Hilta, millainen lämpöpuhallin sulla on? Minä olen muutaman kerran ihan normi lämpöpuhaltimella "tuulettanut" kosteutta pois sen ajan kun olen itse ollut kanalassa, ja heti kun ilma kiertää ja lämpö nousee himpun yli 12 niin kosteus % putoaa 85 tienoille. Muuten se näyttää koko ajan HI vaikka lämpö on päällä ja lämmintä reilu 10 astetta. ...HiltaHelikopteri kirjoitti:Meillä kotkot ovat lihoneet, kun liikunta on ulkoilun loputtua jäänyt vähemmälle ja onpa tainnut emäntä kantaa vähän liikaa ylimääräisiä herkkujakinKun pitää muka hemmotella, koska eivät pääse ulkoa etsimään makoisia matoja ja muuta mukavaa murkinaa
![]()
Pakkasta oli jo reilut -10 ja nyt on sitten luntakin muutama sentti. (En tykkää talvesta!) Kanalassa on mukavan lämmintä...eilen laitoin lämpöpuhaltimenkin päälle, kun pehku palaa vain pikkuhiljaa. On muuten hauskaa touhua tutkia pehkun lämpötilaa paistomittarillaNiinhän se on, että hulluilla on huvinsa
Kanahulluilla vaikka tämmöinen huvi.
Mitä tänään kuuluu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Mitä tänään kuuluu?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä on semmoinen Igloo-merkkinen, jonka IP on 44, tehot 1,5kW tai 3kW. Se on ollut meillä jo 8 vuotta ja edelleen pelittää. Pölyt poistetaan paineilmalla (=kompuralla) monta kertaa talvessa. Maksoi aikoinaan 119e. Just bongattiin uusi puhallin, joka maksaa alle 20e tarjouksessa…se pitää kyllä ostaa ihan huvin vuoksi ja varulta. Meillä on myös öljytäytepatteri (IP44), jolla lämmitetään tarvittaessa kovimmilla pakkasilla kääpiörotuisten karsinaa.
IloMuna: mitäs sun lämpömittari näyttää pehkun lämpötilaksi?
Itseasiassa tänään juuri tarkistin ja keskilattialla pehkun lämpötila on noin 30○C luokkaa ja 50cm paksussa orrenalusessa se on jopa yli 50-60○C. Kuin?HiltaHelikopteri kirjoitti:Meillä on semmoinen Igloo-merkkinen, jonka IP on 44, tehot 1,5kW tai 3kW. Se on ollut meillä jo 8 vuotta ja edelleen pelittää. Pölyt poistetaan paineilmalla (=kompuralla) monta kertaa talvessa. Maksoi aikoinaan 119e. Just bongattiin uusi puhallin, joka maksaa alle 20e tarjouksessa…se pitää kyllä ostaa ihan huvin vuoksi ja varulta. Meillä on myös öljytäytepatteri (IP44), jolla lämmitetään tarvittaessa kovimmilla pakkasilla kääpiörotuisten karsinaa.

Tuo kosteus mua enemminkin mietityttää tuolla kanalassa ... siksi katoinkin tänään Prismassa työmaalämmitintä 3 kw IP 44 josko tulee tarvista, niin olisko tommoinen mitään? Kestää kumminkin pölyä ja kosteutta tommoinen raksoilla käytössä oleva malli ... 49 erkkiä. Luulen että ilman kierrättäminen kuivaisi samalla kosteutta. Tähän mennessä meillä on noita tiloja lämmitetty ilman koko kanalaakin joka talvi kaminalla kuten olen kertonutkin ja 800l öljyä mennyt viime ja edellisenä talvena, joten tuskin sähköllä tulee enempää takkiin vaikka lämmittäisikin puhaltimella tai patterilla. Patteri meillä on ollut taimihuoneessakin joka talvi lisälämmityksenä. Nyt kumminkin on kyse vaan 5-6m2 lämmityksestä verrattuna edelliseen 30m2... http://kodinterra.com/market/kodinterra ... eName=Main
Tämäntyylinen vehje, ei kuitenkaan sama merkki mutta periaatteessa.
Kattoremppamies teki tänään viimemittaukset ja pian alkaa navetan katon korjaus
eipä tarvi enää sitten huolta kantaa vuodoista kanalaan kovilla sateilla 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Ilman kierrättäminen kuivattaa melko tehokkaasti kosteutta. Näissä ko. puhaltimissa on yleensä myös vaihtoehtona pelkkä puhallus (=puhaltaa, muttei samalla lämmitä niitä vastuskierukoita) ja mitä on joskus tullut kokeiltua, niin silläkin on kuivattava vaikutus.
Mukavan leppoisaa on kanojen talvihoitelu: onneksi kukaan ei ole tällä hetkellä hautomassa ja muniakin tulee mukavasti
Mukavan leppoisaa on kanojen talvihoitelu: onneksi kukaan ei ole tällä hetkellä hautomassa ja muniakin tulee mukavasti

Näin vähän ajattelin, no tämän talven jälkeen ollaan viisaampia 

Mä suosittelisin ilmanvaihdon parantamista tuohon kosteusongelmaan, ei pelkkää kierrättämistä. Viileä on paljon parempi kuin kostea.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tänään otin lämmön pois kokeeksi kokonaan ja räppänä on auki ulos sekä viereiseen tilaan .... tutkaillaan.Maattari kirjoitti:Mä suosittelisin ilmanvaihdon parantamista tuohon kosteusongelmaan, ei pelkkää kierrättämistä. Viileä on paljon parempi kuin kostea.

Kanojen uusi koti valmis, tein munintapesän tänään kanille tehdystä kopista kun muutin etulevyn paneeliseinäksi ja siihen reikä pesään, toivottavasti on tarpeeksi iso mökki uusille kanasilleni jotka käyn huomenna hakemassa 

Pakko oli tuuletus luukku laittaa kiinni tuuli sisälle kun aamulla oli kova myrsky. ja lämpölamppu on päällä kummasti kuivattaa,mut taidan ottaa sen pois ja antaa räppänän olla auki huomenissa tai lauantaina jos tuo ilma pysyy tyynenä ja lämpimänä
Vari, ainakin tässä katsomassani mallissa on maadoitettu pistoke
Tänään kävin ennen töihin lähtöä iltasella tarkastamassa kanalan lämpötilaa, kun päädyin siis ottamaan lämmityksen koemielessä pois kokonaan päältä joksikin aikaa. No, lämpötila oli edelleenkin pysytellyt siinä 10 asteessa. Porukka oli iltapuuhissaan ja osa jo kiipeämässä orsille kun huomasin hauskan ja suloisen asian, Sysi yritti mennä emonsa siiven alle nukkumaan mutta emo nokitti sen pois toistuvasti. Sysipäs ei vähästä lannistunut vaan hyppäsi Kustin selän yli sen viereen toiselle puolelle emostaan ja tunki itsensä Kustin siiven alle!
Katsoin silmät pyöreinä
, että miten kukko siihen reagoi mutta ei ollut tonamoineskaan vaan jatkoi asetteluaan nukkumispuuhiin. Sinne se Sysi jäi Kustin siiven alle kun lähdin. Kusti nyt vaan on täydellinen kukko ... no, ainakin meille 

Tänään kävin ennen töihin lähtöä iltasella tarkastamassa kanalan lämpötilaa, kun päädyin siis ottamaan lämmityksen koemielessä pois kokonaan päältä joksikin aikaa. No, lämpötila oli edelleenkin pysytellyt siinä 10 asteessa. Porukka oli iltapuuhissaan ja osa jo kiipeämässä orsille kun huomasin hauskan ja suloisen asian, Sysi yritti mennä emonsa siiven alle nukkumaan mutta emo nokitti sen pois toistuvasti. Sysipäs ei vähästä lannistunut vaan hyppäsi Kustin selän yli sen viereen toiselle puolelle emostaan ja tunki itsensä Kustin siiven alle!

mä hain tänään mutaman uuden viiriäisen. Tulikin kiva sotkotus värejä. Kulta, suklaa, villi, kaneli ja valkoinen. Sit odottelemaan munia...
Myrskyävä päivä. Menin iltapäivällä viemään kanoille vähän ylimääräisiä herkkuja ja mieheni tuli mukaan. Hänestä on mukava kerätä munat (vaikka ei sitä myönnä tietenkään !
) pesistä. No... Olin siis ollut edellisenkin yön töissä ja iltapäivällä siis herättyäni hiippailen kanalaankin aina pyjamassa ja saappaissa sekä mun "yleistakissani" ( vanha talvipalttoo joka on käytössä kulunut mutta niin rakas ja hyvä piha ym. takkina) Isäntä kerää munat, minä ruokin katrasta ja Lahja tapansa mukaan pyrähti heti oven auettua taas käsivarrelle. Sitten aikansa siinä katseltuaan touhuja mieheni sanoi että menee sisään takasin ja jättää hieman etummaisen huoneen tuulettumaan, huikkasin vaan, että tulen ihan pian perässä. Kuulin kun tuuli paiskasi kerran ovea ja samaan aikaan mieheni äänen, että ei näitä ovia voi auki jättää tällä kelillä... No keräsin kupit ja olin menossa pois kun huomasin, että kanalasta seuraava ovi olikin lukossa. Tiukkahan se on vähän muutenkin ja pukkasin uudemman kerran mutta kiinni oli ja pysyi. Siinä on semmoinen vanhan ajan kiepautettava puusäppi... ulkopuolella tietty! No ei se mitään
... menin siis takaisin kanojen luo ja laitoin puhaltimen päälle, että ilman kosteus vähän laskisi ja odottelin että kyllä se mies kohta huomaa että en tullutkaan perässä
.... vaan eipä tuo mitään huomannut!
Aikaa kului ja kun ei muuta niin tartuin siivousvälineisiin ja hajotin sammuneen pehkun uuteen uskoon ja puhdistin kakkalaudan sekä ruokintapöydän ja pöyhin ja hunkasin paikkoja ... ja miestä ei kuulu!!! ... Siellä minä seisoin pyjama päällä kumisaappaissani ja talvipaltto niskassa kanojeni keskellä ja ulos en päässyt kun toinen ovi on nyt talveksi tilkitty umpeen
Sen kerran kun sitten ei ollut edes kännykkää taskussa.
Aikaa kului kaiken kaikkiaan 2,5 tuntia, sitten piti jo alkaa valmistautua töihin lähtöönkin ja suihkussakin olisi pitänyt käydä kaiken kuopimisen jälkeen ... ei kun siis toimeen
Rassasin ovea ensin pitkällä metallitikulla joskos olisin saanut sen säpin käännettyä mutta EI!
Sitten ei auttanut muu kuin alkaa kuin elokuvissa kylki edellä pukkaamaan ovea että säppi murtuu... TÖMPS, TÖMPS ja Prkle TÖÖÖMPS!!!! RÄKS!!!! säppi säleinä ...
mutta ovi auki
Menin sisään ja siellä se mies istuu kaikessa rauhassa tietokoneella ja sanoo että: Mihin sinä jäit? ja ihan viattomana
Kun sanoin että olilaittanut oven mennessään säppiin ja että olin ollut lukkojen takana koko tämän ajan ja että nyt on sitten säppi päreinä, se sen kun nauroi ja oli muka pahoillaan .... pahoillaan MY ASS
nauraa rätkätti kun meikäläinen sieraimet mustana turpeenpölystä kaiken mylläämisen jälkeen seisoo siinä ja puhisee sille
tukka sekasena pyjaman puntit lepattaen .... että tämmöistä meillä tänään 

Rassasin ovea ensin pitkällä metallitikulla joskos olisin saanut sen säpin käännettyä mutta EI!