Kanat ei hyväksy tipuja

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

HIPSU

Kanat ei hyväksy tipuja

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Nyt otti ohraleipä, nimittäin 5.7 syntyneet tiput ovat asustaneet jo 1,5 viikkoa isossa koiranhäkissä kanalassa.
Kanat tulevat jokapäivä vaan vihaisemmiksi tipuja kohtaan. Kukko ei ole milleskään, mutta kolme kanaa on selvästi tappomeiningillä liikenteessä.
Tänään avasin luukun, että olisin päästänyt tiput tarhaan muiden joukkoon ja kanat hyökkäsi mun käteen.
Eli tipuset ovat olleet tarhassa muiden kanssa ( tarhan koko n. 400 neliöö ) mutta jos joutuvat nurkkaan tai menevät sisälle on kanat kimpussa.
Ollaan yritetty olla vieressä tuntikausia jolloin ei mitään, mutta kun astumme tarhasta pois hyökkäävät kanat kimppuun. Ja ei ole siis mitään varotusnokkasuja vaan roikotetaan siivestä kun toinen antaa iskuja.
Meille tuli täältä palstalaiselta kolme kanaa meille lisää ja niiden soputtaminen vei noin tunnin ja oli pari pikku nokkasua.
Mitä ihmettä nyt jatkossa teen :smt009 Tiput ovat jo isoja ja niillä on kunnon sulat eli hyvin kehittyneitä ovat. Tarhaan jos pistän niin työntyvät väkisin pois ja jos eivät pääse ' huutavat ' kokoajan.
On vähän sekava kirjoitus, mutta lyhyesti: tiput nukkuu yöt häkissä. Päivin yritän sopeuttaa. Tänään oli jo oikeasti hätä ja sulkia lähti paljon ( jokapäivä lähtee ).
En tiedä mitä tehdä ja itkuhan tässä kohta tulee :smt022

Muoks* Itsehautomia tipuja
emilia

Re: Kanat ei hyväksy tipuja

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

yritä viedä jollekin muulle ne vähäksi aikaa, että kasvat isoiksi ja oppivat pitämään puolensa. Sen jälkeen on varmaankin helpompi sopeuttaa niitä muiden joukkoon.

Niin tekisin varmaankin itse.

Minulla on kanssa nuorisoa ja yksi kana joka kulkee niiden kanssa vai pitäisikö sanoa toisin päin, että yhden kanan kanssa kulkee nuorisojoukko ja jotka tuntevat olevansa turvassa ja ovat saaneetkin olla ruahassa.
HIPSU

Meillä ei ole ketään kelle viedä. Ystävät ja sukulaiset pitää meitä ihan pimahtaneina kun kanoja otimme.
Pitääkö mun rakentaa toinen 'kanala' tohon tarhaan ? Kuinkas monta viikkoa niitä olisi pidettävä erillään?
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Meillä on yksi konehaudottu tipu, Lempi-Toivo. Lempi toivo on nyt pari kuukautta vanha ja mielestäni ihan hyvin kehittynyt. Kuitenkaan se ei ole päässyt muiden kanojen joukkoon. Neljästä kanasta kaksi on erittäin agressiivisia, varsinkin se, jolla on itsellään 6 tipua. Lempi-Toivo tulee kuitenkin hyvin toimeen näiden pikkutipujen kanssa. Tällä hetkellä annan mennä mahdollisimman pitkälle niin, että pikkutipuille ja Lempi-Toivolle on sellainen koirankuljetushäkki (melko iso) jonne vain ne pääsevät. Sinne olen tarjoillut tipuille sopivaa ruokaa ja siellä on myös vesiautomaatit sopivalla korkeudella.

Pikkutiput ovat jo päivittäin äitinsä kanssa pihalla syömässä ruohoa jne, mutta Lempi-Toivo ei ole mennyt. Se vaan piipittää kanalassa yksistään koko päivän. Tänään tosin yllätin sen kokeilemassa ortta, joten kyllä se siellä muuallakin on kuin pikkuhäkissään. Olen vain nyt sitten toivonut, että sopeutuisi joukkoon pikku hiljaa. Voi olla, että talven tullen joudun kuitenkin laittamaan kanalaan verkosta väliseinän, ja jakamaan porukan kahteen, eli Lempi-Toivo ja pikkutiput toiselle puolelle, ja vanhemmat kanat ja kukko toisella puolella. Nähtäväksi jää.

Harmittaa tosiaan kun tuntuu, että Lempi-Toivo on aivan umpikujassa, kun ei se edes pysty tekemään tuttavuutta muiden kanssa kun ne heti nokkii. Raukka aivan tutisee kun se juoksee syliin karkuun... :smt012
HIPSU

Sama täällä :smt009 Yritimme tänään ' luonto hoitaa ' metodia miehen pyynnöstä. Meinas olla 3 kuollutta tipua.
Toivosta on nyt luovuttu ja rotikan häkissä ovat jatkossa yöt ja päivällä omassa tarhassa :smt022
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Kyllä se siitä kunhan kasvavat. :smt023 Meilläkin joskus täytynyt odottaa muninta ikään asti että on uskaltanut jättää samaan mutta lopulta aina onnistunut.
HIPSU

Oho :shock:

Näitä kirjotuksia kun on lueskellut niin on tullut kuva, että päästää tiput sinne vaan ja elämä on ihanaa, diipadaapadaa :smt003
Kiitos, että valoitit todellisen kuvan :smt003 Mun mies jo syytti mua, että mussa on vika!
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Mäkään en uskonu aiemmin, että kanoilla toi touhu olis näin raadollista..

Ne 6 tipua, jotka on emon alta, ovat pärjänneet porukassa suhteellisen hyvin. Toki niitäkin ärsyttävästi "muistutetaan" tipun alhaisesta asemasta joka käänteessä, mutta niitä ei varsinaisesti jahdata. Nokkimista ei myöskään viedä loppuun asti, vaan enemmänkin "vale nokitaan". Myös tipujen äitiä nokitaan, välillä enemmän, välillä vähemmän. Olen huomannut että nokkijana on ensisijaisesti nokkimajärjestyksen alimmainen ja toiseksi alin. Nk.johtava kana ja kukko eivät välitä tipuista tuon taivaallista! Olen päätellyt että tämä johtuu siitä, että nuo alimmat kanat haluavat pitään nämä tiput ja niiden emon itseään alempana..?

Minulla on kanalassa myös muutama pieni kuormalava, joiden alle tiput ja Lempi-Toivo mahtuvat hädän tullen pakoon. Huomasin nimittäin, että Lempi-Toivo ei kuitenkaan halunnut olla täysin eristyksissä vaan heti aina kun avasin häkin, se juoksi kanalaan "katselemaan" (vaikka saikin usein selkäänsä)

Niimpä olen nyt parin viikon ajan antanut sen olla kanalassa niin, että sillä on pakopaikat, mutta pääsee kuitenkin vapaasti kulkemaan. Jonkinasteista "paranemista" havaitsin n.viikossa kun tämä kaikkein vihaisin kana Lempi-Toivoa kohtaan lakkasi ärhentelemästä häkin läpi, ja keskittyi sen sijaan omiin tipuihinsa. Uusi "valonpilkahdus" tuli sitten eilen kun päivällä yllätin Lempi-Toivon kokeilemassa ortta. Ja suurin yllätys tuli viime yönä, kun kävin katsomassa kanalaa siinä yhdentoista aikoihin: Lempi-Toivo oli orrella muiden kanssa! Toki 2 ortta alempana, eli miltei maan tasassa, mutta orrella kuitenkin.

Kyllä se siitä :)
chicken

Viesti Kirjoittaja chicken »

Meillä on melko sama tilanne. Elin sellaisessa kuplassa että kaikki kanat hoitaa tipuja ja trallallaa mutta toisin kävi. Parven alin kana kun sai tipuja niin kaikki kolme kanaa alkoi nokkia niitä jatkuvasti. Kahdella oli tosi pahasti selät ja päät nokittu ennen kun tajusin mistä se johtui. Kyllähän mä huomasin että ne nokkii mutta tajusin sen ettei ne voi olla sielä samassa lainkaan kun tiput oli viikon iässä. Eli ovat nyt emon kanssa olleet kaksi viikkoa muista erillään. Enkä aio ainakaan kuukauteen niitä yhteen laittaa muiden kanssa.
Kanat ei mitenkään joukkonokkinu vaan otti kunnolla selästä tai mistä nyt kiinni sai ja ravisti tai heitti muualle :smt009 Siinä vaiheessa kyllä teki mieli ottaa kyseistä kanaa niskasta ja ravistaa mutta ei sille nokkimajärjestykselle varmaan mitään voi. Jos ne ei niitä koskaan hyväksy niin kai ne täytyy sit myydä.
Tsemppiä teille!
Silvia Sommarlat

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Tuttu ongelma varmaan monelle kanankasvattajalle. Edellisen poikueen (konehaudotun) kanssa on ollut sama juttu kuin sulla. Ne saivat juosta alvariinsa pakoon muita .Järjestin niille pakopaikkoja tarhassa ja sisällä ruokintapöydän alla (lue: tyhjän kaljakorin :smt002 ) Jonkin aikaa olivat kanalan eteisessä väliaikaismajoituksessakin.
Sitten kun kasvoivat "vaino" loppui.
Nuorikko Marmori joutuu ikänsä puolesta ainokaisena tyytymään omaan ja meidän ihmisten seuraan.Se on arka aikuisten seurassa, tulee parhaiten toimeen Muskotin kanssa(hankittu samaan aikaan).Pihalla syö eri aikaan kuin muut ja yöksi pistän turvasäilöön alempaan munintalaatikkoon, jossa saa olla häiriöttä.
Koeta "kestää" tämä rasittava kasvuaika.Kun tiput varttuvat loppuu kiusantekokin.Pakopaikkoja on kuitenkin syytä olla, pahvilaatikkoja tms "päiväkotipaikkoja".
Ai niin-ihme kyllä näitä Toscan hautomia tipuja ei kukaan tunnu kiusaavan.Ovat turkoosin huoneen kattialla emon kanssa eivätkä muut ole moksiskaan.Eri tilanne kuin entisen poppoon kanssa. :smt017
HIPSU

Kiitos kaikille vastanneille :smt001 Ei kait tässä auta muuta kuin tehdä niitä piilopaikkoja ja odottaa.
HIPSU

Tiput 7 viikkoisia ja tänään päästin tarhaan vapaana :smt045 Tarhan keskellä on muoviaidasta tehty ympyrä johon pääsevät turvaan
jos on tarvis. Kanalassa olivat eilen melkein 5 min vapaana ennen nokkasua. Sitä ennen saivat sekunnissa selkäänsä.
Eli kyllä tämä pikkuhiljaa alkaa sujumaan :smt041 Yöt viettävät edelleen kanalassa olevassa isossa koirahäkissä.

Kuva
Liina

Viesti Kirjoittaja Liina »

Saapa nähdä, miten täällä käy?? Tarkoitus tänään erottaa laumasta nuoret kukot erilleen kasvamaan ja yhdistää jäljelle jäävään laumaan (johon jää tammikuussa syntynyt kukko ja 6 kesäkuussa syntynyttä nuorikkoa) huhtikuussa syntyneitä kohta munimaan alkavia kanoja, jotka ovat olleet eri tarhassa kahden (tänään teurastetun) kukon kanssa. Ajattelin laittaa koirahäkissä nämä uudet kanat totuttelemaan uuteen laumaan. Kukko, joka laumaan jäi on kyllä mukava kukko, mutta vähän jännittää tuleva yhteiselo näillä.... Talvea ajatellen pakko ruveta valmistautumaan.... Siirtyyköhän muninnan aloitus tästä muutoksesta johtuen?
Salli

Viesti Kirjoittaja Salli »

Millainen rako sulla on että pääsevät turvaan tone pyören keskelle? munkin pitäis kohta yritää laittaa tirpat samaan muitten kanssa. Yritin muutama viikko sitten, ja kukko meinasi tappaa ne heti :( Kukko on itsekin vasta 5kk, mutta jo hyökkäsi päälle kuin yleinen syyttävä. Ja kun nämä tiput ovat konehaudottuja, eivät tajunneet lähteä karkuun, vaan piipasivat vain mun perään... Nyt ovat olleet isomman tipun kanssa toisessa häkissä kanatarhan sisällä, tekis mieli päästää jo yhteen kun en jaksais tuota kikkailua ja talven tullen kummiskin tarvii mennä samaan kanalaan.
HIPSU

Tuo mtesämaa on senverran epätasainen, että siellä täällä on rakoja. Isoin on n. 10 cm.
Pääsevät hädän tullen myös ihan mistä vaan, tunkevat päällä verkon ylös.
Vastaa Viestiin