Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tänään aamulla tuntu lämpimältä kanalassa ja nytkun töistä pääsin, menin tunnustelemaan pehkun päältä. Lämpöö tuntu, kun hetken vartosin. JOten tais sittenki syttyä, mutta ilmeisesti vaan siitä mihin olen tyhjentäny kaks kertaa laskiämpärin. 14 litraa likavettä se vaati puolen metrin melko kosteeseen pehkuun. Ämpäriin on menny vanhat kahvit, teenlehdet, pastan keitinvedet ilman suolaa(en muista lisätä) ym keittiö tähteitä. Happaman maidonkin heitin siihen. Ja ämpärin tyhjensin orren alle. Kaikki on aina myllätty pehkuihin päivän aikana. Tiedän vaan käyttää laskiämpäriä koko talven. Aloin pitää sitä kun tiesin pehkua varten varautua.
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Hieno homma!!! :smt038
vardenji

Korjausta tietoihin, pehku palaa orsien alla hyvin ja vesipisteen kohdalla hyvin. Kutuilla heikosti, joten kannoin sinne sadevettä, tuntu liian kuivalta. Uus laskiämpärillinen täyttymässä kun siivosin tee/kahvikaappia :-" kaks vuotta sitten avattu kahvipaketti tuskin on enää käytettävissä muulla tavoin :smt005 Tätä juhlistin syömällä kolme kouralista sipsejä ja korvasin laihdutuskuurilla ollessani tän juhlinnan kantamalla kaikki (5 kpl 30 litrasia) täydet rehutynnyrit navetan varastoon :smt002 Ylkoeteisessä ei oo enää kanojen rehuja ja rehuvarasto on täynnä :smt003
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Voiko kahvinporoja laittaa pehkuun ?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
HIPSU

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Mä ihan hämmästyin ku aamulla menin kanalaan, vastaan tuli lämmin hönkäys. Oikeastaan siel taitaa olla liian kuuma.
Meillä siis vaan puruja pari paalia alla ja sit lehtiä tuli semmonen metrin kerros joka pakkautu aika littanaksi. Lehdet haravoitiin sinne märällä kelillä.
Olen siis ihminen joka on yrittäny 7 vuotta käynnistää kompostia, ikinä siinä onnistumatta :smt003
Ja nyt toi kanala palaa siel ihan ittekseen.
vardenji

Chick kirjoitti:Voiko kahvinporoja laittaa pehkuun ?
Kyl ainakin mun mummu laittaa tunkiolle. Ei mun kanat oo niitä syönee, kun laitan ne liotettuina mm perunankeitinveteen ja vähän pehkuja päälle.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Chick kirjoitti:Voiko kahvinporoja laittaa pehkuun ?
Minä olen ainakin laittanut sekä kahvinporot että teenlehdet. Pakkaan ne tyhjään tölkkiin ihan kuin hylsyksi ja sitten vaan sopivan reiän kaivan palavaan pehkuun ja hylsyn sisältö siihen. Tällä keinolla meinasin pitää pehkun "liekeissä" koko talven :smt023 Tänään kun katoin niin mittarin asteikko on +60 C asti no mittari on mennyt jo sen yli ympäri eli on kuumempaa :smt035 Meillä ilmeisestikin kiviseinät imee itseensä nyt ensin lämpöä koska kanalassa on vain +12C toistaiseksi vaikka pehku painaa täysillä ... odotellaan :smt048
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Jännä juttu tuo kosteus, kun jotkut joutuu kostuttamaan ämpäritolkulla. Minä laitoin vaan sen turpeen, purua ja kosteita lehtiä ja palaa sillä. Ehkä se johtuu rakennuksen hengittävyydestä: vanhat navetat varmaan hengittää "joka nurkasta" ja pehkukin kuivaa nopeammin ja ei siksi pala. Sit uudemmat, tiiviimmät rakennukset säilyttää kosteuden paremmin (jopa liian hyvin). Muuta selitystä en oikein keksi. Joku biologi voisi tehdä gradun kestopehkusta :smt024
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Kaisumariahan kokeili sitä hiivalitkulla kastelua, mitenkäs se onnistui?
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mä taas toivon ettei toi pehku ihan vielä alkais kunolla palamaan. Aamulla oli kanalassa +15 astetta. Ulkona kun yön alin lämpötila on viime aikoina ollut siinä +5 astetta, viime yönäkin matalimmillaan +7.8, ei tässä vielä palavaa kestopehkua tarvittais. :smt017
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hiivalitku toimii mainiosti :smt023, pari viikkoa taitaa siitä olla kun laitoin sitä kanalaan ja lisää lehtiä päälle
ja nyt on mukavan lämmintä, lämpömittari näyttää 15 astetta mutta ulkoiluluukku onkin auki yötä
päivää. Pehku tuntuu käteen lämpimältä, kokeilen vaikka paistomittarilla sitten kun talvi tulee, jos tulee,
ja kanat on sisällä. Ihmeen paljon sitä lehteäkin riittää, vaikka ei meillä olekaan nurmikkoa haravoitavaksi
mutta koivuja on ympärillä paljon. Ja tuoksu on tosiaan kuin pullataikina, koskakohan alkaa tulla alkoholihöyryjä
kanalasta :smt005 .
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jos komposti haisee
Komposti ei lämpene ja haisee mädänneelle Komposti on kuuma ja haisee ammoniakille
•Komposti on liian märkä ja/tai tiivis
•Sekoita komposti huolellisesti ja lisää karkeaa seosainetta
•Haju häviää muutamassa päivässä ja komposti alkaa toimia normaalisti
•Lisää happaman seosaineen (Komposti- ja Huussikuivike) käyttöä
•Ensiapuna lisää kompostin pinnalle parin sentin kerros em. seosainetta
•Älä pöyhi kompostia liian usein
Komposti ei lämpene, mutta ei haisekaan
Kosteus sopiva Liian vähän typpeä
•Komposti on jo lahonnut niin pitkälle, että kuumavaihe on ohi
•Tyhjennä komposti ja aloita uusi täyttö •Lisää kompostiin esim. Luonnonlannoitetta tai Kompostiherätettä
Liian kuiva
•Kastele lämpimällä vedellä

pehkun hoitoon :smt003
Keijula

Viesti Kirjoittaja Keijula »

Meillä sovelletaan Ken Thompsonin Komposti -oppaan ohjeita. :smt040
vardenji

Taas meni 3 jätesäkkiä märkiä lehtiä omalta pihalta kanalan pehkuun. Nyt on kerroksia vuoroin turvetta vuoroin lehtiä. Nyt siel oli ihan mukavan lämmintä askarrella kukon nokkiessa takin selkään että vauhtia :smt005
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä mietin että taidan sittenkin yrittää ainakin osittaista kestupehkua ankkalassa, vaikka se on vain reilu 3 m2. Vaikka siivoan jätökset pois joka päivä, niin pienen määrän voisi sekoittaa turpeeseen/ olkeen. Säästäisi vain lämmitysskuluissa. Lantakompostikapasiteettikaan ei taida meillä riittää koko talveksi ellei osaa saa "säilöttyä" ankkalaan. Saa nähdä onnistuuko vai ei; siirsin kompostista pienen määrän jo kompostoituvaa pehkua pieneen monttuun jonka tein ankkalaan, jotta läsnä olisi kuitenkin oikeanlaisia bakteereja yms.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin