Onkos kellään kokemusta tälläisestä: Meidän kanan siis hakkasi kukot, sen toivuttua haavoistaan uusi laumaanpalautus yritys sai verisen lopun jälleen päähän kohdistuneesta hyökkäyksestä ensimmäisen kerran jäljiltä haavasta paistoi paljas kallo . Silloinkin kana hoipersi ja horjahteli, mutta se oli helpottanut jo uuden hyökkäyksen tapahtuessa. Nyt kana pyllähtelee, horjahtelee sivulle ja ravistelee päätään usein. Voiko olla että iskut olis aiheuttaneet pysyvää vaivaa, vai voisko olla kyse jostain muusta? Ajatusleikki ja kokemukset aiheesta kiinnostaisi.
Meillä kukko tappelun jälkeen kulki takaperin, horjahteli ja puisteli päätään.
Ehkä pari-kolme päivää sitä kesti, kunnes kukko alkoi taas kävellä normaalisti ja pään puistelu lakkasi.
Jonkinlainen aivotärähdys ja shokki varmaan.
Miekin sen ensimmäisen laitan aivotärähdyksen piikkiin, tää on jatkun jo torstaista eikä muutosta ole tapahtunut täytyy katsoa miten kana kehittyy, se syö ja juo ja kuopsutteleekin välillä ihan normisti ja sit saattaa hetken päästä syödä istualtaan jalat edessä kun ei pysy pystyssä mut koska pystyy normaalitoimiin, orrelle nousemisesta en osaa sanoa kun on eristettynä paranemassa, mut eikai se kärsi jos kuitenkin normaali puuhia tekee? Se onkin kysymys erikseen alkaako munimaan jos on aivovamman saanut, mutta en ehkä raaski siitä pataa laittaa, kun olen hoitanut ja sylissä pidellyt eikä se enää edes noki minuu ja ihan suosiolla syliin antaa ottaa haavan puhdistukseen sit se silleen jännästi porpottaa hiljaa kun on sylissä
Hassua, että minkä tahansa muun eläimen kanssa mietittäis aika kovin paljonko eläin tuntee kipua jos on hakattu kallo paljaaksi, mutta njääh, antaa kanan kekkuloida, kun kerran syökin.
Itse lopettaisin, ihan eläinsuojelullisista syistä.
Luulempa että parveen palauttaminen ei tule kyllä enää onnistumaan vaikka kana paranisikin jos umpihullu kukko on läsnä edelleenkin. Niin momasti se on nyt tuo kanaparan kimppuun jo käynyt että vinksahtanuthan se on. Kukko pois joka tapauksessa, toipuu kana tai ei, koska toi ei todellakaan ole laumanjohtajan normaalia käyttäytymistä Tietääkö muuten kukaan voiko kanoille antaa kudosvauriokipuihin Metacamia? Ihan kiinnostaa vaan muutenkin jos joskus olisi tarpeen joissakin haavoissa tms.http://www.vetcare.fi/index.php?id=31
Kivunhoito on ensisijaista ja sitten haavan puhdistus ja hoito, mutta jos kipu on kohtuutonta niin päästäisin kanan kyllä tuskastaan... hoipperoimista en kyllä oman kanan kohdalla katsoisi päivää pitempään jos olisin kaiken muun jo tehtävissä olleen tehnyt...
Kanoista pitää muistaa että eivät näytä kipuaan tai sairauttaan kovin helposti ja silloin kun näyttävät on usein liian myöhäistä tehdä mitään. Siksi hoitaminen on tosi haasteellista ja itse lopetan aika nopeasti. Mäkin laittaisin hullun kukon pois, maailma on täynnä kivoja kukkoja. Tsemppiä sannikille, vaikeasti alkoi kanojen pito
Kanoille voi antaa Metacamia mutta annostusta en muista.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kukko inkin lähdössä siksi en kanasta haluaisikaan luopua, ja kärttyämmä opettelee lukemaan, juurihan kyselin ja pohdin että mahtaako kana kärsiä kun touhuaa normaalisti!!! Saakeli että ottaa aivoon kun parjataan melkein eläinrääkkäyksestä, kun ei haavan takia kanaa tapa samalla seisomalla!!!! Eihän siinä päälaella ole kuin ohut nahka ja sen kun repi kukko pois niin JUU näkyy luu, haava on parantunut tosi hyvin ja ummessa lähes kokonaan, ei vuoda eikä ole tulehtunut.
sannikki kirjoitti:Saakeli että ottaa aivoon kun parjataan melkein eläinrääkkäyksestä, kun ei haavan takia kanaa tapa samalla seisomalla!!!!
En mä haavan takia ole mitään kitissyt, enkä ketään syyttänyt mistään, mutta haavaa sä et pohdi, vaan aivovauriota, kanasta, mikä ei pysy kunnolla jaloillaan ja "sillä seisomalla" johan tässä on kohta viikko vatvottu.
Mua ottaa aivoon että katsellaan kärsivää eläintä, päivästä toiseen.
Joopa joo, tässä nyt onkin kyse siitä että kärsiikö se kana todella olostaan, kun kuitenkin pystyy normaali touhuihin, syö/juo/kuopii/kylpee, ja joo välillä pyllähtelee/horjahtaa tai istuu mutta enimmillään on touhukas kana siinä missä muutkin kanat. Jos sie olet kirvestä tarjoamassa sen tähden ja minä haluan katsoa tapahtuuko parannusta, ja mietin että onko se pyllähtäminen/horjuminen syy tappaa hieno eläin niin olemme sitten vaan erimieltä. Mie uskon kuitenkin että jos kanalla olisi kauheat tuskat niin se ei ihan noin touhuaisi... Et voi päättää vaan että se kärsii kun et ole eläintä nähnyt... Mie seuraan sitä koko ajan kayn kerran tunnissa kanalassa, katselen mitä touhuaa ja paheneeko horjunta tms... Olen enemmän kuin tarkka siitä etten eläimiä huonosti pidä, yritän ainakin kaikkeni...
Josko aamuinen kuva auttais selittämään tarkoitustani.... Ja tosiaan kukko lähtee, ja kana parantelee itseään, ellei huonommaksi mene.
Naiset, naiset ... kiivaudella ei tule kuin rupia takapuoleen Kuten olen sanonut jo aiemminkin, netti ei aina anna ihan oikeaa kuvaa asian haaroista ja kun ei äänenpäinoja ym kuule eikä ihmisiä hlökohtaisesti tunne niin sitten syntyy konflikteja... minusta tuo kuva perusteella kana näyttää suhteellisen hyvävointiselta entiseen nähden ... ja pitää luottaa arvostelukykyyn ja maalaisjärkeen ... ja jos asia oikein vaivaa niin minähän hilpasen sannikin kanaa katsomaan
HiltaHelikopteri kirjoitti:Kopsaan tähän Maattarin kirjoittaman Metacamin annostusohjeen:
Maattari kirjoitti:Koirille annettavaa Metacamia(kipulääke) voi antaa kanoille, annostus 0,5 mg/kg kanaa, annetaan 3,5 tai 7 päivää kerran päivässä tai annoksen voi jakaa kahteen kertaan.
Kaikissa niissä lääkkeissä, joita ei ole rekisteröity siipikarjalle (eli ei ole tutkittu esim. lääkkeen poistumista), varoaikoina pitäisi pitää kuukautta. <---Mm. Siipikarjaliiton eläinlääkäreiden mukaan.
Metacam on reseptilääke ja sitähän löytyy monia eri vahvuuksia (mm. sioille, hevosille jne.), joten sitä pitää käyttää vain eläinlääkärin valvonnassa/määräyksestä
Kiitos Hilta kun laitoit sen Metacamin annostuksen Mä muistelin että jonnekin sen olen laittanut.
Mä pyörittelin tätä kukkoasiaa mielessäni eilen; entä jos siinä kanassa onkin jotain vikaa jota ihminen ei huomaa? Kun vain sen kimppuun käy ja antaa muiden olla. Eihän se silloin mikään hullu tai huono kukko ole. Kun näitä eläinten aivoituksia ei aina yämmärrä, varsinkaan silloin kun ne tapahtuu, aika sitten näyttää ja auttaa ymmärtämään, hmmm, vaikeaa
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri