Olen jo jonkin aikaa haaveillut hanhista -ja haluaisin niitä muutaman ensi keväänä. Pari kysymystä pyörii mielessä:
-onko totta että hanhet ovat hyviä laiduntajia?
-olisi sellainen hehtaarin alue joka olisi hanhien käytössä -montako siihen voi ottaa? voiko olla vain kaksi?
-mihin vuodenaikaan hanhet alkavat yleensä munimaan/parittelemaan? Olisin nimittäin halukas hautomaan ne itse -siis koneessa ...
Hanhet ovat parhaita laiduntajia! Syövät heinäkasvit ja kukat jäävät ainakin sivummalla kedon koristeiksi. Ainoana vikana on jatkuvan syömisen seurauksena jatkuva ulostaminen.
Suosittelisin hankkia hanhet hyvissä ajoin, niin ennen munintakautta hyväksyvät toisensa pariksi. Yhdelle hanhikukolle voi laittaa 2-4:kin naarasta, mutta yhdellä voi olla helpompi aloittaa jos haluaa emolla haudottaa. Ensimmäiset munat tulevat hyvissä ajoin (riippuu pitopaikankin olosuhteista) ja niitä voi kerätä koneeseen ja sitten antaa loput jäädä emon haudottaviksi.
Hehtaari on iso laidun, mutta jos emoa munittaa vaikka 30 munaa, niin on siinä kesäksi laiduntajiakin.
Hautominen, naaraiden lukumäärä ja munien määrä on sangen rotukohtaisia asioita. Yleistyksenä mitä isompi hanhi sitä vähemmän naaraita / uros (ja uintipaikka paritteluun) ja myös munia tulee vähemmän.
Se ulostaminen ei oikeastaan haittaa hommia, koska minulla on ennestään ankkoja joten tiedän miltä pa..ka haisee ja hanhia olin ajatellut omenatarhalle. Ankathan myös voisivat jonkun verran ´laiduntaa` siellä mutta kun siellä omenatarhoilla on näkynyt kanahaukkoja niin en uskalla ankkojani sinne viedä vaan ajattelin josko nämä hanhet (kun ovat vihaisempia) pärjäisivät siellä -omenatarhoilla on lammikko, jossa voivat myös läträtä.
Laiduntavan hanhen pötköt ovat "kauniin" vihreitä, eivät onneksi pahemmin muistuta ankan läjiä. Ovat varmasti hyvä valinta omenatarhaan, syövät ruohon kauniin tasamittaiseksi ja lyhyeksi. Ellei sitten ole haittaa niiden TODELLA kantavasta äänestä, innostuessaan trumpetti törähtää aika lailla. Samoin ovat äänekkäitä kun moittivat vieraita .
Hanhet syövät todellakin pelkkää ruohoa, kaikki muut rikkaruohot ne jättävät rauhaan, ainakin syksyllä. Syksyä kohti meidän hanhille on tullut vastustamaton hinku repiä juuria. Aina välillä pyllähtävät istualleen, kun repivät jotain juurta niin tomerana . Samalla läjien väri on vaihtunut vaaleanruskeaksi.
Pirjo kirjoitti:omenatarhoilla on näkynyt kanahaukkoja niin en uskalla ankkojani sinne viedä vaan ajattelin josko nämä hanhet (kun ovat vihaisempia) pärjäisivät siellä
Kyllä ukkohanhi akkojaan puolustaa, meillä roikkuu joskus sakemannin kyljessä kiini, jos joku koira on uskaltanut liian lähelle
hanhet on ihania meiän hanhet ovat vallan hiljasia jos vertaa naaras ankkaan ei ole meillä koko kesänä ruohonleikkuria käynnistetty kun on hanhet ja poni leikkurina
Hanhet on upeita lintuja. Minulla ovat vapaana päivisin ja eivät ole vihaisia. Komeasti töräyttelevät kun joku saapuu pihaan .Illan tullen menevät tarhaan itse nukkumaan . Ainut haittapuoli on iso kakka .Suosittelen hanhien hankintaa .