ankanpoikasia ja unelmia

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elmiira

ankanpoikasia ja unelmia

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Hei!
Olen muutaman kuukauden seurannut tätä palstaa ja olen päättänyt lähteä toteuttamaan unelmaani lemmikkiankoista. Muutamme uuteen omakotitaloon lokakuussa, jossa on valtavat kellaritilat, josta on ovi sisälle taloon ja ovi suoraan ulos. Ankoille tarkoitetussa huoneessa on ikkuna. Suunnitelmani on rakentaa ankoille asumistilat ja päästää vapaaksi isolle pihallemme ne aamusta iltaan ja opettaa ne tulemaan iltaherkulle takaisin sisälle. Piha aidoitetaan ja rakennan niille pienen mukavan lammen ensi kesäksi. Tuleeko teillä konkareilla jokin asia mieleen, mikä minun pitäisi muistaa huomioida (olen lukenut eläintensuojelulain ja hoito-ohjeet)? Saanhan pitää ankkoja ilman lupia? Kyse on kuitenkin vain 3 ankasta.

Sitten vielä yksi kysymys. Olisiko kellään myydä n. 15e/kpl minulle lokakuun lopussa-joulukuussa ankanpoikasia (mielellään yksi uros ja kaksi naarasta, ei pakko) pekin, mallard tai tupsuankkaa. Voiko niitä saada vasta toukokuusta lähtien?

Voimme hakea ankat mielellään Varsinais-suomen alueelta tai sen rajalta, lintuautosta en huoli....

terv. Elmiira "keltanokka"
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: ankanpoikasia ja unelmia

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Heips Elmiira ja onnittelut tulevista ankoista!
Jos asut ns. haja-asutusalueella, niin varsinaista lupaa et ankkojen pitoon tarvitse. Jos asut taajamassa, niin lupa-asia kannattaa kysyä kunnan maatalousviranomaiselta ja terveystarkastajalta.
Maatalousviranomaiseen joudut jokatapauksessa ottamaan yhteyttä, koska yhdenkin siipiveikon omistajan on nykyisin rekisteröidyttävä.
Nykyvuosina n. maalis-toukokuussa linnut saavat ulkoilla vain katetussa tarhassa, joten kantsii suunnitella kevätkäyttöön semmoinen pienempi ulkotarha ja sitten vain ilmoitus kunnan eläinlääkärille, että ulkoilutat ankkoja myös ulkonapitokiellon aikana.
Saattaa kuulostaa turhan byrokraattiselta, mutta nämä ovat hyvin helppoja juttuja...no, luvan saanti voi olla se kompastuskivi, jos uusi kotinne on siis taajamassa.
Elmiira

Kiitos!!!Tätä asiaa en ollut ottanutkaan huomioon. Asutaan taajamassa, pahus... edessä siis paperisotaa...katsotaan miten käy.

Eli siis maalis-toukokuun ajan ankat voi olla ulkohäkissä. Se oliskin ihan hyvä, että hiukan kasvaneet ankanpoikaset saisivat tutustua ulkoiluun ensin pienemmässä alueessa. Mutta siis kesän ja syksyn sekä hiukan talveakin voisivat olla vapaasti pihalla, kun ulkonaliikkumisaika on ohitettu?

Osaako joku sanoa ´myyvänsä lokakuun lopulla - joulu´-tammikuussa ankanpoikasia. Lähden selvittelemään taajamaan liittyvää byrokratiaa :smt002
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

mallard on muuten sama kuin sinisorsa - tarkoitat varmaan villiväristä ankkaa?

Mulla on ankanpitolupa taajamassa, ainakin Jyväskylän seudulla se vaati mm. naapurien allekirjoitukset. Onneksi on kivoja naapureita :smt001 Mites nuo kellaritilat, tuleeko sieltä esim. hajut sisälle? Ankat lutraavat vedellä tosi paljon, ja niiden uloste on vetistä -> tulee helposti hajuhaittoja. Onnea joka tapauksessa projektiisi!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Elmiira

Tarkoitan villiväristä ankkaa...
Kellarikerroksessa on paljon huoneita ja aivan perimmäisenä olis ankkojen huone ikkunan kanssa. Kellarikerroksessa on myös suihku ja sauna. Luin, että jos joka päivä tai joka toinen päivä poistaa kakat, ei haisisi niin pahalle. Tuleekohan kuitenkaan kahdesta-kolmesta ankasta niin kova haju?

Pesän rakentaminen on vielä hiukan hakusessa. Suunnittelin, että jos laittaisin pressun märkään osaan, niin saisin sen aina käärittyä ja pestyä suihkussa. Kuivaan osaan kannattaisi varmaan rakentaa joku iso laatikko, mikä olisi täynnä sitten kuiviketta. Olen yrittänyt katsoa hiukan jotain vinkkejä täältä sivusta...

Muutetaan vasta lokakuussa siiihen taloon ja kun käytiin ekan kerran kattomassa taloa, mietin jo sitä kiertäessä, mihin saan laitettua sitten ne uudet ankat :smt050
Asun Turussa ja en tiedä, montako ankanomistajaa mahtaa olla täällä päin... Ympäristöviraston sivuilta katsoin kanssa, että pitää olla yhteyksissä kunnaneläinlääkäriin, terveysviranomaisiin ja aluhallintoviraston sivuilta täytyy täytellä lomakkeita: varmaankin eläinkuljetuslupa (jos haemme linnut) ja ilmoitus eläintenpidosta. Läänieläinlääkäriltäkin saa varmasti jotain neuvoja. Meillä on onneksi naapuri vain toisella puolella, johon täytyykin tehdä pikaista tuttavuutta heti muutettuamme :)

Osaako joku sanoa, tuleeko niitä poikasia myös talvella vaan vain keväällä/kesällä? JOs saamme poikasia, hankkisin tietenkin kaikki tarvittavat lämpölaitteet, vaikka kellarin lämpötila pysyykin aina plussan puolella. Mutta paperisotaan liittyen ja naapuriin tutustumiseen taitaa mennä se lokakuu, ja mieheni lisää että ei yhtään ankkaa ennen joulua...joten jos joulukuun loppupuolella ankanpoikasia vailla kotia, meiltä saa loppuelämäksi hyvän kodin ja hyvän hoidon :smt048
Elmiira

Tipsi, huomasin keskustelupalstan, missä olet rakentanut ankoille hienon talon. Oliko sinulla 4 ankkaa? Haisevatko paljon? Menikö lupa-asiat ihan sutjakkaasti?
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Valitettavasti minun on pudotettava sinut maan pinnalle; KYLLÄ ANKAT HAISEVAT!!! Kun olen esim. joutunut muutaman tunnin säilyttämään ankkaa meidän suihkukaapissa, ennenkuin uusi omistaja tuli hakemaa, niin jo siinä ajassa koko vessa haisi -eikä siellä ollut kuin yksi ankka! Mutta ankkojen haju kuuluu siihen ankkojen hoitoon -se on ihan luonnollista. Jos haluat hajuttomampia ja vähätöisempiä siivekkäitä niin hanki kanoja :smt023 .
Meillä on ankkoja ylimääräisiä ja varmaan muutama tyttökin löytyisi syys-lokakuun vaihteessa (sen jälkeen ylimääräiset menevät pataan ja uusia tulee vasta keväällä), mutta noin halvalla et kyllä meidän ankkoja valitettavasti saa; olen ottanut hinnassa sen huomioon että ovat sen ikäisiä jolloin sukupuolet on selvillä ja kyllä se ´ankanrintakin` maksaa jos pataan haluaa laittaa :smt044
Elmiira

Kiitos Pirjo vastauksesta :smt047

Alan hoitelemaan paperiasioita ja naapuruussuhteita kuntoon, kun muutamme lokakuussa. Palailen asiaan joulukuussa, jos sulta silloin löytyisi pari ankanpoikasta... :smt002
tipsi
riikinkukko

Kannattaisikohan sut Elmiira käydä kkatsomassa jonkun ankanpitäjän luona ankkoja etukäteen, niin saisit lisätietoa niistä käytännössä?

Kolme ankkaa kyllä haisee vaikka siivoiaisi päivittäin. En oikein usko että ekan kerran jälkeen mitään ankan p:tä sisältävää pressua tulet omassa kylppärissäsi pesemään :smt005 sellaista sotkua tuottavat. Mukavia elikoita kuitenkin, mutta kannattaa huomioida haittapuoletkin.
Elmiira

Niin alkaa kuulostamaan ja mitä sivuilta olen katsonut, ettei kukaan näitä ankkoja ottaisi asumaan omaan kellariinsa :) Olen vieraillut omistajan luona, jolla oli 4 ankkaa. Ne kulkivat vapaana ja nukkuivat tallissa. Piha ei näyttänyt sotkuiselta enkä silittäessäni haistanut mitään...Minua ei haittaa siivoaminen eikä hajukaan, vaikka kaupunkilainen olenkin ;) Oliskin kiva käydä vierailemassa jossakin, missä olisi vain muutama ankkaa niin osaisin varautua hajuun...Mies kun ei välttämättä ilahdu, kun selviää että koko kellari, jossa on muutakin toimintaa, haisee kauhealle p:lle.
Elmiira

Osaisko joku neuvoa, että jos nyt kuitenkin hankin 2 ankkaa ja rakennutan niille ulkohäkin ja sinne jonku hökkelin. Mutta ottaisin ne siltikin yöksi kellariini, joka sijaitsee omakotitalon alakerrassa. Ja todella kylmän talven viettäisivät siellä. Sinne on ulko-ovi suoraan pihalta ja noin 7 porrasta maan alle (aikuiset ankat taitavat osata kuitenkin mennä portaita pitkin? Tai sitten laitan laudan siihen silloin kun tulevat alas tai ylös). Käytävä víe huoneeseen, jonka seinät ja lattiat on betonia.

Niin miten mä saisin ankkojen hoidon järjestettyä? (Tiedän kuinka hankalaa, likaista, sotkuista ja märkää kaikki on ;) ) OSaisitteko neuvoa, miten sen saisi järjestettyä niin että se olisi laillista ja ankat voisivat hyvin?

Eli ennenku ne ankat tulevat, mun kannattais maalata seinät vesiliukoisella maalilla? Hankkia juoma-automaatti/ painava saavi (ankat saisivat plutrata päivät ulkona vaikka häkissä ja kylmimpänä -25 asteessa, talvella vaikka meidän suihkuhuoneessa) Sitten tietenkin ruokaa. Pesät sisälle vaikka puiseen laatikkoon, jossa on kuiviketta. Ja saavin/ juoma-automaatin alle muovi...Mitä muuta? Tai mitä ei ainaskaan?

On se hyvä kun on tällainen foorumi. Ei näitä tietoja tunnu löytyvän mistään. Pitää tilata Veden aateliset -kirja :smt023
tipsi
riikinkukko

Mä ehdottaisin, että lykkäisit ankkojen hankinnan kevääseen. EI olisi ihan heti talviongelmat vastassa. Ja suosittelisin myös erillistä asumusta. Me ei olla muuten vielä laitettu omaamme kasaan :smt002 Mutta tulossa on, sellainen n. 4 neliön kevythirsirakennus lämpöeristeillä ja lämmityksellä. Autotallia johon on erillinen sisäänkäynti ja jota ei käytetä autolle voisin kuvitella ankkojen asumuskeksi myös (itse asiassa mulla on siitä teinivuosilta kokemusta), mutta en sellaista tilaa joka on suorassa yhteydessä asuintiloihin.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Elmiira kirjoitti: talvella vaikka meidän suihkuhuoneessa
Tämän kommentin perusteella suosittelisin tutustumaan ihan livenä ankkoihin ja ankkaloihin, ei nyt ihan taida olla tarpeeksi tietämystä.
Lyydia

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Kannattaisi kyllä todella miettiä.Kukaan tuskin laittaisi ankkoja asuintiloihin.Onhan ne ihania varsinkin pieninä mutta kasvavat todella nopeasti. Täytyyhän niillä olla sellainen paikka missä voivat läträtä ihan oman mielensä mukaan. En minä ainakaan omia ankkoja ottas samaan suihkuhuoneeseen pesulle.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Ankat on tosiaan aivan ihania vaappuvia vaakuttajia mutta voi luoja miten ne sotkee. Ja se haju! Ei tule pelkästään p...a vaan siittä kun luttaavat ruuan ja veden kanssa :smt012 . Plutatessaan kastelevat kattoa myöden joka paikan ja rujauttelevat sinne uima veteen jollon sitä shitti vettä on sit pisin seiniä :smt002 Meillä oli tasan viikon ajan pikkuvaakut kylppärissä mutta ei sitä sotkemista kestänyt .Konehaudotut oli samaten n viikon verran sisällä kunnes isäntä alko hienovarasesti vihjailemaan että että "kulta vaikka sä siivoot ton häkin joka päivä niin eikös noi jo pärjäis lämpölampun alla tallissa" :smt005
Vastaa Viestiin