Näin minunkin mielestänivardenji kirjoitti:Lintujen aina, sian keitettynä. Ell,ltä viimeks kysyin asiaa ja sian kypsentämättömiä luita saa antaa koiralle. Kanan hauraat ja ohuet luut koira saa mun ymmärtääkseni liian helposti purtua säröiks ja nielee liian suurena. Muista se saa kalvettua hitaasti pienempiä paloja, kai
Eihän tästä tule mitään...
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- Aleksandra
- nandu
Re: Eihän tästä tule mitään...
- Aleksandra
- nandu
Luin joskus jostain, olisikohan ollut Koiramme-lehti tai Tiede-lehti, että kun ketut tai sudet syövät linnun tai pikkunisäkkään, niin siinä menevät nahka ja höyhenet/karvat mukana. Ja juuri ne suojaavat villieläinten ruoansulatuskanavaa vaurioilta. Mutta sanon vielä, että minun tietoni saattavat olla vanhentuneita, ja aukkojakin tiedoistani voi tietysti löytyämik kirjoitti:noh, pitää ketuillekin sit muistaa kertoo, et ei syö luita saalistamistaan linnuista....
Väitän yhä, et koskee kypsennettyjä luita, ei raakoja. Loppuun munitetun tehokanalan kanan luista en sano mitään, liekö niitä edes jäljellä...
-
Kärttyämmä
Raakaa kanaa/lintua saa kyllä koiralle syöttää luineen päivineen ihan vapaasti, kypsänä ei linnun eikä sianluita.
-
kuutamofoxi
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen pakko kommentoida: kun se ihana kukko alkaa "kukkoilemaan" ihmiselle tai toisile kukoille tai alkaa hullun kiilto silmissä polkea kanoja, niin että kanat menevät paniikissa karkuun, niin päätös on tosi helppo. Tosin meillä se hoituu niin, että mä osoitan sormella "Toi lähtee nyt" ja isäntä hoitaa käytönnön toimet. Jos noita ongelmia ei tule, niin kai ne kukot joutaa siinä söpöstelemään (jos tilat vaan antaa myöden)? 
-
harrastaja
Mulla on tapana jos kukko ei anna olla mua rauhassa muutaman päivän kattelen ja haen kirveen se ei sen jälkeen pelottele.
-
Tarmokas
Teurastus meillä ei ongelma, tuo isännyys tekee sitä ihan ilokseen
.
Ja juu, kanoja hankittu nimenomaan sen takia, etteivät mene "haaskuun", kun syödään lopuksi. Kanoja syöty vuosikudet, haettiin aina naapurin häkkikanalasta, kun vaihtoi niitä. Niiden kohdalla tuntui, että teurastus oli niiden pelastus ja paras teko, minkä niille voi tehdä.
Eikä ole näille omillekaan ole annettu nimiä...
Ongelmaa ei pitänyt tulla.
Ihmismieli on vaan niin vekkuli, näköjään 
Ja juu, kanoja hankittu nimenomaan sen takia, etteivät mene "haaskuun", kun syödään lopuksi. Kanoja syöty vuosikudet, haettiin aina naapurin häkkikanalasta, kun vaihtoi niitä. Niiden kohdalla tuntui, että teurastus oli niiden pelastus ja paras teko, minkä niille voi tehdä.
Eikä ole näille omillekaan ole annettu nimiä...
Ongelmaa ei pitänyt tulla.
-
Kaisa
Mulla teki ekat kukot vähän tiukkaa. Kaverin mies tuli ne tappamaan ja kyllä siinä kyynel vierähti ja toinenkin. Seuraavan jouduin tappamaan itse kun hyökki pikkukukon kimppuun eikä ollut ketään paikalla hoitamaan hommaa. Se on ainoa, joka meni haaskaksi, en saanut sitä pataan laitettua. Tämän jälkeen ei tipuille olla annettu nimiä, ennen kuin on päätetty mitkä jätetään. Viime satsissa (7 kpl) oli viisi kukkoa ja niiden kohdalla tuli jo huokaistua helpotuksesta kun lähtivät. Tappelivat keskenään ja ahdistelivat kanoja. Melkein tekisi mieli ne kaksi kanaakin laittaa ruoaksi kun eivät ole oikein mukavia luonteeltaan...
Mutta siis mulla ainakin on ollut niin, että se itse kaulan katkaisu on vaikein vaihe, ja mielelläni otankin jonkun muun hoitamaan sen homman. Sen jälkeen lintu "näyttää vaan ruoalta" ja suolestus on musta aika mielenkiintoista, paitsi että mullekin tuottaa vaikeuksia se kaulapuoli, välillä on kupu revennyt ja se on aika ältsiä...
Karitsoiden teurastus oli vähän sama homma nyt syksyllä, pää kun oli lähtenyt niin ei ongelmia, mutta yhden tosi kesyn sylikaritsan kanssa tuli kyllä itkeä pirautettua...
Haluaisin kuitenkin kovasti käyttää vaan "onnellisten" eläinten lihaa ja haaveissa on hautomakone, kun nuo kanat eivät tunnu kovasti hautomisesta perustavan.
Mutta siis mulla ainakin on ollut niin, että se itse kaulan katkaisu on vaikein vaihe, ja mielelläni otankin jonkun muun hoitamaan sen homman. Sen jälkeen lintu "näyttää vaan ruoalta" ja suolestus on musta aika mielenkiintoista, paitsi että mullekin tuottaa vaikeuksia se kaulapuoli, välillä on kupu revennyt ja se on aika ältsiä...
Karitsoiden teurastus oli vähän sama homma nyt syksyllä, pää kun oli lähtenyt niin ei ongelmia, mutta yhden tosi kesyn sylikaritsan kanssa tuli kyllä itkeä pirautettua...
Haluaisin kuitenkin kovasti käyttää vaan "onnellisten" eläinten lihaa ja haaveissa on hautomakone, kun nuo kanat eivät tunnu kovasti hautomisesta perustavan.
-
Pirjo
Sama hommaKaisa kirjoitti:Mutta siis mulla ainakin on ollut niin, että se itse kaulan katkaisu on vaikein vaihe, ja mielelläni otankin jonkun muun hoitamaan sen homman. Sen jälkeen lintu "näyttää vaan ruoalta" ja suolestus on musta aika mielenkiintoista, paitsi että mullekin tuottaa vaikeuksia se kaulapuoli, välillä on kupu revennyt ja se on aika ältsiä...
-
harrastaja
Mä en saa syötyy oma kasvattamaa kanaa vaik joskus kaupasta tulee ostettua ,Sama miehelläni sano vieköö kuka syö mut omaa pöytään älä tuo.Aikasemmin mullikan kyllä halusin omakasvattaman syödä.....
-
Kaisa
Pakko hehkuttaa heti tähän perään, että mieskulta teki haaveista totta ja laitto tänään tilauksen R-com King Surosta!!! (Se ei varmaan kyllä oikein tarkkaan kuunnellu mitä varten mä nyt niin kovasti haluun hautoo lisää tipuja kun ei ole vielä tähän mennessä saanut maistettua omakasvatettua kanaa...
)
Tilasin saman tien semmosen lämpölevyn tipuille, Brinsea EcoGlow 20 -mallisen. Tuota King Suroa muistan täällä kehutun, pitää mennä etsimään kokemuksia tuosta levystä. Lämpölamppujen kanssa on aina ollu semmosta säätämistä, toivottavasti toi systeemi toimii paremmin.
Tilasin saman tien semmosen lämpölevyn tipuille, Brinsea EcoGlow 20 -mallisen. Tuota King Suroa muistan täällä kehutun, pitää mennä etsimään kokemuksia tuosta levystä. Lämpölamppujen kanssa on aina ollu semmosta säätämistä, toivottavasti toi systeemi toimii paremmin.
-
kaisumaria
- siebenbürger
Ja tuli kuitenkin! Isäntä tosin auttoi kaulan katkaisussa, mutta itse kynin ja suolistin kolme kukkoa.
Kun eivät kellekään kelvanneet niin ajattelin itse kokeilla. Ekasta tulee tänään kanakeittoa, painoi 1,5 kg
valmiina ja suolistus oli vähän opettelua, irrotin koivet ja muutenkin vähän paloittelin. Ruoka- ja henkitorvi
oli vaikeita
. Toinen, 2 kg, oli jo helpompi tapaus vaikka siltäkin noi torvet sain ulos molemmista
päistä vetämällä. Kolmas, 2.5 kg, oli jo helppo homma
. Seuraavalla kerralla kaulankin katkaisen
itse kun nyt tiedän mihin pitää iskeä. Toisten virheistä oppii...
Eli yksi soppaan ja kaksi pakkaseen ja joskus uuniin. Kuinka ne saa muuten sidottua nätiksi paketiksi
kun koivet ei taivu?
Kun eivät kellekään kelvanneet niin ajattelin itse kokeilla. Ekasta tulee tänään kanakeittoa, painoi 1,5 kg
valmiina ja suolistus oli vähän opettelua, irrotin koivet ja muutenkin vähän paloittelin. Ruoka- ja henkitorvi
oli vaikeita
päistä vetämällä. Kolmas, 2.5 kg, oli jo helppo homma
itse kun nyt tiedän mihin pitää iskeä. Toisten virheistä oppii...
Eli yksi soppaan ja kaksi pakkaseen ja joskus uuniin. Kuinka ne saa muuten sidottua nätiksi paketiksi
kun koivet ei taivu?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
-
Rontti
Kyllä se eka kukko oli meilläkin vaikea. Sattui vaan olemaan sellainen tapaus, että kävi ihan täpöillä aina kenkiin kiinni kun meni kanalaan kanoja hoitamaan, joten ei ollut kovin vaikea päätös. Isäntä teurasti, minä autoin. Sen jälkeen on aika monta kymmentä kukkoa tullut jo teurastettua täällä kotosalla, ja sanoisin että on nykyään vähän helpompaa. Isäntä teurastaa yleensä, mutta on sitä itsekin tullut kirvestä heilutettua muutaman kerran.
Vaikeinta itselleni on päätösvaihe, mutta kun päätös on tehty, kaikki on aika helppoa. Kukoista jotkut saavat nimet, jotkut eivät, mutta kaikkia ihaillaan
Ja syödään silti hyvällä ruokahalulla. Vaikein kukko oli vastikään lopetettu Jooseppi, joka oli ollut meillä melkein alusta asti, ja joka lopetettiin vanhuuttaan, ei pataan laitettavaksi. Nytkin on kanalassa muutama kukko liikaa, ja olen hyvillä mielin kun nekin saadaan pakkaseen, kun aiheuttavat mokomat aikamoista hulinaa kun johtajakukkoa ei enää ole
Tuosta koirille syöttämisestä, tunnen pari koiraihmistä jotka sanovat syöttäneensä kanoja luineen koirilleen jo kymmenen vuotta (raakana, ei kypsennettynä) eikä ole tullut mitään ongelmia. Tuoreet kananluut tuntuvat ainakin omaan käteen aika pehmoisilta ja joustavilta, eivät kovin lohkeavilta. Itse olen antanut koirille kanaa luineen raakana, mutta koitan pysyä aika pienissä kertamäärissä. Iso määrä luumassaa voi kai aiehuttaa suolitukoksia ihan sinällään. Tiedä sitten onko yhdessä kanassa isolle koiralle niin paljon luuta. Ainoa haitta luiden syömisestä meillä on olleet hel**tin pahanhajuiset suolikaasut
En ole kuitenkaan mikään asiantuntija koirien ruokinnassa, huom.
Vaikeinta itselleni on päätösvaihe, mutta kun päätös on tehty, kaikki on aika helppoa. Kukoista jotkut saavat nimet, jotkut eivät, mutta kaikkia ihaillaan
Tuosta koirille syöttämisestä, tunnen pari koiraihmistä jotka sanovat syöttäneensä kanoja luineen koirilleen jo kymmenen vuotta (raakana, ei kypsennettynä) eikä ole tullut mitään ongelmia. Tuoreet kananluut tuntuvat ainakin omaan käteen aika pehmoisilta ja joustavilta, eivät kovin lohkeavilta. Itse olen antanut koirille kanaa luineen raakana, mutta koitan pysyä aika pienissä kertamäärissä. Iso määrä luumassaa voi kai aiehuttaa suolitukoksia ihan sinällään. Tiedä sitten onko yhdessä kanassa isolle koiralle niin paljon luuta. Ainoa haitta luiden syömisestä meillä on olleet hel**tin pahanhajuiset suolikaasut
-
Karhurouva
Meillä on kuusi koiraa, ja laidasta lukien syövät raakaa kanaa luineen, ovat syöneet jo kymmenkunta vuotta. Että niitä ongelmia odotellessa...
Meillä raa'an lihan syöminen on arkipäivää, joten mitään pieruongelmia tai mitään muutakaan ei tule ruuasta.
Meillä onneksi mies hoitaa kirveen kanssa heilumiset, minä vaan näytän kuka otetaan. Tänäkin kesänä mennyt nelisenkymmentä kukkoa pataan, ei auta itku markkinoilla.
Meillä onneksi mies hoitaa kirveen kanssa heilumiset, minä vaan näytän kuka otetaan. Tänäkin kesänä mennyt nelisenkymmentä kukkoa pataan, ei auta itku markkinoilla.
-
siimis
Höpö höpö, meidän koirat olis kaikki kuolleet jo kauan aikaa sitten kivuliaan kuoleman, jos raa'at linnunluut olis vaarallisia. Ne EI ole, vain kypsennetyt on. Eri asia on, jos koira on niin ahne, ettei pureskele luita kunnolla. Meillä meni esim. viime syksynä kymmenen teurastetun kalkkunan rangat koirille sellaisinaan, ei mitään ongelmia!
Ja kyllä se on niin, että ikäväluonteinen elukka on aina helpompi teurastaa, henkisesti ainakin
Ja jotenkin tuntuu, että ne ikävät tyypit ei kuolekaan kuin kirveellä, ne elää kituuttavat kiusallaankin iänkaikkisesti ja ovat ilkeitä ja hankalia hoidettavia. Enää en sääli ikäviä, ne päätyvät pölkylle heti. Mukavia kukkoja onkin sitten paljon ikävämpi laittaa.
Tässä joku päivä sitten yllätyin iloisesti - olen jo pitkään katsonut yhtä kukkopoikaa, että voi voi, pian se on senkin aika pölkylle, niin kaunis ja mukava poika... Ja sitten tässä pari päivää sitten katsoin sitä samaista kukkopoikaa ihan ajatuksella ja tajusin, että hemmetti se mikään kukko ole?! Sehän on KANA! Voi ei mikä onni!
Jotenkin olen vaan tipuna sen mielestäni määrittänyt kukoksi ja automaattisesti koko ajan vaan ajatellut että se on kukko. Nää sekarotuiset voi onneksi joskus hämätä 
Ja kyllä se on niin, että ikäväluonteinen elukka on aina helpompi teurastaa, henkisesti ainakin
Tässä joku päivä sitten yllätyin iloisesti - olen jo pitkään katsonut yhtä kukkopoikaa, että voi voi, pian se on senkin aika pölkylle, niin kaunis ja mukava poika... Ja sitten tässä pari päivää sitten katsoin sitä samaista kukkopoikaa ihan ajatuksella ja tajusin, että hemmetti se mikään kukko ole?! Sehän on KANA! Voi ei mikä onni!
-
vardenji
Onnea siimis ettei tunnistus nyt onnistunut, jos kerran tykkäät siitä
Joskus näinkin päin. Yleensä kun lukee et kana olikin kukko...
Onneks mulla on ulkokoira, kun se kalvaa jatkuvasti noita kahta luutaan. Kun ne on kunnolla saanee kypsyä jossain mutakuopassa sen kopin alla, se taitaa tosiaan aiheuttaa oikein kunnon kaasut
Onneks mulla on ulkokoira, kun se kalvaa jatkuvasti noita kahta luutaan. Kun ne on kunnolla saanee kypsyä jossain mutakuopassa sen kopin alla, se taitaa tosiaan aiheuttaa oikein kunnon kaasut