Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Salli

Re: Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???

Viesti Kirjoittaja Salli »

meillä ei noita tipuja voi tulla kun kukkokin on vielä aika pieni. Lähinnä mietin onko siitä kanalle itselle haittaa..

En mä nyt kummiskaan ole ekana näitä kanojani pois laittamassa siksi että ne ei sovi meille... Kai muitakin neuvoja on olemassa kuin "vaihda rotua"? :smt017
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

haudonta viettiä voi ehkä hetkeksi huijata, mutta se tulee kuitenkin suurena viettinä tietyillä roduilla :smt001
Yks konsti tieten jos muniakin haluaa niin laittaa sen verran kanoja että tulee muniakin vaikka moni hautois :smt003 kuvittelis jos sen 15 kanaakin ois niin varmaan tulee muniakin vaikka ois hautojiakin.
Itellä hetken aikaa pari kymmentä kanaa muni yhtäaikaa ja kauheasti ja kyllä siinä oli munien hävittämistä :smt005 ja sitte ku alkavat hautoa niin osa on hautonu tyhjää pesää ja sitte samassa pesässä joku toinen on hautonu ihan munia ja ovat sitte yhessä hoitaneet sen tipun/tipuja.
Jos oma kukko on vielä liian nuori niin kyllähän varmaan joku antaa (tai myy) pari varmemmin siitettyä munaa sinne alle...että saat sen hautomispuuhan kanan mielestä pois
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Salli kirjoitti:
kaakatin kirjoitti:ei se hautomistaan muuten lopeta, kykkii pesässä vaikka jouluun asti.
Onko ihan oikeasti näin...? neljättä viikkoa se on lättynä pesässä :smt009 mitä mä teen?
Meillä on muutama kana pitänyt haudontajakson, ovat myös hautoneet tyhjää. Kaikki ovat lopettaneet suunnilleen neljän, viiden viikon kuluttua. Olen kerännyt munat aina heti pois. En ole huomannut, että siitä olisi fyysistä vahinkoa kanoille (henkisestä puolesta en tiedä). Ainoastaan yhden kanan kynnet piti leikata haudonnan jälkeen kun eivät tietysti pesässä kököttäessä kuluneet. Kaikki ovat palanneet normaaliin munintaan ja ovat aktiivisia ja hyvinvoivia, onnellisen oloisia kanoja.

Onko kellään (tutkimus-?) tietoa siitä, mitä haittaa kanalle oikeasti on jos se odottaa tipuja turhaan? Onko jonkun kana oikeasti hautonut itsensä hengiltä tai sairastunut siitä? Olenko minä nyt rääkännyt jotenkin kanojani koska ne ovat käyneet nämä haudontajaksot lävitse :smt022 ?

En tietenkään minäkään halua rakkaita tirppojani kiusata jos tyhjänhaudonnasta on kanalle haittaa, fyysistä tai henkistä. Ja minäkään en tiennyt (vaikka luin hyvin paljon kanoista eri lähteistä yli vuoden ajan ennekuin kanat muuttivat meille) että alhot ovat niin kovia hautomaan. Myyjäkään ei kertonut. Enkä nyt haluaisi hankkiutua niistä eroonkaan (koska ovat minulle rakkaita) haudontavimman vuoksi. Silti haluaisin toistaiseksi vain munia, keväällä sitten tipuja saa tulla.

Olen jutellut parin iäkkään, kokeneen kanaihmisen kanssa ja he ovat neuvoneet, että munat vain alta pois, kyllä se siitä ohi menee. Ovatko he olleet väärässä? Kertokaa te joilla on paljon kokemusta. Olen miettinyt tätä tosi paljon :smt017 .
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Ite tein silloin ku alotin kanojen pion niin saman jutun että munat vain alta pois(ettei saa herrajee nyt hautoa!!) mutta turhaan, kun ties miten pitkään olin ottanu ja kanat eikun vihasemmiksi meni että et tuu ottamaan ja varmaan sen parikuukautta tein näin mutta virettä en saanu niin pois, oli pakko antaa hautoa. Se tuntuu olevan vähän että millä fiiliksellä hautoo, toisinaan muka hautoo mutta sen saa hyvinki helposti vireestä pois. Ite oon ottanu tilapäisesti juuri sen kopin pois käytöstä missä hautoo ja se on joskus auttanu. Ainakin munat kannattaa usein kerätä pois,se vasta villittee jos on paljon munia. se on joka kerta ku oon jossakin menny käymään parin yön reissun että isäntä on hoitanu kanat ja olen tullu takasi ja kattonu että kappas ties miten moni hautoo! kenties jollaki unehtunu munat kerätä! :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kanat ovat aika yksilöllisiä siinä, että mikä haudonnanlopetuskonsti kullekin toimii…innokkaimmille ei toimi muu kuin tipu/t.

Tässä listaa kikoista, joita voi koettaa:
- kerää munat muutamana päivänä pois
- älä päästä kanaa haluamaansa pesään eli pesä pois käytöstä tai siirrä kana eri karsinaan/tarhaan
- laita kanan seuraksi “amiskukko” eli yli-innokkaasti polkeva teinikukko
- laita pesään munien tilalle jääpaloja
- eristä kana muutamaksi päiväksi paikkaan, jossa ei ole mitään mikä käy pesäksi/pesäpehmusteiksi (ruoka+vesi totta kai tarjolla)

Tutkimustietoa saattaa olla vaikea löytää, koska suurin osa kanatutkimuksista koskee 'ei haudontavaistoilla varustettuja' tuotantokanoja. Itse ajattelen niin, että koska kanan haudonnan tulee kestää kolme viikkoa, niin kikkailen haudonnan estämiseksi n. viikon ja sen jälkeen lykkään munia alle, jos en saa kanaa lopettamaan haudontaa. On meillä kerran yksi kana hautonut kuusikin viikkoa, koska ekat munat olivat tyhjiä. Jos kana on hyväkuntoinen ja huolehtii sen syömisestä, niin ylipitkä haudonta-aika ei haittaa, kun palkkion se siitä kuitenkin saa.

Muutaman kerran olen lukenut, että kana voi hautoa itsensä hengiltä. Siksi en ole koskaan edes kokeillut, että kauanko kana jaksaa hautoa tyhjää pesää, sen verran pehmo kun olen. Kerran meillä kävi niin, että kana hoiti hyvin pitkään edellisiä tipuja ja sitten muutaman munan jälkeen halusi taas hautoa. Sain sen vieroitettua haudonnasta semmoisin seurauksin, että se otti ja kuoli. En tiedä, että olisiko kuollut muutenkin vai laukaisiko kikkailuni esim. marekin puhkeamaan. Ei ollut tyypillinen marek-oireisto.
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos, HiltaHelikopteri, vastauksesta :smt001 . Tämä valaisi asiaa. Täytyy kokeilla listan konsteja kun seuraavan kerran joku kanoistani ryhtyy ei-toivotusti hautomaan. Luultavasti näihin meidän alhoihimme voi jonkin verran vaikuttaa, koska ovat lopettaneet itse aiemmin haudonnan, vaikkakin vasta viikkojen jälkeen. Onneksi se meidän Floora-kanasemme, joka tuossa vähän aikaa sitten touhusi kuin metso soitimella, ei sittenkään ryhtynyt hautomaan, vaan on nyt käyttäytynyt normaalisti ja poistuu pesästä heti munittuaan. Toivon, että kun seuraavaksi joku kanoistani saa päähänsä haudonnan aloittamisen on jo kevät. Sitten saisi pikkutipuja tulla :smt048 ! Jospa kanaseni jotenkin luontaisesti tajuaisivat, että syksy ja talvi on tulossa eikä nyt kannata ryhtyä hankkimaan perheenlisäystä :smt001 .

Niin, ja tosiaan, kukapa näitä harrastekanoja viitsii vaivautua tutkimukseksi asti tutkimaan, koska ei ole kyseessä isot rahat... :smt009 . Eipä sitä tutkimustietoa tietenkään löydy. Jos olisi aikaa ja ylimääräistä rahaa voisi itse tehdä tutkimuksen :smt005 !
Salli

Viesti Kirjoittaja Salli »

Kiitos HiltaHelikopteri vinkeistä ja Aleksandra vertaistuesta! Ei mullakaan muuta ole tipuja vastaan kuin että en enää halua lisätä tänä vuonna kanamäärää, meillä on kolme tämänkesäistä tipua, joista tosin yksi on Poika Nimeltä Päivi :smt005 Mutta sitten kun nuo kaksi kasvavat isommiksi ja alkavat munia, niin luultavasti edes välillä tulee munia ;)

Meilläkin oli haudonta alkanut sen jälkeen kun olin poissa ja mies oli hoitanut, oli vissiin jäänyt munat keräämättä... toinen lopetti kun keräsin munat, mutta toinen vain jatkaa.
thank

Viesti Kirjoittaja thank »

Meillä yksi kana hautoo erittäin uutterasti nyt. Tyydyin osaani, eli keräsin eilen munat sen alta pois mutta jätin sille yhden, joka pitäisi vissiin merkitä nyt jotenkin. Lyijykynällä?
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Voi itku, meillä taas haudotaan tyhjää pesää, nyt jo toista viikkoa, vaikka mitä olen yrittänyt keksiä... mulla on nyt 3 paria eri-ikäisiä kukkotipuja, ainoa kanatipu kuoli toissapäivänä, eikä hirveesti tekis mieli enää tipuja tälle syksylle, kukkojahan nekin ois kuitenkin.. tosin oon vähän haaveillut, että josko sais vaikka jonkun "liharodun" munia, ja antais Fionan hautoa niitä, sit vois pistää ylimääräiset kukkopojat pataan. Noista käppänäkukoissa kun ei taida paljon syömistä olla? :)
Vastaa Viestiin