Meidän hybridi hautoo! :D

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Viivi81

Meidän hybridi hautoo! :D

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Pakkohan se on tulla tänne hehkuttamaan, se ihme tapahtui, mitä en näiden kanojen olisi millään uskonut tekevän, mitä-lie hybridejä kun ovat, yksi niistä hautoo! :smt001 Kanat ovat saaneet elää kesän vapaina pihapiirissämme ja kulkeneet omia teitään yöpuulle. Pari viikkoa sitten huomasin yhden joukosta puuttuvan, ja luulinkin raukan joutuneen "parempiin suihin". Lauantaina rouva kuitenkin suvaitsi nättäytyä muun porukan mukana, kunnes katosi taas. Aloin epäillä kanan olevan sairas ja uudelleen katoamisen myötä jo kuolleen, mutta tänään etsintäkierros tuotti tulosta, kananen nökötti täysissä voimissaan heinäladossa lähes parin metrin korkeudessa heinäpaalien välissä. :smt041

Epäonneakin raukalla oli matkassaan, valitettavasti munat olivat pudonneet paalien väliin, eikä yhtään niistä ollut enää kanan alla. Nostin munat pesään, mutta tokko noista tipuja enää tulee jos ne ovat ensin alkaneet kehittyä, mutta sitten pudonneet kenties päiviksi, jopa viikoksi kanan alta pois? Tarkaa haudonnan aloitusaikaa ei kukaan tiedä.
Kana munineen sai jäädä vielä latoon hautomaan, mutta mitä luulette, kuinka kauan se jaksaa munia vielä hautoa jos mitään ei tapahdu, vai kannattaisiko munat vain kylmästi ottaa pois, tipuja kun ei toiveissa tähän aikaan vuodesta ole, talven tilat kävisivät ahtaiksi. Kuinka kana munien rosvoamisesta "toipuu"? Kevääksi suunnittelin jo konehaudontaa jotta muutamalle halukkaalle tutulle saataisi kotkottajia, -näköjään konetta ei välttämättä tarvittaisikaan. :smt023
Tuulia

Re: Meidän hybridi hautoo! :D

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kyllä ne tehokanatkin hautoo, meidän naapurissa on ruskeita tehokanoja ja tipujakin on siellä tullut.
No miten, onnistuiko haudonta ?
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Mä nyt laitan tänne viestiä, pitäkää peukkuja ja lähettäkään onnellisia ajatuksia =)
Meidän Einon Kulta Pienen tipujen laskettu aika on 2.10.
En ole kertaakaan nähnyt sitä ulkona pesästä. 11.9. aloitti mun käsityksen mukaan hautomisen, munia meni sinne sit viel seuraavana ja sitäseuraavana päivänä ja vasta sit sain eristettyä sen niin että muut ei päässeet pesään.
(eikä nyt pliis niitä nega kommentteja) Pitäkää peukkua ja tsempatkaa :smt049 .
Hyvin se hautoo ja puolustaa pesää, Toiveissa on että kaikki menee tipujenkin kanssa hyvin ja että ehdin vielä jollain ihmeellä tekemään isomman kanalan autotallin päätyyn talvea vasten että saan kaikki pidettyä itsellä :)
Viikonloppuna sain tehtyä kunnollisen yksiön sille missä olis sit ekoiksi päiviksi hälle ja tipuille puoltoista neliötä tilaa. Toivottavasti muut kanat ja kukko ottaa asiakseen suvaita tipuja parveensa. :smt060
Jännittää :smt048
Nyt lähden lukemaan haudonnasta. päivää ennen alkaa kuulua piipitystä, ekan vuorokauden pärjää ruskuaispussin jäämillä, sit vettä matalaan vatiin mis on kiviä, vaiks luulen et toi mun pieni juoma-automaatti mis on kaks senttiä veden korkeus, on sopiva, ja sit tipunrehua ja keitettyä kananmunaa murusina ja kaurahiutaleita pehmitettyinä ja varmaan saa antaa marjoja sen puuron seassa... vesi tarvii varmaan vaihtaa useemmin kun on pehkujen tasalla niin likaantuu... ja viis kertaa päivässä ruokaa oli hyvä mut tipunrehua saa olla kokoajan. Pitääks sitä munaa tarjota sen lisäks viis kertaa päiväsä? ei kai sentään...
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä ruokin tiput, kuten muutkin, kaksi kertaa päivässä, tuo viisi kullostaa ihan kokopäivä työltä :smt001 En liottele hiutaleita, syövät kuivina. Ja jos sinulla on tipurehua sehän riittää tirpoille vallan mainiosti. Vielä ruoho vihertää joten sitä voi tipuille tarjota. Marjat puuron seassa käy hyvin. Puurossa ja muissa kosteissa ruoissa on se ongelma että menevät sotkuksi hetkessä kun tiput juoksevat kupissa, siksi itse suosin alkuaikoina kuivaa ruokaa kuten hiutaleita, siemeniä tms. Muutaman viikon ikäisinä osaavat jo syödä puuroa aika siististi. Vesiastian voi laittaa vaikka tiliskiville niin pysyy vähän paremmin puhtaana kun yli-innokas äippä kuopii pehkuja. Tiilejä sen verrran että tiputkin mahtuvat seisomaan päälle niin ylettyvät juomaan.
Tsemppiä haudontaan :smt023 Täällä la huomenna kolmelle maatiaisen munalle

Muoks; kasvaa ne tiput hyvin munitusrehullakin jos ei halua koko 40 kilon säkkiä muutamalle tirpalle ostaa :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Korpela

Maattari: Tusen tack!
Hiutaleita ja vedet tiiliskivien päälle...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Onnellista odotusta sinne Turkuseen :smt055
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Peukut pystyssä, että Einon Kulta Pienen haudonta onnistuu :smt023 Hihii, sehän oli ihan vasta, kun Korpela haaveili, että joku kana rupeaisi hautomaan ja nyt se on totta :smt050
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maattari kirjoitti:Mä ruokin tiput, kuten muutkin, kaksi kertaa päivässä, tuo viisi kullostaa ihan kokopäivä työltä :smt001 En liottele hiutaleita, syövät kuivina. Ja jos sinulla on tipurehua sehän riittää tirpoille vallan mainiosti. Vielä ruoho vihertää joten sitä voi tipuille tarjota. Marjat puuron seassa käy hyvin. Puurossa ja muissa kosteissa ruoissa on se ongelma että menevät sotkuksi hetkessä kun tiput juoksevat kupissa, siksi itse suosin alkuaikoina kuivaa ruokaa kuten hiutaleita, siemeniä tms. Muutaman viikon ikäisinä osaavat jo syödä puuroa aika siististi. Vesiastian voi laittaa vaikka tiliskiville niin pysyy vähän paremmin puhtaana kun yli-innokas äippä kuopii pehkuja. Tiilejä sen verrran että tiputkin mahtuvat seisomaan päälle niin ylettyvät juomaan.
Tsemppiä haudontaan :smt023 Täällä la huomenna kolmelle maatiaisen munalle

Muoks; kasvaa ne tiput hyvin munitusrehullakin jos ei halua koko 40 kilon säkkiä muutamalle tirpalle ostaa :smt045
Kiitos :smt045 Tämähän oli kuin tiivistelmä tuolta ruokinta osiosta. Meillä on sitten LA samaan aikaan :smt047
Korpela

Mä olen viimeiset 2vk ollut telakan takaisinpaluu koulutuksessa ja ette usko miltä mun kanala haisee :smt011
Viikonloppuna pitäis hakee saaristosta tipunrehua ja parkanosta possunlihaa ja sunnuntaina on tupperinkutsut. Miten mä onnistun siivoomaan vielä kanalankin siihen kuntoon että kehtaan näyttää ei-kanallisille-vierailleni???
-aina-mä-onnistun-haalimaan-ihan-kaikkee-liikaa :shock:
Mut kohta päästään seuraamaan tipustelua, jos ja kun tuolta jotain kuoriutuu.
On tuo EKP niin paljon tehnyt töitä niiden tipujen eteen että toivottavasti onnistuu.

-joku tuolla sanoi että kanat alkaa hautoa sillon kun sitä ei halua, mä oli huolissani kun päivittäisen 11-12 munan sijasta alkoi olla 8 munaa ja mietin että miten mahdetaan syksyllä pysyä munissa, niin sillon se sitten aloitti hautomisen. Tosin meillä on nyt takapihan kuistin rakenteminen meneillään ja kanat on taas olleet 3päivää aitauksessa ja munia on tullut joka päivä se 10-11 eli vapaana ollessa joku käy taas talon alla :D

En ole läpivalaissut niitä munia kun en uskalla laittaa kättä sinne pesään ettei se lopeta kesken sitä hautomista. Toivottavasti se onnistuu. Voi että kun se onnistuis.
Mul olis niin hyvä mieli kun voisin sit ajatella et olen hoitanut niitä edes kohtuu hyvin ja et ne on ihan "kunnon" kanasia vaikka olisivatkin vaan häkkikanoja :smt060
Mut ainakin se yrittää hautoa, et kai se sit on niinku onnellinen kana?

Ja jos se onnistuu niin mää hehkutan kyl sit ihan täysillä... ja kauan :smt045
Tsemiä ilomunan odotukseen kanssa :)
Vastaa Viestiin