ankanpoikasia ja unelmia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
milkkis]
Re: ankanpoikasia ja unelmia
Mä voin nyt palata taas tähän kun oli ajankohtasta ankanpoikasten pitäminen sisällä
Reilu kk sitten mulle tuli parinpäivän ikäsenä untuvikkona 2 myskiankkaa ja 3 kääpiökochi vaavia. Elelivät tossa khh ekat 3 viikkoa muksujen ilona mutta sit ankat kun tunnetusti kasvaa niin jumalatonta vauhtia, alkoivat sotkea ja haista ihan liikaa. Siirsin ne sitten autotalliin isompaan tilaan jossa elelivät n pari viikkoa. Niistä lähti niin tajuton haju että isäntän kanssa käytin tiukat
kunnes eilen siirsin vaavit talliin valjashuoneeseen. Noi myskiankat varsinkin ovat aivan ihania tapauksia, niin kesyjä että niitä saa silitellä miten haluaa kulkevat perässä minne mamma vaan menee ym ym. Mutta kyllä ne sotkee voi taivas mä olin unohtanu jo miten hirveelle ne alkaa haisemaan vaikka aluset vaihtais joka päivä. Ne saa nyt kasvaa rauhassa ja sitten siirtyvät muiden ankkojen seuraan vaakkumaan pitkin pihaa 
-
sannikki
sannikki kirjoitti:Meillä ankat asustaa tossa muutaman metrin päässä talosta ja kyllä terassilla on mukava lemu vaikka päivittäin siivoanTänään tuli vielä kaksi hanhea
Meillä ihan väliaikaisesti ovat tuossa ulkorakennuksessa, keväällä rakennetaan tarhat ja mokkiä varmaan vähän kauemmas talosta... Hanhet varsin tuntuvat töräyttelevän kuin norsut konsanaan
Ei tulisi minulle mieleen ottaa ankkaa sisälle, joskus lapsena otin ja torppa oli ihan just sen näköinen
ja minulla tukkapehko hellä kuin vanhemmat kotiutui...
-
Elmiira
OSaan vain arvailla, millaista elämä ankkojen kanssa mahtaa olla--- taitaa olla elämäntapa 
Kuulkaas, minä olen tehnyt sopimuksen erään mukavan ankan omistajan kanssa ja meille saapuu ensi lauantaina 2 nuorta neitoankkaa
Olen siivoillut kellaritilamme siistiksi, laittanut turvetta ja purua. Pesäpaikan olen nostanut lastulevyllä hiukan ylemmäksi (siellä oli alla vanhaa tervaa). Ruokapaikan ja juomapaikan suunnittelin erilleen toisistaan.
Ulkotarhan rakennushommat alkaa kans tällä viikolla. Saan onneksi valmista materiaaliakin.
Naapureita nauratti kun kerroin, mutta eivät tule häiriintymään kvaakkumisesta, kun vähän matkan päässä oleva autotie pitää sen verran meteliä.
Laitamme ankat koirahäkkiin kuljetuksen ajaksi. Päiväksi normaalit valot.Yöksi ajattelin laittaa siniset jouluvalot tuomaan hiukan valoa yöhöön.
KYSYMYKSIÄ:
Minkälaista hiekkaa ankoille täytyy olla? Käykö lasten hiekkalaatikon hiekka?
Kannattaako minun pitää niitä nyt pari päivää sisällä, että tottuvat minuun ennen kun päästän ne ulkotarhaan?
mikä olis paras juoma-astia sisällä?
lallallaa lallaaa ankkoja ankkoja ankkoja
Kuulkaas, minä olen tehnyt sopimuksen erään mukavan ankan omistajan kanssa ja meille saapuu ensi lauantaina 2 nuorta neitoankkaa
Olen siivoillut kellaritilamme siistiksi, laittanut turvetta ja purua. Pesäpaikan olen nostanut lastulevyllä hiukan ylemmäksi (siellä oli alla vanhaa tervaa). Ruokapaikan ja juomapaikan suunnittelin erilleen toisistaan.
Ulkotarhan rakennushommat alkaa kans tällä viikolla. Saan onneksi valmista materiaaliakin.
Naapureita nauratti kun kerroin, mutta eivät tule häiriintymään kvaakkumisesta, kun vähän matkan päässä oleva autotie pitää sen verran meteliä.
Laitamme ankat koirahäkkiin kuljetuksen ajaksi. Päiväksi normaalit valot.Yöksi ajattelin laittaa siniset jouluvalot tuomaan hiukan valoa yöhöön.
KYSYMYKSIÄ:
Minkälaista hiekkaa ankoille täytyy olla? Käykö lasten hiekkalaatikon hiekka?
Kannattaako minun pitää niitä nyt pari päivää sisällä, että tottuvat minuun ennen kun päästän ne ulkotarhaan?
mikä olis paras juoma-astia sisällä?
lallallaa lallaaa ankkoja ankkoja ankkoja
-
Elmiira
Luin tuolta aikaisemmista viesteistä, ettei kannata olla vesiämpäriä vaan sellainen matala pesuvati erikseen ruokavesi ja juomavesi.
-
Pirjo
Hei Elmiira, juu älä laita ämpäriä -saattavat hukkua siihen kun eivät pääse kömpimään pois ämpäristä! On tosiaan hyvä jos pidät niitä esim. päivän ensin sisällä niin rauhoittuvat muuttohässäkästä. Sitten voit jo alkaa opettaa niille kulkua sinne ulkotarhaan; oppivat tosi nopeasti, miten sinne ulos pääsee ja myös miten tullaan sisätiloihin -kohta juoksevat jo perässäsi
Minä olen laittanut ankoille ihan tavallista hiekkaa; kerran ostin ison säkin kanoille tarkoitettua ´kanakalkkia`mutta eivätpä nuo siitä piitanneet. Mutta olen kyllä lukenut täältä että joidenkin ankat sitäkin syövät...Kalkiksi voit antaa esim. murskattuja munien kuoria.
Minä olen laittanut ankoille ihan tavallista hiekkaa; kerran ostin ison säkin kanoille tarkoitettua ´kanakalkkia`mutta eivätpä nuo siitä piitanneet. Mutta olen kyllä lukenut täältä että joidenkin ankat sitäkin syövät...Kalkiksi voit antaa esim. murskattuja munien kuoria.
Onnea jo etukäteen uusista tulokkaista! Ankat ovat ihania
Ankka voi tosiaan hukkua ämpäriin. Kerran pelastin Rebekan kun se innostui kylpemään sankoveden kanssa ja kurotteli sankoon -> tippui sinne pää edellä ja olisi hukkunut jos en olisi ollut lähellä ja ehtinyt salamana hätiin. Sankoa ei olla sen koommin käytetty. Hiekkalaatikkohiekka voi olla liian hienoa, eli isompi raekoko olisi parempaa ruuansulatushiekaksi. Varmaan juuri joku sellainen hiekka jossa on eri kokoisia jyväsiä on paras niin saavat itse valikoida mistä tykkäävät.
Ankka voi tosiaan hukkua ämpäriin. Kerran pelastin Rebekan kun se innostui kylpemään sankoveden kanssa ja kurotteli sankoon -> tippui sinne pää edellä ja olisi hukkunut jos en olisi ollut lähellä ja ehtinyt salamana hätiin. Sankoa ei olla sen koommin käytetty. Hiekkalaatikkohiekka voi olla liian hienoa, eli isompi raekoko olisi parempaa ruuansulatushiekaksi. Varmaan juuri joku sellainen hiekka jossa on eri kokoisia jyväsiä on paras niin saavat itse valikoida mistä tykkäävät.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
Elmiira
Hyvä tietää!!!
Mietin tulevaa päivärytmiä, kun olen päivätyössä ja ilmatkin saattavat olla hiukan kylmiä. Minkälaista rytmiä suosittelette?
Aamulla heti ulos ulkotarhaan (klo 7) ja sisälle kun palaan töistä siinä (klo 16-18 välillä) Hiukan ahdistaa jättää ne ilman mun läsnäoloa nyt ulos, kun pihan muu aitaus ei ole tarpeeksi suojaisa. Vai voisinko tehdä niin, että ne saisivat näin talvella raikasta ilmaa vain 1-2 tuntia. Ensi keväänä laitetaan pihan muu aitaus kuntoon.
Sitten kysyn ruoka-annoksista 2 ankalle. Aamulla annan kaurat ja puuron sekä heinää, rehua tms. Illalla jotain extraherkkua mm. pastaa, vihreää, kasviksia, kalaa. Tarviiko jotain ruokaa olla saatavilla koko ajan. Kuinka paljon annan puuroa? dl?
Teillä joilla on ankat on talleissa on helppo siivota jätökset karsinansiivousvälineillä, mutta mulla ei ole sellaisia. Pitäiskö sellainen hankkia? Anteeksi nyt jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta kenen muun kanssa mässäilisin ja jauhaisin näistä...
oma mies nukahtaa, kun yritän edes aloittaa...
Täällä myös pohditaan nimiä kuin olisi vauva syntymässä taloon...
Mietin tulevaa päivärytmiä, kun olen päivätyössä ja ilmatkin saattavat olla hiukan kylmiä. Minkälaista rytmiä suosittelette?
Aamulla heti ulos ulkotarhaan (klo 7) ja sisälle kun palaan töistä siinä (klo 16-18 välillä) Hiukan ahdistaa jättää ne ilman mun läsnäoloa nyt ulos, kun pihan muu aitaus ei ole tarpeeksi suojaisa. Vai voisinko tehdä niin, että ne saisivat näin talvella raikasta ilmaa vain 1-2 tuntia. Ensi keväänä laitetaan pihan muu aitaus kuntoon.
Sitten kysyn ruoka-annoksista 2 ankalle. Aamulla annan kaurat ja puuron sekä heinää, rehua tms. Illalla jotain extraherkkua mm. pastaa, vihreää, kasviksia, kalaa. Tarviiko jotain ruokaa olla saatavilla koko ajan. Kuinka paljon annan puuroa? dl?
Teillä joilla on ankat on talleissa on helppo siivota jätökset karsinansiivousvälineillä, mutta mulla ei ole sellaisia. Pitäiskö sellainen hankkia? Anteeksi nyt jos on tyhmiä kysymyksiä, mutta kenen muun kanssa mässäilisin ja jauhaisin näistä...
Täällä myös pohditaan nimiä kuin olisi vauva syntymässä taloon...
-
Pirjo
Kannattaa kyllä miettiä pidätkö ankkoja noin kauan pimeän aikaan (näin syksyllä/talvella klo 16.30-) -luepa miten minulle tänään kävi
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 0&start=75
Minä ainakin yritän tästä lähtien rajoittaa ankkojen ulkonaolon vain valoisan aikaan!
Siivouksessa käytän ihan normi ´lehtiharavaa` sellaista muovista tai rautaharavaa ja lapiota/ talikkoa, kun on sahanpurua pääosin lattialla niin on helppo haravoida vaikka päivittäin kakat pinnalta pois ja lisäillä tarpeen mukaan purua.
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 0&start=75
Minä ainakin yritän tästä lähtien rajoittaa ankkojen ulkonaolon vain valoisan aikaan!
Siivouksessa käytän ihan normi ´lehtiharavaa` sellaista muovista tai rautaharavaa ja lapiota/ talikkoa, kun on sahanpurua pääosin lattialla niin on helppo haravoida vaikka päivittäin kakat pinnalta pois ja lisäillä tarpeen mukaan purua.
Pirjo, onneksi vaakkusesi selviytyivät! Meillä ankkkalaan menee valo seiskalta aamulla, ja päästän ne puoli kasilta-kahdeksalta ulkotarhaan. Sisälle ne menevät mieluiten jo ennen viittä, mutta menojen takia tämä ei usein onnistu. Tarhassa on verkkokatto yms. joten teoriassa se on petoturvallinen, mutta mulla on epäilys siitä miten jänisverkko kestää isomman pedon kynsissä. Uusi verkko on jo pihassa (minkkiverkkoa vastaava), mutta sen vaihtaminen jää kevääseen. Ankat pääsevät halutessaan itsekin sisälle luukun kautta, ja rehut on ankkalassa sisällä. Meillä on kauran ja iso-punaheltta 3:sen seosta koko ajan tarjolla, herkkuna muikkua, salaattia, ruuantähteitä.. Ja yritän pitää huolta että ankat saavat mahdollisimman usein jotain vihreää. Pehmeä kuivaheinäkin käy.
-
ninnu
Mun ankat on edelleen 24/7 pihalla, aamulla pääsevät ulkotarhasta vapaaksi kahdeksan-yhdeksän aikaan ja tarhaan otan kun alkaa hämärtämään, juurikin kettujen takia. Navettaan niillä olisi vapaa pääsy aina päiväsaikaan, mutta kertaakaan en ole niitä siellä nähnyt edes kääntymässä, kevään jälkeen. Ruokaa saavat vain kolmesti päivässä, koska ovat vapaana, vuohet ja lampaat söisivät kaikki. Aaamulla saavat sapuskat pesuvadeista, iltapäivällä "tuliaiset", eli kun kaarretaan kauppareissusta pihaan, koko räpyläjoukko huutaa päät märkänä herkkuja
ja saava suoraan autosta jokapäiväiset tuliaiset, eli vaaleaa leipää ja salaattia. Illalla taas pesuvadit täyteen sapuskaa, kun otan tarhaan.
Ankat on kyllä aikamoisia syömään, eli jo kaksikin ankkaa syö paljon, jos vaikka kanoihin, tai hanhiin vertaa
Ankat on kyllä aikamoisia syömään, eli jo kaksikin ankkaa syö paljon, jos vaikka kanoihin, tai hanhiin vertaa
Mäkin pitäisin vielä yötkin pihalla jos olisin 100% varma aitauksen petoturvallisuudesta. Ankka-aitaus on meidän makkarin ikkunan alla, ja mä hötkyän jos ankat pitää ääntä yöllä. Ja varoittavat niin kissasta kuin jäniksestäkin, joten en uskalla jättää tarkistamatta että mikä on tilanne jos varoitusääntä kuuluu. Siis jo ihan mielenrauhan takia saavat olla yöt sisällä.
-
Pirjo
Joo -mullakin oli ankat tarhassa tosi hyvän verkon takana ,mutta supikoira oli kaivanut tiensä portin kohdalta ankkalaan sisälle; joten en kyllä luottaisi siihen että on aidat ympärillä!
-
ninnu
Meillä on verkot kaivettu myös maahan, ei kanaverkkoa, vaan tiheäsilmäistä hitsattua terästä. tuossa kuvassa näkyy alhaalla oikealla, kun on viritetty tipuja varten: http://www.aijaa.com/v.php?i=6700346.jpg
En ole koskaan -kop, kop- supikoiraan täällä törmännyt, niiden myökkää on kyllä joskus metsästä kuulunut.
Ekana kesänä kun tuo tarha rakennettiin, niin ekat viikot mulla oli kamala huoli, kun linnut yötä tarhassa. Pienikin linnun ääni yöllä, niin meikäläinen kirmaa tuhatta ja sataa tarhalle ilkosillaan keskellä yötä. Kummasti sitä herää jonkun pikku tipun pieneen piipitykseen
En ole koskaan -kop, kop- supikoiraan täällä törmännyt, niiden myökkää on kyllä joskus metsästä kuulunut.
Ekana kesänä kun tuo tarha rakennettiin, niin ekat viikot mulla oli kamala huoli, kun linnut yötä tarhassa. Pienikin linnun ääni yöllä, niin meikäläinen kirmaa tuhatta ja sataa tarhalle ilkosillaan keskellä yötä. Kummasti sitä herää jonkun pikku tipun pieneen piipitykseen
-
Elmiira
Hellyttävää tuo kun Pirjon kukko yritti urhesti suojella kanoja ja sitten pyörtyi...onneksi ei käynyt kuinkaan.
Tänään kävin hakemassa ankkapariskunnan, olivat nuorikkoita 2kk:sia. Kiitoksia vaan munanetin!
Vein ne kellarihuoneeseen ja heti alkoivat uteliaina tutkia paikkoja, levittelivät siipiään, kvaakkuivat ja heiluttivat häntäänsä. Annoin niille leipää ja salaatin lehtiä matalaan vesiämpäriin ja kovasti läträsivät. Mies huokailikin vieressä siihen malliin, että laitoin lasten vesialtaaseen ämpärit, niin että ne eivät pääse altaaseen, mutta pääsevät juomaan vettä.
Kuinka tärkeää on se, että ankat saavat myös yöllä kastettua silmiään ja juoda vettä? Voiko sen ämpärin ottaa yöksi pois? Jätin sen nyt sinne ja huomennahan sen nään kuinka suuri veden tarve on yöllä.
Huomiseksi haasteeksi tulee myös rappusten käyttäminen. Kellarista on ylös ulos rappuset...
Teidän päivärutiinit kuulostivat toteuttamiskelposilta
Täytyy itse tehdä samoin.
Tänään kävin hakemassa ankkapariskunnan, olivat nuorikkoita 2kk:sia. Kiitoksia vaan munanetin!
Vein ne kellarihuoneeseen ja heti alkoivat uteliaina tutkia paikkoja, levittelivät siipiään, kvaakkuivat ja heiluttivat häntäänsä. Annoin niille leipää ja salaatin lehtiä matalaan vesiämpäriin ja kovasti läträsivät. Mies huokailikin vieressä siihen malliin, että laitoin lasten vesialtaaseen ämpärit, niin että ne eivät pääse altaaseen, mutta pääsevät juomaan vettä.
Kuinka tärkeää on se, että ankat saavat myös yöllä kastettua silmiään ja juoda vettä? Voiko sen ämpärin ottaa yöksi pois? Jätin sen nyt sinne ja huomennahan sen nään kuinka suuri veden tarve on yöllä.
Huomiseksi haasteeksi tulee myös rappusten käyttäminen. Kellarista on ylös ulos rappuset...
Teidän päivärutiinit kuulostivat toteuttamiskelposilta
-
ninnu
Onnea uusista ankkasista
Mulla on vaakuilla öisin pesuvadit ja tai dynoja. Vettä siis on öisin janoon, muttei kylpemiseen. Rappuset saattaa kyllä tuottaa onglemia, saisitko jotain ramppia tehtyä ankoille?
Mulla on vaakuilla öisin pesuvadit ja tai dynoja. Vettä siis on öisin janoon, muttei kylpemiseen. Rappuset saattaa kyllä tuottaa onglemia, saisitko jotain ramppia tehtyä ankoille?