Viiruvauvojen tila

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Lillerilalleri

Viiruvauvojen tila

Viesti Kirjoittaja Lillerilalleri »

Heippa,

minkälaisessa/kokoisessa tilassa noita viiruvauvoja kannattaisi pitää? Meillä oli 8 kanatipua tuollaisessa 50x25x30 akvaariossa sujuvasti yli viikon. Nyt siellä on 10 alle viikon ikäistä viirutippeä ja tuntuu että ovat niin kovia riehumaan, että tilaa tarvittaisiin jo nyt lisää. En ihan vielä uskaltaisi siirtää kanalaan kun väliseinä ei ole vielä valmis ja lämmöt muutenkin heittelevät siellä aika lailla.

Entäs lämpö? Kaikkialla sanotaan että pitää olla lämmin tai kuukahtavat. Paljonko lämpö voi laskea viikossa? Noilla on nyt lampun alla n 34-36 astetta, ja nukkuvat aina klöntissä akvaarion toisessa päässä, eli ei lampun alla.

Ilmeisesti parin viikon iässä villin värisistä jo näkee väristä sukupuolen? Mitäs ne erot nyt olivatkaan? Entä suklaan värisessä? Missä välissä pojat pitää erottaa eri tilaan tytöistä :smt017 ?

Kiitos viisaammat!
Rusina

Re: Viiruvauvojen tila

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olen todennut parhaaksi pitää viirutiput terrassa tai akvaariossa, kunnes niillä on selässä höyhenpeite. Sen jälkeen kestävät jo vetoisammassa. Veto ja kastuminen ovat niille vaarallisimmat asiat. Samasta syystä pidän lampun aluksi aika alhaalla, saavat itsensä kuivateltua nopeasti, jolloin kastuminen ei niinkään haittaa.
.
Mä en ole koskaan mitannut lämpöä lampun alla, tiput kertovat itse käytöksellään onko se sopiva. Kuvauksesta päätellen sun tipuilta saa vähentää lämpöä.

Villiväri-kuviollisista (pätee siis myös diluutioihin ja hopeaan) näkee sukupuolen kun rinnan höyhenet ilmaantuvat. Tytön rinta on reilusti pilkullinen, pojalla yksivärisempi ja punertavampi. Kullanvärisillä on samanlainen väriero. Suklaanvärisistä ei erota sukupuolia värin perusteella. Poikia ja tyttöjä ei ole mikään pakko erottaa, jos ovat sopuisia. Pojille tulee pientä nahinaa "murrosiässä", mutta tasaantuvat yleensä nopeasti kun saavat nokkimisjärjestyksen selväksi. Mun parvessa isossa tilassa esim. on tyttöjä 50% ja poikia samoin. Eivät tappele eivätkä kanatkaan ole höyhenettömiä.
Lillerilalleri

Kiitos Rusina!

Lisäkysymys: nyt kun on viirujen häkki kyhätty kanalaan :smt038 (koko n. 125x80) ja tipuilla näyttäisi jo selkähöyheniä olevan jonkinlaisia (ovat nyt 11 pv), uskallanko jo siirtää ne kanalaan? Minulla on Eco Glow 20 poikaslämmitin, lämpeneeköhän se tarpeeksi että riittää pelkäksi lämmönlähteeksi tipuille (luulen niin)? Mutta tajuavatko/osaavatko ne itse mennä sen alle pimeässäkin (nyt kun on lamppu lämmönlähteenä sisällä, eli eivät ole pimeässä ikinä vielä olleetkaan...)? Ettei kukaan raukka löydy hyytyneenä aamulla kun ei ole pimeässä löytänyt lämpötason alle...
:smt017
Kiitos taas... :smt001
Lillerilalleri

Nonii, eilen löytyi yksi viirutippe hillumasta lattialta. Ei ilmeisesti ollut pitänyt imurin äänestä, ponkaisi ja onnistui jotenkin ihmeen kaupalla osumaan sellaisesta pikkukolosta läpi ja lattialle. Mummokoiramme Elmoora oli heti välipalan toivossa, onneksi ei ehtinyt hölmistyksissään tehdä mitään.

Ja näin viirupoppoo muutti sitten sen enempää kyselemättä kanalaan. Laitoin lämpötason lisäksi vielä lämpölampunkin. Kyllä niillä aikamoinen lämmönpudotus tuli kerralla, mutta toisaalta ovat olleet aiemmin vähän liiankin lämpimässä ja kanalassa niillä on kuitenkin vedoton 20 + astetta lämpölampun alla ja lähes 30 tason alla. Aamulla kun sydän kurkussa menin katsomaan, niin terhakkaana keekaloivat kaikki siellä menemään, eivät vaikuttaneet kovin jäätyneiltä. Huh.
Vastaa Viestiin