Mistä erottaa hanhen sukupuolen?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tupsupää

Mistä erottaa hanhen sukupuolen?

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Jossain sanotaan, että hanhen sukupuolen erottaa jo n. kk ikäisenä. Kuka sanoo, mitkä selvimmät merkit? :smt017

voi poistaa
Viimeksi muokannut tupsupää, 19 Syys 2011, 10:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
postale

Re: Mistä erottaa hanhen sukupuolen?

Viesti Kirjoittaja postale »

Pienoinen pään muotoero, kropan kokoero, käytös. Noista mä olen ne luullut tunnistavani :smt004
tupsupää

Nyt meille tuli kaksi hanhea. Toinen on selvästi isompi ja kirkkaammat värit, kolme kertaa niin paksut jalat kuin toisella ja selvästi pienempää valppaampi.
Pitäisi olla samanikäiset. Luulen, että sain tytön ja pojan. :smt041
Ne ovat Hansu ja Lennu. Skånen hanhia. :smt007
chiking

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt007 jee eli olisko meilläkin sitten tyttö ja poika :smt007 iso rohkea,tulee heti luokse,sit pienempi heiveröisempi kuljailee isomman takana :smt007 mut mitenkäs tuo sukulaisuus vaikuttaa hanhissa :smt017 olen kuullut että jätti koko sisarusparven ja laitto ns isän pois niin ei koskaan enään tullut poikasia kellekkään vaikka oli melkeen 10 parvinen lauma :smt017 siis äiti ja tyttöjä ja poikia
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä tytöt olivat jo pienenä kovia juttelemaan ja eleet olivat "keimailevia", kaula nätillä kaarella (paitsi jutellessa etuviistossa suorana). Päät ovat myös kauniit.
Poika oli tullessaan hiljaisempi ja rauhallisempi, tarkkaili ympäristöään tarkemmin ja kulki kaula pystyssä ja suorana. Pääkin sillä on enemmän kirveellä veistetty, voimakkaampi nokka ja ulkonevammat leukaperät. Nopeasti se otti oman roolinsa, asettuu vieraiden ja tyttöjen väliin ja tarvittaessa hätistää tytöt pois. Poika sähisee vieraille, muut eivät. Tosin jos tuota poikaa ei olisi, niin uskon että isompi tyttö ottaisi sen roolin ja sähisisi. Meillä tytöt ja poika ovat kyllä hyvin eri näköisiä, mutta se saattaa johtua ihan eri suvustakin.
En tiedä kuinka nuorina erot näkyvät, meille kun tuli poika vasta useamman kuukauden vanhana.

Meillä on siis skånenhanhia, muista en tiedä sanoa mitään, kun ei ole kokemusta. (Paitsi kipeitä muistoja lapsuudesta...)

Hanhi on pariuskollinen ja sille ei kelpaa partneriksi kuka tahansa. Se voi olla syynä hedelmättömyyteen. Toki Suomen skånet taitavat olla hyvin lähisukulaisia keskenään, joten varmaan sukusiitoskin vaikuttaa. Suomeen tuotiin skåneja reilu 15 vuotta sitten Ruotsista, geenipankkikantaa. Ainakin yksi heistä, Martti, taitaa olla vieläkin hengissä. Tietääkö kukaan onko niitä tuotu sitä ennen tai sen jälkeen????
tupsupää

Onnea teillekin hanhien kanssa. :smt007
On ne vaan upeita otuksia. Ja niin viisaan oloisia. :smt004

Mun hanhet tulee toukokuussa vuotiaiksi. Eli eiköhän jo keväällä varmistu , tuleeko yllätyksiä sukupuolessa. :smt043
Meillä myös lapsuuskodissa oli 3 hanhea, jotka saattoivat nipistää takapäästä sopivan tilaisuuden tullen, mutta nämä tuntuvat ainakin vielä kilteiltä ja myyjä vakuutti samaa.
Katsotaan.... :smt003
K Hypönen

Viesti Kirjoittaja K Hypönen »

Joo

Minä ainakin huomasin juuri tuosta koko erosta sen sukupuolen ja käyttäytymisestä huomaa kanssa. Kukko alkaa käyttäytymaan juuri kukkomaisesti. Vahtii ja päsmentää. Kanalla on huomattavasti kovempi ja matalampi ääni olen huomannut :smt001
tupsupää

Nyt mulla on kaikki tunnusmerkit sekaisin. :smt013 Se pienempi sähisee ja töräyttelee. Isompi vaan katselee rauhassa vieressä, mutta jos oikein kova paikka tulee, esim. minichihu (n. 1,6kg koira) jahtaa niitä, niin sekin sihisee. Tämähän käy jännittäväksi. Pitäisi vaan ehtiä ennen ensi kevättä parin rakastuakin, jos joutuu ottamaan vielä uuden hanhen joukkoon. :smt057

(olisi muuten yksi tunnistuskeino vielä, muutten kehtaa puhua siitä, katsotaan, saanko asiantuntijaa paikalle) :smt011 :smt011
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä uusin hanhi, jo muninut ja hautonut tyttö, sähisee myös. Tuli vasta, väliaikaisessa paikassa oli tullut päälle kuin yleinen syyttäjä :smt062. Vaan kun laitoin porukkaan, niin lopetti sähinän ja antaa nyt uroksen hoitaa vartioinnin. Kyllä siis tyttöhanhikin voi sähistä melko lailla jos pelkää tai porukasta puuttuu MIES joka suojelee ja vartioi reviiriä.
tupsupää

Nyt n. 3kk myöhemmin voin kertoa, että pienempi on selvästi poika, käytös ja polkeminen ja kaksiosainen pussi jalkojen välissä.
MUTTA, pienempi eli poika polkee sitä suurempaa hanhea. Suuremmalla on yksiosainen v:n muotoinen pussi.

Enkä halua uskoa, että hanhet homoilee. Olisiko minulla sittenkin uros ja naarashanhet? :smt006
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minulla sama homma.Pienemmällä kaksi pussia jalkojen välissä.Polkevan en ole niiden nähnyt kun kesällä hanhet ostin.Jännityksellä ootan milloin alkavat munimaan.Pariskuntana ne minulle myytiin.
Vastaa Viestiin