Apua! Chapojen hautomisaika?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tupsupää

Apua! Chapojen hautomisaika?

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

En nyt ymmärrä, kun chapoja on haudottu 17 pv ja mitään ei kuulu. Valaisulla on elämää. :smt024

Kokeneempien kokemuksia, kiitos. :smt022
mik

Re: Apua! Chapojen hautomisaika?

Viesti Kirjoittaja mik »

no ei pitäiskään kuuluu mitään. Eiköhän cchaboilla oo ihan sama haudonta-aika ku muillakin kanoilla eli keskimäärin 21 vrk.
tupsupää

Ohhoh jos näin on. :smt017 Uskoin kuulopuheisiin kun munan kokokin on pieni. :smt009

Ja kiitos vastauksesta :smt045
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Eiköhän kaikilla kanaroduilla oo n 21 päivää se haudonta aika :smt002
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Munan koolla ei ole asiaan mitään vaikutusta, kana se on chabokin.
tupsupää

Nyt alkaa selvitä näiden chapojen haudonta-aika. :smt006

Matala haudonta lämpötila, 19vrk takana ja kuoriin alkoi tulla reikiä. 20vrk haudottu, puolet kuoriutuneita, vielä reikiä näkyvissä.

Ihania tipusia ja niin elinvoimaisia. :smt041 :smt038 :smt041 :smt038

Australorpsin ja plymouth rockin sekoitukset vähän jäljessä kuoriutumisessa. Yhdessä vasta reikä. :smt047
tupsupää

Tänään aamulla syntyi viimeinen friseerattu chapo, eli kaikki kuoriutuivat :smt038
Eilen syntyi yksi ihana harmaa karvapallero eli australorpsin ja plymout rockin risteytys näiden chapojen sekaan. Yksi risteytys muna näyttäisi olevan pimeä, mutta yhdessä jo sahaus näkyy munan heilahteluna. :smt043

Pienin chapotipu ei ole juuri peukaloa suurempi, uskomatonta :shock:

Elämä on ihanaa :smt041 :smt038 :smt041
tupsupää

Illalla saatiin sitten toinenkin harmaa karvapallero kovan sahauksen ja aherruksen jälkeen. :smt055
Eli koko satsista oli viisi tyhjää munaa ja kahdeksan tervettä kananpoikaa.
Toisella risteytyksellä on kuin musta huivi päässä ja muuten harmaa puku. :smt007 Toinen on koko harmaa ja suurikokoinen.
Chapoista on puolet vaaleita ja puolet tummia.
Viedessäni ne poikaslämmittimen alle, ne olivat kovin äänekkäitä, mutta sitten asettelin pitkäkaarvaisen villavaatteen niiden alle, niin johan hiljenivät. :smt050

Jatkossa saan puhtaita australorpseja. On nyt oma tosi tyylikkään värinen australorpskukko. Ja kuten toisaalla kerroin, ottaa tehtävänsä tosissaan. :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla ei ole ikinä yksikään chabo mennyt 21 vrk :smt003 kaikkki tullut ulos kuoristaan jo 18-19, samoin muut kääpiöt, oli sitten koneessa tai mamman alla. Jäteillä taas usein menee 22, tai 23 vrk. Haudontaolot saattaa toisiaan heitellä paljonkin, ettei todellakaan ole stabiili 37.6c yms. Tälläisiä kokemuksia täällä :smt045 Mä puolestani uskon, että munan koolla on väliä :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

ninnu kirjoitti:Mä puolestani uskon, että munan koolla on väliä :smt002
Hihii! Mä en enää usko, kun meillä on hautovan kanan alta kuoriuduttu niinkin päin, että isommat rodut ensin ja chabo vasta viimeisenä :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ne on niitä pieni muna, iso sielu-tyyppejä :smt003

Mulla se tosiaan menee koon mukaan ja siksi usein aitan isot munat 1-2 vrk ennen kääpiöiden munia, niin tulee samaan aikaan ulos kuoristaan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on kyllä aina kuoriutunut tasan samaan aikaan koosta riippumatta.
Vastaa Viestiin