Olen totaalisesti unohtanut kertoa, että meille muutti viime torstaina 2 strutsia! Ikää Eevillä ja Elmolla on vasta 11 kk, joten vielä ei ole munia saatu, mutta ehkä ensi kesänä sitten
Aika hurjan pelottavilta ne aluksi tuntuivat, kun kaikki olivat vain pelotelleet, miten ne ovat aggressiivisia ja kovia potkimaan. Mutta uteliailta ne vain vaikuttavat ja uskaltaa niitä lääppiäkin . Eikä se nokka edes pahasti satuta vaikka ne uteliaisuuttaan kaikesta kiinni napsivatkin.
Pootsi kirjoitti:Varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on strutseilla, nanduilla ja emuilla?
Kaikki kolme ovat vain yksinkertaisesti eri lajeja, lentokyvyttömiä. Sturtsi näistä suurikokoisin, nandu pienin. Luonnon strutsit asuvat afrikassa, nandut etelä-amerikassa ja emut australiassa.
Onnittelut Eevistä ja Elmosta! Meiltä puolenkymmenen kilsan päässä on viitisentoista strutsia ja ovat kyllä sen näköisiä, ettei samaan tarhaan ole hirveästi hinkua...
Mä katsoin kanssa tuon pikkuruisen ratsastajan...paljonkos neidillä ikää?
Käytiin alkuviikosta likan kanssa Zoolandiassa. Likka ihastui täysin strutseihin Mua ne kyllä vähän pelottaa... No se ihastu kyllä alligaattoreihin ja kuristajakäärmeisiinkin, puhumattakaan alpakoista.... yhdessä suunniteltiin parin kuusipeuravauvelin ja muflonin kidnappaamista
Pikkuratsastajalla oli ikää tuolloin 1v10kk jos en ihan väärin muista. Kohta vietetään 2v synttäreitä.
Strutsit maksaa about 700-1000€ plus alvi riippuen iästä. Meillä niillä on ulkotarha, jossa kylmäpihatto. Strutsit tuottavat itse paljon lämpöä ja myyjä sanoi niiden pärjäävän näillä meidänkin leveysasteilla Lapissa ihan noin pihatossa. Sade on pahempi kuin pakkanen.
Tuollaiset isommat tirpat on alanneet kiehtoa hiukan Tällä palstalla niistä onkin mukavasti perustietoa jota ihan guuggelikin löysi. Vaan onko kasvattajia, entisiä tai nykyisiä
Muinoin suppean kurssin noista kävin ja asia on siitä lähtien kiehtonut. Nyt on pyöritelty mielessä munien tilausta ulkomailta ja niiden hautomista. Aika hankala homma varmaan mutta alkuun voisi päästä aika pienellä pääomalla. Harrastuspohjalta kuitenkin olen liikkeellä niin ei paljon voikaan maksaa. Jostain on jäänyt mieleen munan hinnaksi 20€ ja jalostusmuna ulkomailla 30€, nyt en ole oikein hintatietoa löytänyt enkä oikein tarjontaakaan.
Googlaa Pikkukili ja soita Wikstrandin Mirvalle tai Jarmolle, heillä on strutseja. En tiedä onko munia tai onko myynissä mutta sieltähän se selviää. Emun munia ainakin tulee.