Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Korpela

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Korpela »

mik kirjoitti:Klaara löyty :smt041
Onneks ei oo naapureita, ku menin tossa kalliolla huudelleen: Klaara Kalkkunaaaa, kodi-kodi-kodi-kodi :smt005
Se oli lennähtänyt toiseen suuntaan pakoon, toiset kalkkunat lensi mun möksän katolle, Maria Antoinette juoksi kanatarhan sivuun ja Klaara oli lentänyt metsään päin. Siellä se kuikuili kalliolla, et joko voi tulla takas kotiin.

Mä en ala metsästyskoirien takia pitämään mun elukoita sisällä 24/7. Se on varma. Sain metsästyksen johtajan nimen, koht etsin puhelinnumeron ja soitan. Asialle on tehtävä välittömästi jotain, mä en voi olla pihalla koko aiukaa passissa suojelemassa mun elukoita.
Marttilassa (niillä seuroilla) on käsittääkseni koko Eteläsuomen suurimmat metsästysmaat, on se kumma jos ne ei voi siirtää niitä ruokintapaikkoja ja jahtireissuja jonnekin muualle kun sun maitten viereen... (ja siis kuulopuheita, ei varmaa tietoa)
koohokana

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Metsästyskoirista:
Meidän pihaan tuli myös hirvikoira panta kaulassa kuikuilemaan kaneja. Sain koiran heti kiinni ja olin tunkemassa sitä autotalliin talteen, kun omistajan Range Rover vm 2010 saapui paikalle. Sieltä saapasteli n. 80v pappa älyröyhkeällä asenteella: ei sille mitään voi jos koira tulee pihaan. Hän kyllä maksaa vahingot. Yritin ehdottaa, että jos hän varottaisi meitä koiran ollessa vapaana meillä päin. Mutta hänen ei tarvitse, koska koiralla on panta ja hän tietää, missä koira kulkee. Selitys sekin :smt017 Tästä viisatuneena ennen suurimpia katastrofeja ehdin sopimaan muiden metsämiesten kanssa, että jos heillä on koira irti tai jahti päällä meidän alueella, he ystävällisesti soittavat minulle, niin osaan varautua. Ymmärsivät, että se on kummakin etu. Näin on toimittu tähän asti ja hyvin on sujunut. Onneksi meillä on fiksuja metsästäjiä :smt001 (paitsi tuo yksi maailmanomistaja).
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä oli tuossa syyskuussa tuolla saku nartulla ensimmäinen juoksu. Naapurin vanhaisäntä on varsinainen lörppö, niin hälle siitä vihjaisin, etten halua metsästyskoiria pihaan... tiedän, että hän kertoo porukoille ettei koiria tänne päin. Eipä ne muutenkaan enää koiria lähetä tänne päin, aikoinaan noilla ed.menneillä tipsuilla saattoi olla juoksu ja hirvikoirat tuli pihaan.... no, isot koirat antoi kyytiä. Kerran oli juoksunen hirvikoira narttu tullut pihaan, kun meidän koirat olivat tarhassa. Päivän oli kiusannut meidän saku-urosta ja itteään tyrkkyttänyt... eikä mies osanut tehdä mitään... minä meinasin napata koiran kiinni kotiin tullessani, mutta "arvon metsästäjät" tulivat just silloin hakemaan koiransa (ja sillä oli tutkapantakaulassa, eivätkä koko päivänä tehneet mitään). Lampaat kerran pilasi joskus jonkun koiran kokeen, kun tuli pihaan niiden hajujen perässä :smt003 Onneksi noi mettämiehet tietää, että meillä koirat ovat vapaana lähes aina... ei tule ukot eikä koirat pihaan :smt002
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun mummulla ja papan veljellä(siis mummun miehen veljellä) on 50 vuotta jatkunu riita metsästyskoirista. Veljen metsätyskoira tuli pihaan eikä lähteny ei sit millään, ja pieniä lapsia pihassa. Muari lykkäs koiran tarhaan ja jäi odottelemaan omistajaa joka tuli kaikessa rauhassa jutteli vähän aikaa rauhallisena ja vei koiransa pois. Seuraavana päivänä soitettiin kuulemma poliisiasemalta mummulle haaste koiran varastamisesta ym ym. Äiti ei kerro mulle miten asia päätty virallisesti, mut ei kuulemma sopua tuu ennen kun jompi kumpi kuolee vanhuuteen. Jatkavat enää lähinnä viihteen vuoks :smt017

Laitoin tänään jokaselle linnulle kanalassa myrkkysprayta ennalta ehkäsyks kainaloon, kun orsilla kivasti istuskelivat. En kuitenkaan saanu laitettua kun toiseen kainaloon kanojen tahtoessa väistää.
koohokana

Mulla jäi kevennys kertomatta metsästyskoira-jutusta:
Tämä pappa nimittäin kertoi, että sen koira oli ollut jollakin muullakin kanallisen pihalla ja syyttävästi kysyi, että onko meillä joku verkosto, kun näitä kotieläintiloja alkaa olla jokapaikassa?
Kanallisten maailmanvalloitus on siis alkanut :smt005
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Varsinainen kanawebbi :smt005
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Aamukahvi meinasi mennä väärään kurkkuun kun ikkunasta näin lampaiden juoksevan tiellä. Onneksi kulkevat kauravatin perässä vaikka minne joten ihan helppo homma oli ne takaisin aitaukseen saada. Mutta rikospaikkatutkinta paljasti, että tarhassa oli aidantolppa maata myöten poikki ja kaksi kolmesta 1,2 cm leveästä sähkönauhasta poikki. mitään jälkiä en maasta löytänyt, mikä ihme meillä on käynyt??? Omat koirat haukkui illalla aidan takana joten näin jälkiviisaana on hyvä miettiä että olisi pitänyt mennä katsomaan.. Peuraa tai hirveä epäilin sen takia, että lampaat olivat kunnossa mutta peura ei saa millään tuollaista sähkönauhaa poikki ja hirvestä olisi jo jotkut jäljet jäänyt jos sellainen pienessä tarhassa paniikissa juoksee :smt017 Ja siis tarhaa kiertää vielä sinkitty lammasverkko.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Vastailenpa itselleni.. Eli taisi löytyä teoria. Todennäköisesti lampaat on ihan itse mennyt aidan läpi vaikka aita onkin kaatunut sisäänpäin se on voinut "pompsahtaa" niin. Koirat kun illalla haukkui niin siellä on jokin kulkenut, kenties susi. Se, että peto ei ole yhtään lammasta kiinni saanut saattaa olla koirien ansiota, josko ne kuitenkin sai säikäytettyä sen. Ihan todellinen uhka on kyllä täytynyt olla että noi meidän lampaat läpi aidan menee! Soitin susipuhelimeen, viime aikoina kuulemma useita näköhavaintoja yksinäisestä pannattomasta sudesta Euran alueella, me asutaan ihan Rauman ja Euran rajalla. Tästä lähtien meidän lampaat viettää yönsä sisällä.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Eipä sit sitte huomena haetakkaan kanoille jyviä pitää siirtää lauantaille ,vaikk kaikki oli jo melkein sovittuna töihin tuli kutsu joten sitten huomena aamupalantekoon ,salaatin ja tiskaamaan :angel12:
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Pakkasyö oli tuo edellinen ja niin näyttäis olevan tämä tulevakin ... kanat ulkoilivat huurteisessa tarhassa ja mieluusti tulivat sisään kun oven avasin. Tipujen takia se on ollut kiinni senkin aikaa kun muut ovat ulkona. Siispä tänään oli meidän parven viimonen ulkoilupäivä ennen talven tuloa. :smt045 Eristettiin kanalan tarhaan meno ovi ja se on nyt sitten kiinni kevääseen asti. Säätätikin lupaili kylmenevää, joten nyt sitten talvi saa tulla. Pehku palaa pikkuhiljaa ja toistaiseksi on pitänyt lämmintä yllä semmoiset 12 ○C. Saa kattoa miten lämpö nyt pitää kun ovikin on tiivistetty.
:smt048 Haimme 5 paalia tämän kesän heinää talven varalle naapurista. Entiset kun ovat alkaneet pölisemään :smt012
Viimeksi muokannut Iloisten Munatalo, 10 Marras 2011, 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tulipahan tämäkin koettua. Hädän alaisena, kun piti yhdistää kanat ja nuorikot, jouduin laittamaan kukon toisenlaiseen muotoon. Nyt se odottaa tuolla jääkaapissa marinadeissa. Katsotaan miten käy.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mä arvoin viimesimmän tipueen sukupuolet.

Orpingtoneissa on musta ja harmaa kana sekä musta kukko.
Täytyy yrittää vaihtaa toi kukkotipi harmaaseen orppikukkotipiin.

Tyrnikset, 4 kukkoa ja 6 kanaa.

Sit mä vähän pelkään, et mun pitää laittaa mun kakkoskukko myyntiin. Ykköskukko höykyttää sitä hippasen liikaa. En haluis millään katkasta siltä kaulaa, ku on niin mielettömän hyvän värinen. Laitan sit 2-3 kanaa sen kanssa myyntiin, jos löytäis paremmin uuden kodin. Millään en haluis luopuu, mut voi olla, et saa kunnolla selkäänsä ku tulee talvi ja joutuvat kokonaan sisälle.
koohokana

Liikutuin onnesta! Eräs uusi kyläläinen, johon tutustuin kesällä, oli kerännyt minulle (kanoilleni) ison karkkirasiallisen munankuoria! Oli ihan ohimennen kuullut minun tekevän niin ja oli ottanut asiasta vaarin. Yksi ihanimmista yllärilahjoista ikinä! :occasion1:
Kärttyämmä

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

koohokana kirjoitti:Liikutuin onnesta! Eräs uusi kyläläinen, johon tutustuin kesällä, oli kerännyt minulle (kanoilleni) ison karkkirasiallisen munankuoria! Oli ihan ohimennen kuullut minun tekevän niin ja oli ottanut asiasta vaarin. Yksi ihanimmista yllärilahjoista ikinä! :occasion1:
Tämäkin (uudisasukas) kerää, naapurin siskon kanoille kaikki kuoret ja kennot, joskus tulee paluupostina täysi kenno tilalle :)

Ja kuulumisia, kun makaa kolmatta päivää kuumeessa, ehtii suunnitella aivan liikaa ja ennestään ylikuumentunut aivo kuumenee vain lisää :smt040
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

tänään löyty taas "uusi" muna, eli joku nuorikoista alkanut munimaan. Täytyy viikonloppuna yrittää vakoilla, et kenenkäs muna se semmoi on. Mulla on toistaseks hyvä tilanne, tunnistan jokaisen kanan munat. Sit on helppo valita sieltä siitokseen munat.
Vastaa Viestiin