Mönkään meni :(

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Korpela

Mönkään meni :(

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Einon Kulta Pieni tuli tänään ulos sieltä kopista :smt009
Se klenkkaa toista jalkaa ja höyheniä on lähtenyt ja sai heti turpiin Niinakanalta.
Helttakin on ihan kalpee. :smt009
1muna oli mennyt rikki ja se oli ihan mätä. 2 munaa jäi vielä.
Se on tehnyt niin lujaa töitä niitten tipujen eteen :smt010
Kohta menee kanakin jos se ei nyt tuu sieltä ulos. Otan illalla vimpat munat pois :smt009
Suwitsu

Re: Mönkään meni :(

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Jos saisit jostain pari pientä tipua?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Voi, Korpela :smt010 olen pahoillani. Meillä on mennyt ja useampi muna hutiin mutta on sieltä tullut tipujakin... olisin niin toivonut teillekin sen ilon :smt056
Korpela

Jollain oli marttilassa, olisko ollu mik? Mut mä mietin et onko se kana tarpeeks hyvässä kunnossa hoitamaan niitä? Miten pieniä niitten tipujen pitää olla ettämenee "läpi" emolle?
Ja kiitos... se kana mua säälittää, mulla nyt on näitä pikkusia ja isompia, mut hän hautoo niin urheesti :smt009
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

minulla samanlainen tapaus, brahmis hautoi yhdet poikueet, alta löytyi vain yksi poikanen ja sekin oli kuollut, toiset kiusasivat sitä koko ajan. Siirsin sen toiseen paikkaa ja edeleenkin se hautoi ja hautoi ja sai kaksi poikasta, nyt kulkee iloisesti poikasten kanssa, joten sinnikkyyttä
Korpela

Hei,
Kävin tänään hakemassa 3 tyrnistipua .
Laitoin emon alle, ensin se nökkäs yhtä, otin pois ja valitsin toisen tipun, laitoin sen takakautta siiven alle, emo levitti siipea että pieni mahtui paremmin :smt001
Samaa reittiä sitten sisarukset mukaan. Nyt siellä on sit emo joka ylpeenä sukii itseään ja sen alla tyytyväisiä tipuja. tai ainakin mä haluan kuvitella että sen piipityksen sävy muutui kun päätyivät sinne emon alle :D
Nyt on siis kaikki hyvin :smt045 :smt049 :smt041 :smt041 :smt041
Kattellaan sitä hautomista sit keväällä uudestaan kun on "oikea" aika.
Mä syön nopeesti ja tarkistan että kanalassa kaikki on hyvin ja lähden palaveeraamaan esikoululaisen päiväkotiin :)
Iloisten Munatalo

Onnea uusista tipuista :smt038
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Onnea uusista tipuista :smt038
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Onnea uusista tipusista :smt055
Pidähän meidät ajan tasalla ja kerro kuinka adoptio etenee!
Korpela

Yritin tänään ottaa kuvia, mutta ei tolla kännykän kameralla saa noin liikkuvaisista otuksista kuvia.
Ne on siis kohta kolmeviikkoisia, 2 mustaa ja 1 harmaa. kahdella keltainen ja yhdellä harmaa(?)heltan alku.
Oikeen suloisia. :smt049
tänään olivat ekaa kertaa emon kanssa syömässä munintakopin ulkopuolella. Mulla on eristettynä verkollinen/ikkunallinen yksiö heille tuolla kanalan perällä, jossa saavat olla rauhassa.
2 viimistä munaa oli jätetty kylmenemään ja otin ne pois samalla kun siivosin sen kopan ja laitoin uudet oljet. Koska niille voi laittaa orren? Tai voi kai jo laittaa mut mahtaako ne mennä? Pelkään että tulee kylmä kun eivät millään kai orrelle pääse kaikki kolme emon siiven alle?
Jos nostan sen kopan jonkun tason tai tuolin päälle ja laitan sinne rappuset?

ne kaks vimppaa munaa, hajoitin ne kun mietin että onkohan ne alkaneet kehittyä, vai olivatko tyhjiä (kun siis yksikään ei kehittynyt/kuoriutunut vaikka EKP niin nätisti hautoi). Toinen oli sisältä vihreää ja mustaa ja toinen vaan pilaantuneelta haiseva muna. :/
Oisko se vihree ollut sellanen mikä olis mennyt heti alussa kesken ja toinen ns.tyhjä? En niitä sen tarkemmin sörkkinyt...
Iloisten Munatalo

Mulla oli kanssa yks semmoinen ruskehtavan mönttinen ilman vihreetä :oops: ja päättelin että alkunut kehittyä ja sitten mennyt kesken...
Vastaa Viestiin