Vihdoin meillä haudotaan luomuna!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

chicken

Vihdoin meillä haudotaan luomuna!

Viesti Kirjoittaja chicken »

Koko talven, kevään ja kesän oon odotellut että milloin meillä kanat alkaa hautoa. Viime viikolla Tupu aloitti hautomaan ja siirsin sen alle koneesta 4 munaa joista yksi oli äsken kuoriutunut :smt050 Toivon että loputkin kuoriutus mutta onneksi edes yksi tuli!
Ja illalla huomasin että meidän uutukaisin Mirja on jämähtänyt pesään, ollut meillä n.6 viikkoa vasta. Onneksi koneessa on ensi viikolla kuoriutuvia munia niin saa Mirjakin lapsensa :smt001
Voi tätä onnea! :smt041
chicken

Re: Vihdoin meillä haudotaan luomuna!

Voinko muuten nostaa Tupun illalla ulostamaan kun tänään kuoriutunut tipuja? Eilen viimeksi ulostanut kun nostin pesästä, muutoinhan siinä on nyt verkko. Vai pärjääkö se huomiseen ettei tipuset palellu?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mukavia pikahaudontoja teillä, ei kanojen tarvitse kökkiä kolmea viikkoa, kun jo saavat tiput alleen :smt003 Sulla on nyt jännää seurattavaa kuinka kanaemo hoitaa poikasiaan!

Verkotetusta pesästä kantsii nostaa kana vähintään kerran vuorokaudessa tarpeilleen, ettei se sotke munia/tipuja kakkaan! Ei ne tiput sillä aikaa kerkee paleltua. Oikein isossa pesässä voipi kakkiminen onnistua ilman sotkua. Hautonut kana alkaa kakkia useammin, kun se saa tiput ja alkaa siinä vaiheessa syödäkin enempi.
chicken

Kolme jaksoi kuoriutua loppujen lopuksi, ihania :smt049 Etenkin keskimäinen sais olla kana, minkähän värinen lie tulee isona :smt001
Kuva
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Ihania, onnea tipusista :) meillä täällä jännätään tuleeko Roosan alta tipuja, h-hetki vois olla vaikka jo tänään :) rouva on vaan niin äksy etten oo paljo viittiny häiritä..
chicken

^Toivotaan että tulee tipusia, onko ne nyt niitä mun antamia munia? Ootko läpivalaissu et moni lähti kehittymään?
Meillä pitäis kans tällä viikolla kuoriutua lisää, sit varmaan riittää tälle vuodelle jos nyt ei Pirkko tai Kaisa innostu hautomaan :smt036
Adeliina

Joo, teidän munia ja pari omaa. En oo koskenutkaan muniin sen jälkeen kun laitoin Roosan omaan yksiöönsä hyllyn alle :) ajattelin että tulee jos tulee, ja toivottavasti nyt edes jotain tulis, onhan se nyt jo yli kuukauden hautonut, kun ensin niitä tyhjiä pesiäkin piti hautoa..
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Jeee, hyvä Tupuuuu! :smt041 Onnea kaimalle lapsosista!
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Onneksi olkoon vaan kovasti tipusista! :smt060
chicken

2. erän odottelu oli lopuillaan kun koneessa olleiden piti kuoriutua huomenna. Hyvä ettei sydän pysähtynyt kun ohi mennen vilkaisin ja kahdessa munassa kolmesta on särö :smt038 Tänään 20. haudontapäivä.
3. erän kaksi munaa pitäisi kuoriutua maanantaina. Ajattelin laittaa ne (3.erän) Mirjan alle lauantaina ja kun mahdollisesti maanantaina kuoriutuisivat niin lisäisin nämä tänään kuoriutuvat sen alle. Sanokaa ettei ole mahdoton ajatus? Tää Mirja on konehaudottu ja vähän ulalla koko hommassa niin ajattelin senkin puolesta et se hyväksyis tipuset. Käy sitä kanaa vähän sääliksi, nuorin kaikista ja sellanen tossukka, parven alimpana. Mut kyl se muiden mukana on pysyny eikä toiset mitenkään liikaa oo nokkinut, kai ne itse järjestyksensä hoitaa niin kun yhdessä kanaohjelmassakin sanottiin :smt045
Adeliina

Roosan siipien suojasta löytyi tänä aamuna ihana pieni tipu :) pikaisen vilkaisun perusteella näytti olevan pirteä pullero, väriltään sellainen tummankeltaisenruskea :smt003 meinas jo vähän hätä mulle tulla, kun ei tipuja alkanut syntymään, toivottavasti vielä syntyis lisää :)
chicken

^Ihanaa, onnea teillekin! :smt038

Meille kuoriutui kaikki kolme koneessa eilen. Melkein 3h tarkalleen kesti jokaisen kuoriutuminen. Nyt vaan sormet ja varpaat pystyssä että Mirja hyväksyy ne maanantaina.
Kyllä se aikamoinen jännitysnäytelmä oli, lapset ja äiti kyttäämässä että "nyt nyt, tule tule" :smt044
Adeliina

Joo, oli kyllä se konehaudonta sellaista jännitystä että mietin kyllä tarkkaan milloin sellaseen lähden uudestaan mukaan :D

Roosan alle ei ole ilmestynyt uusia tipuja :smt009
Vähän mietityttää Roosan toiminta muutenkin, tosin en ole ennen hautovaa kanaa nähnyt, en oikein tiedä miten sen kuuluis toimia.. mutta eikös sen pitäis nyt ns. syöttää tipua, ja huolehtia että tipu pysyy sen siipien suojassa..? Olen tarjonnut ruokaa pesään, Roosa syö ihan itse vaan, eikä oikein osaa huolehtia tipua lämpimään, pelottaa että se vielä paleltuu.. ja välillä näytti nokkivan tipuaan päähän, ei tosin kovasti. Tipu on muutes ihan valtavan suloinen, sillä on leveä ruskea viiru selässä, muuten kellertävä :smt007 Kiitos vaan :smt002

Roosa hautoi siis ns. laatikossa, joka on maassa, ajattelin että kunhan tiput ovat syntyneet, nostan Roosan ja tiput maan tasalle puhtaisiin olkiin, koska eivät tiput vielä pääsisi kulkemaan laatikkoon. Haudonnan aikana Roosa kävi ulostamassa laatikon ulkopuolella, mutta nyt näkyi laatikossa olevan ulostetta, osa munistakin oli ihan likaisia :/
Tuntuu että Roosa vaan hautoo ja hautoo, ja unohtaa hoitaa vauvansa.. tosin onhan sen vielä noita munia haudottavakin, voihan niistä hyvällä tuurilla vielä jotin tulla.. noh, seurailen vielä tovin, mutta viimeistään ensi viikon alussa lienee otettava munat pois Roosan alta.
Voi että, on vielä niiiiiin paljon opittavaa kana-asioissa :)
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meidän Stiina istui vielä päivän pari kuoriutumattomien munien päällä vaikka osa oli jo kuoriutunut. Ei opettanut niitä vielä silloin syömään. Sitten kun lähti, niin lähti ja otti hyvinvoivat tipuset mukaansa oppimaan uusia asioita. Yhdestä surkeasta se ei huolehtinut, mutta kuinka se olis voinutkaan, kun se ei tullut siiven alle itse eikä syönyt eikä muuta. Nokkii myös tipuja päähän, mutta eiköhän se kuulu asiaan. Hauskinta oli kyllä se, kun äiti kylpi ja pikkuiset tipusetkin kylpivät niin että pöly lensi!
Adeliina

Kiitos suikku vastauksesta, olen taas paljon viisaampi :) ehkäpä mä tosiaan vielä hetken seurailen tilannetta :)
Vastaa Viestiin