Milloin otatte kanat takaisin sisälle?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

^krisse^

Re: Milloin otatte kanat takaisin sisälle?

Viesti Kirjoittaja ^krisse^ »

Meilläkin ulkoilaan aktiivisesti vielä :) tokikin porukka vetäytyy aikaisemmin sisätiloihin oma-aloitteisesti mutta aamu kun valkenee niin ulos tuppaantuu... Kesällä nukkuivat vielä ulkohäkissä tai varaston sisäulkohäkissä mutta nyt menevät kaikki jo talvikanalaan yöksi. Toki täällä on ollut yöt jo muutamaan otteeseen -1 astetta.
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Talvikanalamme valmistui parisen viikkoa sitten, juuri sopivasti ennen yöpakkasia. Päivisin kulkuluukku on auki, mutta vain kukko ja kaksi kanaa käyvät ulkona pyörähtämässä. Tästä voisi ilmeisesti tehdä johtopäätöksen, että pitävät uudesta mökistään :smt003 ! Minun mielestä saisivat kuitenkin vielä ulkoilla, kun edessä on kuitenkin pitkä talvi sisällä. Mutta eipä noita kai ulos pakottaakaan voi, ja ehkäpä kestopehku käynnistyy paremmin kun ovat sisällä sitä käynnistelemässä :smt001
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mua kanssa mietityttää toi pitkätalvi sisällä.
Teen niin paljon tasoja kun ikinä saan sinne mahtumaan niin että saavat olla monessa tasossa, ja ruokakuppejakin laitan monelle tasolle, silti vähän jännittää että miten talvi menee, noita kanoja kun on "muutama" enemmän kun mitä mun piti alunperin ottaa. :smt003Tarvii vaan keksiä murusille virikkeitä :smt050
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Jo ovat 2 viikkoa olleet kokonaan sisällä olisivat varmaan olleet vielä ulkona ,mutta tarha oli niin kuravelliä et ihan sääliks kävi .Parempi olla sisällä
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Sitten ku eivät itse tule ulos. Yleensä lunta on jo maassa. Talvi on niin pitkä, etten halua pitää niitä sisällä, jos vaan itse ulkoilevat eivätkä palele.
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mie avaan kans aamuisin luukun et saavat kulkeee niinku haluavat. Keskiviikkona satoi räntää et maa muuttu valkoseksi mut siellä ne frouvat vaan taapers ja lehtikasoja potki :smt045 . Yhden lehtikasan kippasin kanalaankin alhohen puolelle ja toisen käppänöiden ja silkkien puolelle, mut ei se sisäkasa vetäny vertoja räntäsateiselle ulkokasalle :smt044 , vaikka jyviäkin kauhallisen sekaan heitin. Annan ulkoilla niin kauan kuin itse tahtovat. Yöksi suljen luukun ettei peffaan tuule orsilla liian kylmästi :smt043 . Meil on loppunu ulkoilu yleensä ensilumeen. Aamulla lentävät luukusta pihalle tuttuun tapaansa, huomaavat valkosen maan ja jähmettyvät niille sijoilleen. Siipiä roikutaen oottavat et tuu ny mamma pikaseen auttaa :smt044 . No mammahan tulee kullannuppunsa keräileen kainaloon ja auttaan takas turvalliseen ja lämpöseen kanalaan :smt003
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä ovat kanssa vielä olleet ulkona päivisin jonkin aikaa, tosin kanalan oven olen pitänyt sillä välin kiinni ettei pikkutiput palele sisällä. Voipi olla että olen liian "kanaemo" noiden ekojen tipujeni kanssa, kun pelkään koko ajan että kylmettyyvät :smt017 Nyt meillä on ollut n. 10 astetta lämmintä kanalassa ilman mitään lämmitystä vielä.
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Kaikki muut on jo sisällä mutta maatiaiset pääsevät vielä halutessaan ulos, ja ovatkin käyneet häkissä päivittäin.Kelin mukaan katsotaan päivä kerrallaan.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meillä on kulkureitit auki. Pahimmillaan aamulla ollut -5, ja siellä se sakki viiletti pitkin pihoja kun minä olin aamukahvilla... Silloin oli pakkasella pitkälle iltapäivään ja siitä huolimatta suurin osa oli pihalla koko päivän. Kai ne itse tietää, sisällä on lämmin ja sinne pääsevät kun haluavat, eli luukku menee kiinni kun joko tulee liian kylmä pitää sitä auki tai eivät enää lähde ulos. :smt005
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meilläkin katsotaan sään mukaan päivä kerrallaan. Aamupäivät olen jo pitänyt luukun kiinni koska on ollut kosteaa ja raa'an tuulista. Ellei ole sadetta niin luukku on iltapäivän auki ja saavat olla ulkona jos haluavat. Viime päivinä ainoastaan kukko Alfred, sekä kanat Esmeralda ja Manteli ovat halunneet enää ulkoilla, eivätkä nekään kauaa. Ja kukko menee orrelle jo viideltä vaikka ilta-aurinko paistaisi ikkunasta sisään :smt005 . Kanat vetkuttelevat vähän pidempään, mutta puoli kuudelta nekin jo menevät nukkumaan.

Talvella täytyy antaa kaikenlaisia virikkeitä. Kuivatun niittyheinäkasan kaivelussa riittää puuhaa, samoin kerppujen napostelemisessa. Kuivatuista auringonkukan lohkoista voivat kaivella siemeniä. Omenanlohkoissakin riittää askartelemista. Kaikenlaista pikku herkkua päivittäin pitää mielen virkeänä (nimim. Itsekin juuri tummalla suklaalla herkuttelin :smt043 ) . Hiekka- ja turvekylpyjä. Eivätköhän nuo pärjää näillä toimin talven yli. Viime talvi meni aikankin mukavasti :smt001 .
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä ulkoillaan talvellakin, kunhan ei paukkupakkasia ole. :smt001

Kuva
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Ihana hankikuva. Meillä ei kanat ole ikinä päässeet lumiaikaan ulos, en tiie, suostuisivatko nuo edes menemään.
kuumakesä

Viesti Kirjoittaja kuumakesä »

Meillä kanaset ulkoilevat vielä päivittäin. Nykyään kun on viileämpää, laitan yöksi jo luukun kiinni ja avaan sen aamuisin 7-8:n aikaan. Siellä ne aina odottelee luukun avaamista, kun ovat aikaisemmin tottuneet hiipimään jo ennen seitsemää ulos. Ovat vieläkin päivät ulkona ja menevät takaisin sisälle illasta n.kuuden jälkeen, kun alkaa hämärtää. Pakkasen puolellakin on välillä ollut, eikä se ole rouvia näyttänyt häiritsevän. Ajattelin lopettaa ulkoilut sitten kun eivät itse enää halua ulos mennä.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ihana toi hanki kuva! Toihan kannustaakin siihen että talvella vois vaikka laskea kanat pihamaalle tepastelemaan :smt045
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Xaus: Kiitos!
Olen ollu hätää kärsimässä kun Albus tuo kanat joka aamu juosten ulos kun avaan kanalan oven. Miettinyt että miten ne nyt pärjää kun välillä on vaan 5 astetta lämmintä ja noi on melkeen kaikki entisiä häkkikanoja, että nyt ne varmaan kylmettyy ja kärsii raasut mut kun ei raaski sisällekään pakottaa kun tota pihaakin kerran tossa on ihan reilusti.

JA nyt sä laitoit hankikuvan :smt003 Päästän ne ulos talvellakin jos haluavat tulla. IHANAA!
Vastaa Viestiin