Luomubroileria Suomesta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Nina
Luomubroileria Suomesta
Ohessa linkki Aamulehteen. Elikkä Sastamalassa kasvatetaan nyt luomubroileria. Ne saavat elää ulkona ja syödä ruohoa. Toivottavasti kasvatus onnistuu ja saa jatkoa.
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11946 ... aalla.html
(En ainakaan huomannut, että tästä olisi vielä ollut juttua).
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11946 ... aalla.html
(En ainakaan huomannut, että tästä olisi vielä ollut juttua).
-
Jemuli
Re: Luomubroileria Suomesta
Iso hatunnosto kasvattajille ja kovasti onnea ja menestystä!!
-
Korpela
Eka erä on vaan 300 yksilöä :/ Eli Menee varmaan aika kauan ennenkun prisman/sittarin hyllyltä saa luomubroiskua. 81 päiväsiksi kasvattavat? eli 2 kertaa pidempään kun tehotuotettuja? (korjatkaa jos olen väärässä) Työmäärää kehuivat valtavaksi. Riittääköhän hinnaksi 4 kertainen tehotuotettuun verrattuna? Tuleekohan siitä sunnuntai herkku? No meidänkin pöytään sitä hommataan kyllä heti kun Turusta löytyy. Helpompi ostaa valmista kun teurastaa joku omista kullannupuista. (mä niin tykkään kanan lihasta :P )
-
Muusa
No tarviiko (broilerin)lihan ollakaan jokapäiväistä arkiruokaa (varsinkaan silloin kun tämän mahdollistava halpa hinta aikaansaadaan tuotannon tehostamisella eläinten hyvinvoinnin kustannuksella)...
Cittarin pakastelaarista saa (ainakin täällä) luomubroileria, mutta se on ranskalaista.
Toivottavasti saavat Sastamalassa homman kannattamaan, jotta niille jotka siipikarjanlihaa haluavat syödä eivätkä voi pitää omia siivekkäitä, olisi eläinystävällisempi vaihtoehto.
Viskilän tilallahan oli alunperin hyvä konsepti kasvattaa kuivitetuissa virikkeellisissä halleissa broileria hitaammin ja terveemmin kasvavia munantuotantohybridien kukkopoikia, mutta kun se ei ollut tarpeeksi kannattavaa, vaihtoivat broilereihin joita kasvattavat sentään vähän hitaammin kuin tehotuottajat yleensä, 8-viikkoisiksi.
Onkohan nuo Sastamalan luomut mitä hybrideitä? Rossillahan on luomuun soveltuvaksi jalostettu hybridi Ross Rowan, mutta sitä ilmeisesti ei ainakaan aiemmin ole ollut Suomessa lainkaan.
Cittarin pakastelaarista saa (ainakin täällä) luomubroileria, mutta se on ranskalaista.
Toivottavasti saavat Sastamalassa homman kannattamaan, jotta niille jotka siipikarjanlihaa haluavat syödä eivätkä voi pitää omia siivekkäitä, olisi eläinystävällisempi vaihtoehto.
Viskilän tilallahan oli alunperin hyvä konsepti kasvattaa kuivitetuissa virikkeellisissä halleissa broileria hitaammin ja terveemmin kasvavia munantuotantohybridien kukkopoikia, mutta kun se ei ollut tarpeeksi kannattavaa, vaihtoivat broilereihin joita kasvattavat sentään vähän hitaammin kuin tehotuottajat yleensä, 8-viikkoisiksi.
Onkohan nuo Sastamalan luomut mitä hybrideitä? Rossillahan on luomuun soveltuvaksi jalostettu hybridi Ross Rowan, mutta sitä ilmeisesti ei ainakaan aiemmin ole ollut Suomessa lainkaan.
-
Maatikko
Mä olen niin vanha, että muistan kun se oikeasti oli sunnuntaiherkkua. Sitä paremmalta se silloin maistui, kun harvemmin pääsi "kanaa" syömään.Korpela kirjoitti:Tuleekohan siitä sunnuntai herkku?
Suomalaisten lihansyönti on muutenkin muutaman viime vuosikymmenen aikana räjähtänyt totaalisesti. Liian halpaa? Ei kai sitä välttämättä tarttis joka aterialla saada.
-
siimis
Artikkelissa mainitaan broilerien olevan tanskalaista luomuehdot täyttävää kantaa. Saiskohan sellaisia itselleenkin jostain..?
Tuosta kasvatustavastahan on täällä muniksessakin ollut parissa ketjussa juttua, itselläkin vastaava idea pyörinyt mielessä
Sitten joskus kun on enemmän maata ja laiduntajia....
Tuosta kasvatustavastahan on täällä muniksessakin ollut parissa ketjussa juttua, itselläkin vastaava idea pyörinyt mielessä
-
chicken
Tää oli hyvä uutinen! Mä voisin ehdottomasti kans alkaa luomukasvattajaksi jos olis sitä maata enemmän
Tuota pitää kyllä ostaa jos joskus tänne saakka saadaan
Tuota pitää kyllä ostaa jos joskus tänne saakka saadaan
-
Korpela
Juu eikä mun ollut tarkoitus kritisoida... tää oli taas vaan näitä mun mietteitä "ääneen"
Eli ihan hyvä että niistä otetaan sellanen hinta että kannattaa, mutta kanan liha on mun mielestä parempaa kun vaikka naudan liha, ja toivon että se hinta jää kuitenkin sellaiselle tasolle että mulla on varaa ostaa sitä luomuna.
Kuulun siis niihin suomalaisiin ihmisiin joilla ei ole varaa ostaa (yleensä) luomulihaa. Viime aikoina olen käyttänyt paljon soijaa, kalaa, linssejä ja vähän vähemmän lihaa...
Eli ihan hyvä että niistä otetaan sellanen hinta että kannattaa, mutta kanan liha on mun mielestä parempaa kun vaikka naudan liha, ja toivon että se hinta jää kuitenkin sellaiselle tasolle että mulla on varaa ostaa sitä luomuna.
Kuulun siis niihin suomalaisiin ihmisiin joilla ei ole varaa ostaa (yleensä) luomulihaa. Viime aikoina olen käyttänyt paljon soijaa, kalaa, linssejä ja vähän vähemmän lihaa...
-
SannaT
Pidetään peukkuja että toimita tulee kannattamaan. Itsellä onneksi noita kukonpoikia riittää ihan syötäväksi asti.
Harmi vain kun niitä ei saa kenellekään teurastettuna myydä ilman niin suuria investointeja, että mitenkään kannattaisi.
Harmi vain kun niitä ei saa kenellekään teurastettuna myydä ilman niin suuria investointeja, että mitenkään kannattaisi.
- Aleksandra
- nandu
Todella hienoa, jos vihdoin Suomessakin aloitellaan luomubroilerin tuotantoa! Pidän broilerinlihasta, mutten ole syönyt sitä viiteentoista vuoteen, koska en ole halunnut tehotuotettuja syödä. Lihan ostan luomuna, tosin meillä syödään lihaa korkeintaan kerran viikossa niin se ei paljoa kukkarossa tunnu. Saa nähdä, kumpaa tulee syötyä ensiksi: marketista ostettua broilerin luomulihaa vai omien kukkopoikien lihaa
. Veikkaan omia kukkopoikia...viisi haudontavimmaista alhokanaa, ja pian sukukypsäksi tuleva kukko löytyy pihapiiristä
. Sitten ei tarvitsekaan muuta kuin kasvattaa tiput. Ja opetella teurastus ja suolistus 
-
miemsl
Millaisia investointeja tuohon muuten tarvitsee ihan minimissään?SannaT kirjoitti:Harmi vain kun niitä ei saa kenellekään teurastettuna myydä ilman niin suuria investointeja, että mitenkään kannattaisi.
Eikö nämä riitä;
pari kertaa vuoteen salmonella + vedenlaadun testaus
helposti puhdistettava tila kahdella pesupaikalla (keittiö?) jossa teurastus, tarkastus ja putsaus myyntikuntoon
jäähdytys jäävedessä
pakkaus elintarvikemuovipussiin vakuuumikoneella
kynällä tarraetikettiin pakkausmerkinnät
mahdollisesti kylmiö tai pakastin jollei noudeta tilalta samointein
omavalvontasuunnitelma + seuranta
muut aiheeseen liittyvät dokumentit ja suunnitelmat
markkinointi, myynti ja jakeluponnistelut
-
SannaT
Juurikin tuo keittiö ja kylmälaitteet ovat aikamoinen investointi... Omassa keittiössä kun ei kukkoja viitsi teurastaa 
-
vardenji
Yrittäjäsanomat lokakuu
'Pirkanmaalla kasvaa tällä hetkellä parituhatta tipua nauttien luomuviljaa ja tuoretta ruohoa. Ne ovat osa Välimaan tilan luomubroilertuotantoa.'
Isoveljen lehdet tuli mulle sytykkeeks ja lukasin sivun ennen sytyttämistä ja laitoin sivuun.
Jutussa kerrotaan suomen ekasta luomubroilerkasvattajasta, joka tähdentää että luomubroisku on hitaammin kasvanutta, kiinteempää, tummempaa ja myös maukkaampaa lihaa sekä hyvä vaihtoehto tehobroiskulle eettisyytensä vuoks ja mainitsee samalla et vaikka työtä onkin enemmän, niin on lukeman mukaan miellekkäämpää sekä hoitajille et tirpoille.
Linnut laiduntaa päivittäin siirrettävissä tarhoissa. Rotu eri kuin tehobroiskuilla samaten ruoka. Kilohinta suoraan tilalta 30e kaupasta 40e tuoretavarana, pakasteeks EI RIITÄ. Kaikki myydään loppuun. Tuo kasvattajalle paremmin ruuan omaan pöytään kun tehot, sanoo kasvattaja.
Valokuvassa pariskunta poseeraa kahden linnun kanssa joista toinen TÄYSIN RAUHALLISENA ISÄNNÄN OLKAPÄÄLLÄ ja toinen vaimon sylissä myöskin ihan rauhallisen näkösenä. Toinen valokuva tipusta syömässä leikattua ruohoo pehkuilta.
Olkapäällä posettava lintu on valkosen ja ruskeen kirjava.
Isoveljen lehdet tuli mulle sytykkeeks ja lukasin sivun ennen sytyttämistä ja laitoin sivuun.
Jutussa kerrotaan suomen ekasta luomubroilerkasvattajasta, joka tähdentää että luomubroisku on hitaammin kasvanutta, kiinteempää, tummempaa ja myös maukkaampaa lihaa sekä hyvä vaihtoehto tehobroiskulle eettisyytensä vuoks ja mainitsee samalla et vaikka työtä onkin enemmän, niin on lukeman mukaan miellekkäämpää sekä hoitajille et tirpoille.
Linnut laiduntaa päivittäin siirrettävissä tarhoissa. Rotu eri kuin tehobroiskuilla samaten ruoka. Kilohinta suoraan tilalta 30e kaupasta 40e tuoretavarana, pakasteeks EI RIITÄ. Kaikki myydään loppuun. Tuo kasvattajalle paremmin ruuan omaan pöytään kun tehot, sanoo kasvattaja.
Valokuvassa pariskunta poseeraa kahden linnun kanssa joista toinen TÄYSIN RAUHALLISENA ISÄNNÄN OLKAPÄÄLLÄ ja toinen vaimon sylissä myöskin ihan rauhallisen näkösenä. Toinen valokuva tipusta syömässä leikattua ruohoo pehkuilta.
Olkapäällä posettava lintu on valkosen ja ruskeen kirjava.