Kanatäi? Lintukirppu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Kanatäi? Lintukirppu?
Meille tuli pari uutta kanaa, ja huomasin, että niillä on jotakin loisia. Sellaisia pieniä, ruskeahkoja, pitkulaisia. Eivät hypi, mutta muuten kyllä viliastävät kovaa vauhtia. Mitäs minä nyt teen? Tuossa joku kirjoitteli Coopersectistä, että oli tulluit keskushermosto-oireita, se ei olisi kivaa. En haluaisi sellaista käyttää.
Tehoaisikohen joku täishampoo, jos sitä tekisi liuokseksi vaikka ämpärillisen, ja kastaisi sinne sitten koko kanan? Vai olisiko joku turvallisempi aine olemassa?
Ulospäin ei yhtään arvaisi niillä olevan mitään loisia, eivät rapsuttele, sulat ovat komeat ja hyvässä kunnossa muutenkin ovat. Mutta ihan ihon pinnalla oli noita ällöttäviä ruskeita öttiäisiä...
Mahtavatko tarttua muihin eläimiin?
Tehoaisikohen joku täishampoo, jos sitä tekisi liuokseksi vaikka ämpärillisen, ja kastaisi sinne sitten koko kanan? Vai olisiko joku turvallisempi aine olemassa?
Ulospäin ei yhtään arvaisi niillä olevan mitään loisia, eivät rapsuttele, sulat ovat komeat ja hyvässä kunnossa muutenkin ovat. Mutta ihan ihon pinnalla oli noita ällöttäviä ruskeita öttiäisiä...
Mahtavatko tarttua muihin eläimiin?
Re: Kanatäi? Lintukirppu?
Hei!
Minun kanoissa taisi muutama vuosi sitten olla juuri noita samoja. Kuvauksesi kuullostaa ihan samalta, sellaisia lähinnä ihonvärisiä ja niitä näki kanan iholla vilistämässä kun käänteli selkähöyheniä. Yritin löytää apua ja tietoa joka paikasta, ja kun ei muualta alkanut löytymään, niin lopulta piti soittaa eela:n siipikarjaeläinlääkärille. Hän sitten neuvoi ostamaan tiettyä täi-/loisainetta, jonka nimeä en tietenkään enää muista. Mutta reseptivapaata oli, eikä tuon nimistä kuin mainitsit. Ja siinä aineessa oli kumma kyllä maininta: "ei linnuille".
Tein juuri noin: liuosta ämpärillinen, jonne kastoin kanan kumihanskat kädessä. Päähän hieman hieroin liuosta sormin. Sitten se ohjeen mukainen pieni vaikutusaika, ja sitten kana kainaloon ja kylppäriin suihkuun! Täytyy muistaa, että kovia myrkkyjähän nuo täiaineet ovat, eli varovainen ja huolellinen kannattaa olla ja silmiin ei saa joutua (ei kanalla eikä itsellä, varo ettei kana roiski ainetta siivillään) ja loppuhuuhtelu kannattaa tehdä hyvin. Ja aineen tehon huomasi kyllä heti kanoistakin: ne olivat heti kohta aika tokkuraisia, niin että loppuhuuhtelu suihkuttelemalla oli aika helppoa, kun kana vaan seisoi/istui paikoillaan. Jopa niin tokkuraisia, että seuraavaksi yöksi eivät kyenneet orrelle! Pian tämän jälkeen yksi kanoista sairastui ja jouduttiin jonkia ajan päästä lopettamaan. Tulkitsin sen marekin taudiksi, joka puhkeaa usein stressin seurauksenaseurauksena ja luulen kyllä, että tällä loishäätöaineella oli yhteys tähän.
Turvallisempia aineita en tiedä. Tuhkakylpyjähän suositellaan, sen varmaan tiedätkin, mutta eipä se taida auttaa muuta kuin ennalta ehkäisevänä.
Ja kanala tietysti täytyy myös putsata loishäädön jälkeen, eli uudet pehkut, orret sillä samalla liuoksella kuin kanatkin, ja mielellään varmaan seiniä ja lattioitakin kannattaisi kuurailla.
Ja lopuksi: mahtavaa, tällaista kanafoorumia olin oottanut jo pitkään! :D
Minun kanoissa taisi muutama vuosi sitten olla juuri noita samoja. Kuvauksesi kuullostaa ihan samalta, sellaisia lähinnä ihonvärisiä ja niitä näki kanan iholla vilistämässä kun käänteli selkähöyheniä. Yritin löytää apua ja tietoa joka paikasta, ja kun ei muualta alkanut löytymään, niin lopulta piti soittaa eela:n siipikarjaeläinlääkärille. Hän sitten neuvoi ostamaan tiettyä täi-/loisainetta, jonka nimeä en tietenkään enää muista. Mutta reseptivapaata oli, eikä tuon nimistä kuin mainitsit. Ja siinä aineessa oli kumma kyllä maininta: "ei linnuille".
Tein juuri noin: liuosta ämpärillinen, jonne kastoin kanan kumihanskat kädessä. Päähän hieman hieroin liuosta sormin. Sitten se ohjeen mukainen pieni vaikutusaika, ja sitten kana kainaloon ja kylppäriin suihkuun! Täytyy muistaa, että kovia myrkkyjähän nuo täiaineet ovat, eli varovainen ja huolellinen kannattaa olla ja silmiin ei saa joutua (ei kanalla eikä itsellä, varo ettei kana roiski ainetta siivillään) ja loppuhuuhtelu kannattaa tehdä hyvin. Ja aineen tehon huomasi kyllä heti kanoistakin: ne olivat heti kohta aika tokkuraisia, niin että loppuhuuhtelu suihkuttelemalla oli aika helppoa, kun kana vaan seisoi/istui paikoillaan. Jopa niin tokkuraisia, että seuraavaksi yöksi eivät kyenneet orrelle! Pian tämän jälkeen yksi kanoista sairastui ja jouduttiin jonkia ajan päästä lopettamaan. Tulkitsin sen marekin taudiksi, joka puhkeaa usein stressin seurauksenaseurauksena ja luulen kyllä, että tällä loishäätöaineella oli yhteys tähän.

Ja kanala tietysti täytyy myös putsata loishäädön jälkeen, eli uudet pehkut, orret sillä samalla liuoksella kuin kanatkin, ja mielellään varmaan seiniä ja lattioitakin kannattaisi kuurailla.
Ja lopuksi: mahtavaa, tällaista kanafoorumia olin oottanut jo pitkään! :D
Oisko tuo aine, johon kana kastettiin, voinut olla Ektosid tai joku vastaava? En ole ihan varma, saako tuota ainetta enää. Ainakin joku kastoaine on poistettu markkinoilta.
Ivomec pistoksena puree sisäloisiin ja täihin ym. verta imeviin, mutta ei kaikkiin loisiin. Mutta sitä voi myös käyttää pinnallisesti. Ivomecistä tulee jäämiä muniin ja lihaan varmemmin ja pitemmäksi aikaa kuin muista loislääkkeistä.
Ivomec pistoksena puree sisäloisiin ja täihin ym. verta imeviin, mutta ei kaikkiin loisiin. Mutta sitä voi myös käyttää pinnallisesti. Ivomecistä tulee jäämiä muniin ja lihaan varmemmin ja pitemmäksi aikaa kuin muista loislääkkeistä.
Joo, taisi olla juuri tuo Ektosid, kuullosti heti tutulta.Anonymous kirjoitti:Oisko tuo aine, johon kana kastettiin, voinut olla Ektosid tai joku vastaava? En ole ihan varma, saako tuota ainetta enää. Ainakin joku kastoaine on poistettu markkinoilta.
Ivomecia meillä käytettiin pinnallisesti kalkkijalkaloisiin, sain siihen ohjeen yhdeltä kanatuttavaltani.
Siis minä kirjoitin tuon ensimmäisen vastauksen.
No voi sentäs!
Meillä kun alkoi tuo kalkkijalkapunkki helpottaa, niin nyt havaitsin ilmeisesti kanatäitä noilla kanoillamme...
Raottelin nimittäin kahden hautovan kanan siipiä, että näin tiput ja keräsin yhden munan, niin jo oli käsi täynnä öttiäisiä!!
Enneku ehdin edes tajuta, niin olin ottanu kameran taskusta ja sekin oli täynnä samoja vipeltäjiä. Eli ilmeisesti niitä on nyt oma roppa täys, mutta ei kai ne ihmiselle mitään saa aikaiseksi??
Mikäs nyt eteen, kun tuntuu ettei siihenkään löydy turvallista lääkettä!! Mä en kyllä ala kun meitin kanoilla on koko ajan jotai
Mistäs ne täit nyt sitten putkahti?! Ulkoa vai...
Lopetan kohta koko kanailun, ku ne vaan saa kaiken maailman vaivoja ja ei niitä ole koko aikaa kiva stressata kaiken maailman hoidoilla. Ja just sain kalkkijalkapunkin lääkehoidon jälkeen tänään vasta ekan munan mikä voidaan taas syödä, niin nyt jos joutuu lääkekuurille, niin menee hermo!!!!!! Eihän se kivaa ole, että munia ei voi syödä, kun kanoja on!
Olisko kellään mitään luomukonstia jemmassa, etten vallan pimahda täällä?

Meillä kun alkoi tuo kalkkijalkapunkki helpottaa, niin nyt havaitsin ilmeisesti kanatäitä noilla kanoillamme...
Raottelin nimittäin kahden hautovan kanan siipiä, että näin tiput ja keräsin yhden munan, niin jo oli käsi täynnä öttiäisiä!!

Enneku ehdin edes tajuta, niin olin ottanu kameran taskusta ja sekin oli täynnä samoja vipeltäjiä. Eli ilmeisesti niitä on nyt oma roppa täys, mutta ei kai ne ihmiselle mitään saa aikaiseksi??
Mikäs nyt eteen, kun tuntuu ettei siihenkään löydy turvallista lääkettä!! Mä en kyllä ala kun meitin kanoilla on koko ajan jotai

Lopetan kohta koko kanailun, ku ne vaan saa kaiken maailman vaivoja ja ei niitä ole koko aikaa kiva stressata kaiken maailman hoidoilla. Ja just sain kalkkijalkapunkin lääkehoidon jälkeen tänään vasta ekan munan mikä voidaan taas syödä, niin nyt jos joutuu lääkekuurille, niin menee hermo!!!!!! Eihän se kivaa ole, että munia ei voi syödä, kun kanoja on!

Olisko kellään mitään luomukonstia jemmassa, etten vallan pimahda täällä?

Tietääkseni kanojen väiveet eivät tee ihmiselle mitään. Mulla on sellainen käsitys, että ne tippuisivat matkasta viimeistään saunassa. En tiedä, mutta tuli vaan mieleen, että mitä tapahtuisi jos kanat kylvettäisi..? Saaviin lämmintä vettä ja kana perään. Jos sitten vielä ruikkisi mäntysuopaa reilusti päälle ja jynssäisi. Kuka uskaltaa kokeilla?
Kysyn tähän, että miksi kukko tonkii nokalla pyrstöään ja tiputtelee sulkia? En äkkiseltään löytänyt mitään ötöjä kanoista. Voisko se liittyä sulkien vaihtoon? Ei kai kukoilla mitään sulkasatoa ole, vai?
Kysyn tähän, että miksi kukko tonkii nokalla pyrstöään ja tiputtelee sulkia? En äkkiseltään löytänyt mitään ötöjä kanoista. Voisko se liittyä sulkien vaihtoon? Ei kai kukoilla mitään sulkasatoa ole, vai?
kanojen sairaudet
No sanoisin taas kerran, että ulkoloisiin linnuilla tehoaa Antiwermin-spray. Ei haittavaikutuksia eläimelle itselleen mutta toimii tehokkaasti.
kanojen sairaudet
No esimerkiksi nettikaupastani, valmistaja Natural, Belgia. Tuon näitä tuotteita maahan.
Aine on tarkoitettu kyyhkysille, joten tuotteessa ei ole mainintaa varoajasta.
Käyttömäärä jää pieneksi koska se ruiskutetaan siipien alle vastakarvaan höyheniin nähden.
Aine on tarkoitettu kyyhkysille, joten tuotteessa ei ole mainintaa varoajasta.
Käyttömäärä jää pieneksi koska se ruiskutetaan siipien alle vastakarvaan höyheniin nähden.
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
No voi surku...kylläpäs teillä tosiaan on aina jotain vaivaa, jos lie ilon hetkiäkin...Sehän se näissä ulkoilevissa kanasissa on, että aina vähän väliä ne saavat luonnon linnuista tartunnan ulkoloisista ja namnam-madoista yms. saavat sitten sisäloistartunnanVolmari kirjoitti:No voi sentäs!![]()
Mikäs nyt eteen, kun tuntuu ettei siihenkään löydy turvallista lääkettä!! Mä en kyllä ala kun meitin kanoilla on koko ajan jotaiMistäs ne täit nyt sitten putkahti?! Ulkoa vai...
Lopetan kohta koko kanailun, ku ne vaan saa kaiken maailman vaivoja ja ei niitä ole koko aikaa kiva stressata kaiken maailman hoidoilla. Ja just sain kalkkijalkapunkin lääkehoidon jälkeen tänään vasta ekan munan mikä voidaan taas syödä, niin nyt jos joutuu lääkekuurille, niin menee hermo!!!!!! Eihän se kivaa ole, että munia ei voi syödä, kun kanoja on!![]()
Olisko kellään mitään luomukonstia jemmassa, etten vallan pimahda täällä?![]()
![]()

Moilanen: käytät siis sitä Antiwerminiä myös kanoillesi ja toimii tehokkaasti...ok, mutta syötkö sen jälkeen heti munat? Vai pidätkö varoaikaa?
Pootsi kyseli:
Kyllä kukoilla on sulkasato aivan samoin kuin kanoilla! Mun nuorempi kukko sulkii jo täyttä päätä...on tiputellut höyheniä jo useamman viikon ja nyt on pyrstön alunen "piikkisika-vaiheessa". Muilla ei ole vielä sulkasato alkanut...
kanojen sairaudet
Joo, kyllä olen spreijauksen jälkeen syönyt munia, samoinkuin meillä syödään kyyhkysenmunia kun niitä tulee ylimääräisistä pesinnöistä.
En anna kyyhkyjeni pesiä kuin kolme kierrasta kukin pari. Sitten vaihdan pesään muovimunat ja kyyhkynmunat syödään. Herkullisia.
En ole loishäätöjen johdosta vielä kertaakaan kuollut saati sairastunut.
En anna kyyhkyjeni pesiä kuin kolme kierrasta kukin pari. Sitten vaihdan pesään muovimunat ja kyyhkynmunat syödään. Herkullisia.
En ole loishäätöjen johdosta vielä kertaakaan kuollut saati sairastunut.
HiltaHelikopteri kirjoitti: Kyllä kukoilla on sulkasato aivan samoin kuin kanoilla! Mun nuorempi kukko sulkii jo täyttä päätä...on tiputellut höyheniä jo useamman viikon ja nyt on pyrstön alunen "piikkisika-vaiheessa". Muilla ei ole vielä sulkasato alkanut...

Meillä toiset kanat pudottivat enemmän sulkia kuin toiset. (ja sulkasatohan ei tule alle 2 vuotiaille)
Ei niistä kanoista nyt kovin nakuja tule, häkkikanalasta haetut kanat olivat nakumpia tullessaan, kun mitä sulkasatoiset kanat ovat
Ärsyttävää on se, että kun kanan ottaa syliin, kanan iho tuntuu ja ne "sulkapiikit".
Kai ne pitää sen sulkasadon pitääkseen tauon muninnasta tai jtn
Muniminen ei loppunut täysin, muutama kananmuna tuli sulkasadon aikaan, en tiedä muniko sitten "nuoriso" vai sulkasatoiset.
Muninta alkoi ainakin meillä aika pian sulkasadon jälkeen. :P
Ei niistä kanoista nyt kovin nakuja tule, häkkikanalasta haetut kanat olivat nakumpia tullessaan, kun mitä sulkasatoiset kanat ovat

Ärsyttävää on se, että kun kanan ottaa syliin, kanan iho tuntuu ja ne "sulkapiikit".
Kai ne pitää sen sulkasadon pitääkseen tauon muninnasta tai jtn

Muniminen ei loppunut täysin, muutama kananmuna tuli sulkasadon aikaan, en tiedä muniko sitten "nuoriso" vai sulkasatoiset.
Muninta alkoi ainakin meillä aika pian sulkasadon jälkeen. :P