Hanhen silmätulehdus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Viktoria

Hanhen silmätulehdus

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Skånen hanhen poikasellamme on ilmeisesti silmätulehdus. Silmä on oudon näköinen ja se kävelee päin esineitä. Soitin pieneläinklinikalle ja siellä todettiin, että ei eläinlääkäri voi antaa tippoja, jollei ole nähnyt hanhea. "Ja voi sen itse lopettaakin." Kääk!
Tyttäremme on juuri saanut silmätippoja ja sanoinkin kokeilevani sitten niitä, kun muuta apua ei lähistöltä ole saatavissa(3 tunnin matka Turkuun). "Kyllä se käy, jollei niissä ole kortisonia", nainen sanoi.
Nyt olen siis huuhdellut keittosuolaliuoksella ja laittanut tippoja ja eristänyt poikasen. Saa nähdä, tuleeko tuloksia...
tipsi
riikinkukko

Re: Hanhen silmätulehdus

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ainakin ankalla silmätulehduksessa tulee sellaista vaahtoavaa nestettä. Kannattaa varmistaa että hanhella on joku sanko tms. jossa se voi huuhdella itsekkin silmiään. Silmien pyyhkiminen/huuhtelu keittosuolaliuoksella tai keitetyllä vedellä (ei tietenkään kuumana) on varmasti hyväksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Viktoria

Re: Hanhen silmätulehdus

Olen ensin huuhdellut silmiä keittosuolaliuoksella ja sitten pistänyt silmätippoja. Se ei kyllä huuhdo päätään sangossa, jonka olen laittanut sille. Muut hanhet syrjivät sitä, eivätkä oikein päästä sitä vesisangolle ja ruokapurkille. Laitoin 2 sankoa toisille hanhille yökarsinaan ja ympäri tonttia vesiämpäreitä, kun eivät käy enää niin useasti järvessä pulikoimassa.

Sairaan hanhen olen eristänyt vain yöksi. Mikä mahtais olla järkevintä? Muut kun nokkivat sitä ja yökarsinassa se ei oikein pääse pakoon. Päivisin kulkevat pisin mantuja ja laiduntavat. Nyt hanhi kyllä näkee mielestäni paremmin.
K Hypönen

Hanhen silmätulehdus!!!

Viesti Kirjoittaja K Hypönen »

Hei!!!
Onko kellään tietoa miten muuten hanhen silmätulehdusta voi hoitaa kun keittosuolalla putsaten ??
Jos siinä on bakteeri niin eihän se sillä lähde. Onko joku käyttänyt ihan eläinlääkärillä??
Ja saako niitä tippoja? :smt012 :smt017
Suwitsu

Re: Hanhen silmätulehdus!!!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä olen joskus saanut ihan puhelimitse Fucithalmic-reseptin kanalle.

Onhan sillä puhdasta vettä silmien kastamiseen?
K Hypönen

Okei!

Soitan siis eläinlääkärille huomenna :smt001
Kiioksia :smt045
K Hypönen

Edelliseen vielä että joo vettä on useamassakin astiassa. Katseltiin vaan että ei kovin hanakasti huuhtele silmiään niinkuin muut hanhet. Johtuuko siitä että se silmä on tulehtunut vai eikö muuten vain ole mielistä puuhaa. En ole kyllä jotenkin pannut merkille että onko alun alkaenkin vähemin huljutellut päätää muutenkin kun muut. On lauman pienin ja aina viimeisenä vähän joka paikassa ja tietysti arinkin.
Niillä on uima paikkakin ja uimassa ainakin käy :smt001
sannikki

Hanhen silmät ja sitkeä tulehdus...

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä on kummallista että meidän kaksi uutta hanhenpoikasta, saivat heti alkuunsa silmätulehduksen, ja juu vesiastioita pään huuhteluun löytyy kyllä. ENsimmäisenä hoidettiin fucicalmit (vai miten se nyt kirjoitettiin) silmätipoilla, ei tehoa, tänään sitten taas hanhen marssia hanhet kainalossa kunnan aläinlääkärin praktiikalle, ja tujumpi antibiootti voide kehiin... Verkkokalvossa toisella oli vähän arpeumaa, ja nyt jännätäänkin voisko hanhet kärsiä listeriasta :smt017 Kuulemma tekee kalvon harmaaksi ja suonet verestää. No nyt oli hyvin vähän suonia, joten epäili tavan tulehdukseksi. mutta miksi ihmeessä nämä kaksi uutta kärsii silmätulehduksista, muttei meidän Taikalla ole mitään???

Arvatkaas oliko eräs koiran omistaja hämmentyneen näköinen kun kailottavat hanhet kainalossa kävelin tohtorin huoneeseen :smt044
sannikki

Re: Hanhen silmät ja sitkeä tulehdus...

Kuuria 7 päivää takana ja merkittävää parantumista ei ole tapahtunut, ja tosi huolella yritän laittaa antibioottivoiteen, joka on paksua mönjää ja hankala laittaa. Laitan kunnon klöntin silmälle ja hieron varovasti että leviää silmään... 10 päivän kuurin jälkeen mennään sit taas eläin lääkärin juttusille jos ei ala paranemaan :smt012
Viktoria

Mitä poikasille kuuluu? Meilläkin on yhdellä hanhenpoikasella silmässä jotain vikaa. Otan sen pois päiviltä, jos ei parane itsekseen...
sannikki

Antibioottivoide, paransi hieman muttei kuitenkaan kokonaan, lopetin voiteen laittamisen 12 vrk:n jälkeen, nyt on parantunut itsekseen onneksi. hilma siristelee joskus silmää, mutta ei siinä oikein enää mitään näy. Tilannetta seuraillaan ja katsotaan uutta käyntiä ell:ään jos huononee uudestaan. Mie en laita päiviltä, ellei ihan pakko ole :smt009 On niin niukasti hanhia vielä että näitä hoidatetaan ellei jotain vakavaa ole :smt045
sannikki

Hilma ja Gunnar vaikuttavat selvinneen silmätulehduksesta vihdoin :smt038 niin on kauniit siniset silmät molemmilla, ei verestystä eikä turvotusta. SIlmän reunuskin on saanut kauniin oranssin värin :)
Vastaa Viestiin