Min en tiedä palaakohan mullakin pehku sitten kun on reilua 20 astetta ja kaikki tuuletusröörit sepposen selällään
Hajua ei ole muuta kuin just sellanen maatuvan tuoksu. Mulla ei kyl mitään mittareita tms ole millä mitata. Tai ehken noi kanaset vaan itessään lämmittää noin hyvn, en tiiä. Ja eristyskin vissiin ihan pelittää
Mulla on siellä palavaa humkakkaa pohjalla (turvesellasta vissiin), mustunutta olki/heinäseosta, purua ja lehtiä, purua heittelen pinnalle aina kun putsailen sekaan kakkeleita.'
Kosteutta on, kun ikkunat huurustuu, muuten vaikuttas hyvältä.
Taitaa palaa Kanat eivät kyllä juuri lämöä itsessään tuota. Mä työnnän pokkana kädet pehkuun kun varmistan palamisen Sit tietää missä kohti tapahtuu. Voihan sitä käyttää hanskojakin Nyt pehku jyllää orsien alta. Reseptinä muutaman kanan kakat kesältä asti, purua, syksyn lehdet, vähän vettä ja paksu kerros näitä. Nyt en uskalla enää käännellä pehkua kovin paljon ku sammutin sen viime talvena sillä Lisäilen vaan purua päälle ja vähän nostelen ilmaa sekaan. Muutama kuusen oksakin on seassa ilmauksen vuoksi.
Mä pidän nyt peukkuja kun on kanalassa lämpeempää kun ulkona Lehtiä sinne on taas haravoitu ja huomenna lisää. Taidan piruuttani lykätä isän vanhan paistomittarin tonne pehkuun ja kokeilla sieltä täältä mitä lämpö näyttää Tosin se mittari pitää ensin ettiä ja tarkistaa kuinka pieniä asteita näyttää.
Mul on ollu öisin lämpölevy päällä siellä, ja aamulla oli nyt melkeen 30 lämmintä... ei hyvä. jos laitan sen sit päälle kun kanalan lämpö tippuu alle 10 asteeseen päivällä. Mut siel on ne tiput, isommilla on jo höyhenet, mut pienillä ei ole, toisalta pienet mahtuu viel emon alle...
Korpela kirjoitti:Mul on ollu öisin lämpölevy päällä siellä, ja aamulla oli nyt melkeen 30 lämmintä... ei hyvä. jos laitan sen sit päälle kun kanalan lämpö tippuu alle 10 asteeseen päivällä. Mut siel on ne tiput, isommilla on jo höyhenet, mut pienillä ei ole, toisalta pienet mahtuu viel emon alle...
Korpela, Hiltan sanoja lainatakseni: Tiput jotka on emon hoivissa ei tarvi lämpölamppuja taikka -levyäkään siis
Hip hei, täälläkin taitaa palaa, kun kanalassa on +14 vaikka ulkona on ollut 5-8 astetta päivisin. Ja tämä sisälämpötila on ilman lampun tuomaa lämpöä.
Olen laittanut pohjalle turpeen ja siihen päälle erikokoista sahanpurua (hienosta purusta isohkoon lastuun) ja haravointijätettä. Kanat hoitavat sekoitushommat hienosti!
Voi nyssi!!! Kyllä se hevoskakkeli vissiin mulla ainakin on se juttu mikä ton laitto palaan. Kaiva sieltä oikein hyvin palavaa, kuumaa tavaraa sieltä pohjalta. Ja sit mullon sellasta mustunutta heinänroipetta, mikä varmaan kova sana kanssa, ei sul ois vuohilta jääny? Ja mitens, kannattasko koittaa tota hiivalitkua mitä joku oli testiny?
Kutuilta otan sitä heinämuhjua, kun ne pissaa ylimääräsen heinän päälle. Pupujen kakat ja pissapurut olen sinne kantanu ja laskiämpärin kahvinporoineen. Ja pihasta haravoidut lehdet. Koitan raapia vielä loputkin pihasta, kunhan vaan ehdin.
Vari, kokeileppas mun kikkaa; kaivoin pohjaan asti montun ja laitoin sen täyteen tuoretta rikkaruohoa, heinää ym. vihreetä mitä pellosta repimällä irti sain. Sitten vaan vanha pehku, jossa haravointijätettä, päälle ja tallaat vähän. Mulla ainakin lähti joka montusta lämpeneen.
Älä Vari vaivu epätoivoon! Varmasti sulla kestää pehkun käynnistyminen pidempään, kun on isompi ja vanhempi rakennus, joka varmasti "hengittää" eri tavalla. Esim. meillä tuo kanala on vasta valmistunut pikkuinen mökki, joka on kauttaaltaan eristetty paksulti. Eli ei ole yllätys, että palaminen lähtee nopeammin käyntiin.