Milloin otatte kanat takaisin sisälle?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
dumblonde

Milloin otatte kanat takaisin sisälle?

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Meillä on ollut nyt reilun viikon ajan öisin lämpötila jo +3 ja -2 kieppeillä, päivällä kyllä on se 20 astetta plussaa. Niinpä aloinkin pohtimaan että jokohan pitäisi ottaa kanaset sisäruokintaan. Mulla on kesäkanalat erikseen pihalla, ei pääse tallista suoraan ulkoilemaan. Milloin te muut otatte kanaset sisätiloihin talveksi?
kanakoppi

Re: Milloin otatte kanat takaisin sisälle?

Viesti Kirjoittaja kanakoppi »

eilen siivosin kanalan talveks. otetaan kanat sisälle ehkä syyskuussa tai niin pitkään ulkona kun säät sallii.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Nythän on vielä tosi kivat ilmat päivisin. En itse koskaan kiirehi pienen yöpakkasen takia kanoja sisälle.. niillä on ja tulee tosi hyvät untuvat, kun saavat olla vielä ulkona, ja on se muutoinkin kanoille mukavampaa, kun pihamaalla on vielä paljon puuhaa ja karikkeessa syötävää. Myös viheree kasvaa vielä, pienestä yökylmästä huolimatta. Mie laitan ne vasta sitten sisään( usein väkisin) kun tulee kunnolla pakkasta öisin ja silloinkin sään salliessa meitin tirpat pääsee pihalla pävisin. No on meillä kanalan ovi koko ajan auki, et pääsee ne sinne jos haluuvat..mut talvisiivouksen aika ei oo ihan vielä, teen sen vasta joskus syyskuun lopulla
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä en ole uskaltanut pitää kanoja ulkona yötä koko kesänä. :smt009 Niin monta kettu- ja supihavaintoa on ollut ihan lähipiirissä. Mulla nuo ulkoilivat talvellakin päivisin pikkupakkasissa. :smt001
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mullapa ei ole vielä talvikanala valmis, ja kysyisinkin nyt, että mitenkäs ne kanat pärjää, jos on ulkona vaikka -2? Voin kyllä hiukan lämmittää koppia jos olis tarvis.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Viimevuonna otin syyskuunpuolella mutta väkisin kun eivät millään ois halunneet.Kun tarha meni kuravelliksi.Tänä syksynä on tarkoitus pitää mahdollisiman pitkään että sais sovinnolla ne tuolta kesäkanalasta ajettua talvikanalalle.Kun vain Bossi -kukko on valmis sisälle muuttamaan niin kanat tulee kiltisti perässä. ja tietenkin minä siellä viimeisenä ja muu perhe ohjaa.Tai sitten on otettava kiinni ja tuotava erissä sisään :smt022
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei kanoilla vielä kiirettä ole kokonaan sisälle, niinkauan kun päivällä on plussalla. Periaatteessa silloin pistän kanalan ovet kiinni, kun kukaan ei enään lähde ulos itse. Tietävät itse koska on liian kylmää. Poikkeuksena on sitten aremmat rodut, jotka vaativat enemmän lämpöä. Kannattaa antaa kanojen juoksennella ulkona nyt syksystä, kun kevät saattaa taas olla hyyyvin pitkä. Jos taas tulee joku "lintulenssu sisälläpito määräys"
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meilläkin ovat vielä kokonaan pihalla. Sisätilat ovat edelleen keskeneräiset, mutta nyt on sentään valu tehty. Viimeiset seinävanerit ja kattolaudotus sekä kanit ja kanat erottava verkkoseinä ja pääsee tirpat sisällekin. Ajattelin kyllä pitää luukun ulkotarhaan auki pitkälle syksyyn, eihän se sisätilassa luukun kauttakaan niin äkkiä lämpötila laske, että muutamalla pakkasasteella orrella asti oikeasti kylmä olisi. Meillä on tuo jaloittelutarha kuitenkin ketunpitävä, ja sen ovi laitetaan joka ilta kiinni kanojen mentyä yöpuulle.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mie vasta laitoin kesäkuisia kukkopoikia erilliseen kesätarhaan kasvamaan, kun sain viimeiset keväiset sieltä lahdattua. On siellä onneksi koppi ja pesiä niille, jos kylmää tulee. Mahtavatko vaan ihan niin isoiksi paisteiksi ehtiä ennen syyskylmiä kuin nämä maalis-huhtikuiset, joilla tänään herkuttelin...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Xaus kirjoitti:Mä en ole uskaltanut pitää kanoja ulkona yötä koko kesänä. :smt009 Niin monta kettu- ja supihavaintoa on ollut ihan lähipiirissä. Mulla nuo ulkoilivat talvellakin päivisin pikkupakkasissa. :smt001
Mulla on osittain sama systeemi kuin Xausilla eli meillä kotkot on yöt sisällä myös kesäisin petovaaran vuoksi. Itse nukkuu paremmin, kun tietää, että elukat ovat varmasti turvassa :smt007
Jumitan kanat kokonaan sisälle siinä vaiheessa, kun maa on jäässä eli ulkona ei ole mitään kuopsuteltavaa, kun madot sun muut öttiäiset ovat jo kadonneet, eli täällä Kainuussa yleensä lokakuun aikana. Lauhoina talvipäivinä pidän ovia auki ja tarjoan ulkoilumahdollisuutta, muttei minun hienohelmat tykkää lumesta ollenkaan :smt003 ...kurkkaavat ovelta ja kääntyvät takaisin sisälle.
siivekäs

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Meillä saavat ulkoilla niin kauan kun haluavat. Sitten kun eivät enää mene innoissaan ulos ovesta niin laitan oven talveksi kiinni. Osa nukkuu ulkona aidan päällä, kai nekin menee sisälle kun on liian kylmää...

Lumeen nämä eivät halua vaikka olisi miten aurinkoista, mutta sulan maan aikana ei näytä kylmä tai pieni sadekaan juuri haittaavan. Meillä pyöri kettu ennen melkein pihassa (n.20m kanatarhasta) mutta on nyt pysynyt kauempana, liekö hevosten yöulkoilun, koirien vai minkä ansiota. Olen minä sitä itsekin jahdannut kun on pihaan tunkenut mutta luulen että kettua tämä lähinnä huvitti. Nostan kanat yläorsille yöksi jos joku näyttää nukahtavan liian matalalle, muihin varotoimiin en ole raaskinut ryhtyä kun nuo heräävät paljon minua aikaisemmin ulkoilemaan.

Noihin kesäkoppeihin varmaan riittäisi lisälämmöksi kasa kuivaheinää tms? Siis jos puhutaan viileistä syysöistä eikä talvikelistä?
Pikkukana

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Meillä ei ole vielä talvikanalaa aloitettukaan ja kauhulla katsoin kun aamulla oli enää 4 astetta lämmintä. Kanoille on kyllä kesäkoppi, mutta näyttävät edelleen nukkuvan ulko-orrella, vaikka kopissakin orsi olisi. Ei ilmeisesti ole vielä syytä huoleen? Osaavat varmaan hakeutua koppiin nukkumaan, jos menee nollaan! Millainen sää on ihan ehdoton takaraja saada talvikanala käyttökuntoon? Sitten kun menee yöt pakkasille?

Pienessä kanalassa ei kauaa mene tehdessä, kunhan vaan puutavara saadaan. Yksi vaihtoehto on myös ostaa joku vanha varasto tms. ja tällä hetkellä selvittelemmekin sitä vaihtoehtoa ennen kuin tilaamme puutavaran.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ei ne kyllä välttämättä osaa sinne koppiin mennä, jos ovat ulkona tottuneet nukkumaan. Mulla on teurastettavia kukkoja varten erillinen tarha, jossa on lämpöeristetty koppi ja ennen kylmiä ilmoja kukot laitetaan lihoiksi. Viime syksynä viimeisten teurastus meni vähän myöhäiseksi ja jouduin niitä iltapimeällä aina nostelemaan koppiin, kun eivät itse menneet. Kanat on uskomattoman kiintyneitä nukkumapaikkaansa.
thank

Viesti Kirjoittaja thank »

Mie oon niin herkkäsydäminen, että mulla käy jo sääliksi meidän kanaset. Itseä palelee pihalla, ja kanat ovat siellä yötä päivää edelleen. Tämä viikko on ollut todella sateista, jonkunlaisen sadesuojan niille olen kyhäillyt, mutta talvikanala ei ole vielä ollenkaan valmis. Kirkkaina öinä on käynyt jo pakkasellakin, nyt kun sataa, ei ole käynyt mutta tihkuttava ja märkä tuuli on huolenaiheeni. Hyvin kanaset on osanneet käyttää sadesuojaani hyväkseen ja johtajakukko näköjään viettää öitä talvikanalan ikkunalaudalla (siitä puuttuu lasi, pääsisi siis sisällekin jos tajuaisi mennä). Ankkalapset ja nuoren rokkikanan ja silkkikukon olemme ottaneet sisälle jo, ne pääsevät päivisin vielä ulos jos on hyvä ilma.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on ovi auki yötä päivää sisätiloihin ja menevät illalla kyllä orsille nukkumaan. Kanalan ovihan ei ole suorassa yhteydessä ulos vaan väliin jää se navetan sisällä oleva ulkoilutila. Ajattelinkin että kun yöt viilenee lisää niin sitten suljen vaan yöksi oven mutta toistaiseksi täällä on ollut ihan ok lämpötilat vielä öisinkin.
Vastaa Viestiin