väsynyt ja laiha ankka

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tipsi
riikinkukko

väsynyt ja laiha ankka

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mua huolestuttaa meidän Rebekka-rouva, 3v. Siis se oli jo vuosi sitten syksyllä tosi laiha, vaikka onkin pieni niin painoi silloin 2.1kg ja rintalasta tuntui terävänä. Silloin sitä hoidettiin ilmeisesti keuhkotorvimatojen vuoksi, ja parani. Tänä vuonna epäiltiin munanjohdintulehdusta, ja Rebekka olikin tosi huonona, mutta parani antibiootein. Paino oli vain 1.9 kg ja Rebekka joutui lihotuskuurille. Kuukauden muikkulihotuksen jälkeen paino on 2kg, mutta Rebekka on jotenkin väsähtäneen oloinen, ja yhä järkyttävän laiha. Tosin on joka syksy vaikuttanut väsyneelle, ilmeisesti koska munii niin paljon. Lihotus on ollut vaikeaa, koska Rebekka vain munii suurempia munia kun sille antaa lihottavaa ruokaa. Nyt vaikuttaisi siltä, että on vihdoin ja viimein lopettanut muninnan, joten sulkasatoa odotellaan. Olen madottanut Rebekan viimeksi alkukesästä.

Mietin, että miten saisin Rebekan kunnon paremmaksi? Voiko joku loinen olla sellainen ettei kuolekaan Axilurilla, ja se hekentäisi Rebekkaa? Missä vaiheessa pitäisi alkaa harkitsemaan linnun lopetusta? Rebekka on mulle tosi tärkeä ankka :smt049 joten kauhea sitä olisi lopettaa. Toisaalta jos alkaa vaikuttaa kärsivälle ja mikään ei auta, niin silloinhan on parempi olla armelias.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Re: väsynyt ja laiha ankka

Viesti Kirjoittaja taikku »

Hei, miten Rebekka voi? Itsellä on ollut ankkoja 5-6v. eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia niiden kanssa. Nyt tänä vuonna oli tuo Taavin pili, mutta Taavi voi erinomaisen hyvin. Alkuvuosina en edes madottanut ankkoja. Kuinka vanha Rebekka on? Minulla vanhin ankka varmaan jotain 8++ vuotta, mutta edelleen hyvässä kunnossa, tosin ei taida enää munia.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Ups, lukihäiriön :smt004 Siis Rebekka on 3v. Pikkaisen olisin huolissani :smt009
tipsi
riikinkukko

Rebekka voi suhteellisen hyvin, sillä on onneksi nyt sulkasato :smt038 Mutta oleilee paljon yksikseen kun muut vöyhöttävät menemään. Paino on noussut 2.1 kiloon, mutta sekin on liian vähän. Luulen, että jos alkaa taas munimaan niin paino tippuu :smt011 Yritän tosin pitää valojakson sellaisena etteivät muni. Saisi siis olla pirtsakampi, ja vaikea sanoa mikä Rebekkaista vaivaa vai onko syynä vain liika muniminen. Voi olla että Rebekan sairastelujen syynä on osittain sisäsiittoisuus, epäilen että Rebekan isä on myös sen isoisä.

Dino taasen menee leikkaukseen uudelleen pilinsä takia, se ei ole mennyt huonompaan tai parempaan suuntaan. Pelkään että se jäätyy talvella, joten parempi eläinlääkärin pätkäistä siitä pala pois.
tipsi
riikinkukko

Rebekka voi hyvin :smt041 Tuntuu lihonneen hyvin, ja sen höyhenpeitekin on tosi hyvässä kunnossa sulkasadon jäljiltä. Pitää vain nyt saada se olemaan munimatta, koska sillä näköjään on taipumusta yrittää munia itseään hengiltä.
Vastaa Viestiin