huono mäihä..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kaztanja

huono mäihä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Voi että osaa olla huonoa tuuria ihmisellä tipujensa sukupuolten kanssa.
Kanapuolisia tipuja toivoisin ja alkukesällä kuoriutui kaksi tipua - molemmat kukkoja, nyt n.3,5vk vanhoista viidestä tipusta näyttäis olevan neljä kukkoja.
Pikku Piialla on viikon vanhat tivut (5kpl), joista en sukupuolta osaa arvailla - alan kirkumaan korkealta ja kovaa, jos nekin on lähes kaikki kukkoja.. :smt009
Onko muilla näin huonoa tuuria?
Pirjo

Re: huono mäihä..

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Minä ilmoittaudun mukaan joukkoon :smt005
Vajaa ankkaa olen hautonut/haudottanut ja niistä näillä näkymin vain kolme tyttöä :smt010
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Mulla on tähän mennessä (kaksi konehaudontaa) sekä kanatipuissa että viiriäisissä ollut noin puolet ja puolet tuo suhde. Ihan tyytyväinen olen ollut, varsinkin kun viirukukoistakin noin puolet ovat löytäneet uudet kodit :smt023
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No meillä päin vastoin, mä kun haluaisin paljon kukkoja niin täällä tulee enemmän kanoja ja pari kukkoa /poikue, jos suhde olisi päinvastainen olisin tyytyväinen, tai jos ne kaikki olisivatkin kukkoja :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaztanja

Mie voin Maattari lahjottaa nuo miun kukot ilomielin sulle.. :smt003 Tosin ovat käppänöitä ja jos lihaksi havittelet, niin ei ole paljon syötävää.
Mut ei käy tasan onnenlahjat.. toinen toivoo kanoja ja saa kukkoja toinen tahtos kukkoja ja saa kanoja.. :smt044
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

kaztanja kirjoitti:toinen toivoo kanoja ja saa kukkoja toinen tahtos kukkoja ja saa kanoja.. :smt044
Hmmm, jos yrittäis toivoa päinvastoin, onnistuiskos sitte? :smt017
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla tuppaa kans enemmistö olemaan kukkoja, paitti noi kaks ite haudottua vanhempaa orppitipua joista toinen kana toinen kukko. Molempia tekis kovin mieli, kun parvi on vielä pieni ja lihaa tarttis pakkaseen ja syöntiin :smt002
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä oli vuoden ensimmäisessä haudonnassa kukko enemmistö mutta siitä eteenpäin onkin sitten ollut kanojen vallankumousta. Nyt on sitten kaikki paikat täynnä kauniita nuorikoita eivätkä mene millään kaupaksi vaikka suurin osa on puhtaita piikkiöläisiä ja erikoisempia värejäkin löytyisi.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun siitosmunista haudottu maatiaistipusatsi taitaa kaikki olla kanoja :smt012 , tarkoituksena oli saada uusia kukkoja. Yksi on ehkä kukko, mutta sekin ehkä ja jos oikein toivoo [-o< niin olisi ehkä toinenkin. Nää on kuitenkin jo sen ikäisiä että kukkojen pitäisi hyvin erottua, niin ei hyvältä näytä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Saara

Viesti Kirjoittaja Saara »

Meillä ei pelkästään kukkoja tullut mutta kun olisi ollut suhde toisinpäin!. Eka onnistunut haudonta 3+2 (kukko/kana) ja toinen 4+2. Ja tietysti kukot ovat luonteeltaan aivan ihania.
Minua neuvottiin (jälkikäteen! ) sormuksella kokeilemaan kumpia munista tulee ja valitsemaan toivottuja. Ensi keväänä otan tämän "tieteellisen" keinon käyttöön - tosin kertoja ei muistanut tarkasti pyörikö kukko vai heiluiko :smt003
vardenji

Miten se sormuskoe tehdään? Olis kiva kokeilla toimiiko :smt003
kaztanja

Tuo oliskin äärimmäisen näppärää pystyä jo munasta päättelemään kumpi on: kana vain kukko.. :smt045
Saara

Viesti Kirjoittaja Saara »

Näin homma toimii: laitetaan kultasormus lankaan (joidenkin tietojen mukaan hiukseen) roikkumaan ja sormus munan päälle. Sormus alkaa heilua tai pyöriä. Tässä tuleekin kompastuskivi; kumpi on kumpi? Pyöriikö kukko vai heiluuko. Mitä tapahtuu jos muna ei olekaan hedelmöittynyt?

Tosin voisi kokeilla pajunvitsallakin ja sitten merkitä munan päälle taipuiko vai ei. Että tietäisi taivuttaako kukko vain ei :smt002 Homma vaatii kyllä herkkyyttä, mutta kieltämättä se oli vinha tunne kun pienenä lähdin kaivonkatsojan kanssa metsään: paju veti maata kohden! Kaivonkatsojalla homma toimi herkemmin ja hän pystyi osoittamaan vesisuonten suunnat paikoissa, joissa minulla vain paju hieman värisi. Eipä taida olla enää kaivonkatsojiakaan olemassa. Olisi sitäkin pitänyt ruveta treenamaan niin olisi voinut ruveta paskanmättäjän sijaan kaivonkatsojaksi - olisi ollut huomattavasti siistimpää hommaa.
kaztanja

Itseasiassa tunnen yhden, joka ihan "työkseen" satunnaisesti pyynnöstä tekee hommia vesijohtolaitokselle kaivonkatsojana vaikea kulkuisissa paikoissa.
Päätin sitten kokeilla minäkin, kun oli "ammattiopettaja" opettamassa. Kumma kyllä, ällistyksekseni toimii varpu minullakin. Ja jos haluaa säästää käsiään, niin on helppoa tehdä laite itse, jolla voi vesisuonia etsiä. Varpu nimittäin kunnolla kääntyessään melkein repii nahkoja käsistä, kun kaivon paikkaa tosissaan katsotaan.
Laitteeseen tarvitaan kaksi pätkää vanhaa sähköputkea sellaista, josta ennen pojat teki jousipyssyjäkin, ja pari kulmaksi taivutettua paksua rautalankaa. Sitten pujotetaan rautalankakulmien toinen pää muoviputkeen niin, että toinen pää jää lepäämään kulman varassa putkesta ulos, toiselle tehdään sama juttu ja näin laite on valmis! Otetaan toinen toiseen käteen ja toinen toiseen käteen. Asetetaan rautojen päät osoittamaan suoraan eteenpäin aavistuksen alaviistoon ja lähdetään kävelemään rauhallisesti niin, että pyritään pitämään raudanpäät vakaina eteenpäin. Kun tullaan vesisuonen kohdalle, kääntyvät raudan päät itsestään yhteen ristiin osoittamaan toisiaan tai päällekkäin. Kaikilla tämä ei toimi joillakin taas toimii.. :smt003
Mie tiedän meidän tontin vesisuonet nykyään melko tarkkaan.. :smt002
Tämä kaivonkatsoja ystäväni keräilee varvun avulla metalliesineetkin maasta. Joskus ollaan heittetty kolikkoja pihanurmelle, jotka sitten ystäväni etsii varvun avulla vaikka silmät ummessa.
Uskokoon ken tahtoo.. :smt045
vardenji

Ei oo sormusta... Kävisköhän kultanen korvarengas? Paju ei taida mun hyppysissä toimia, tosin kokeilin viimeks ala-asteella :-"
Vastaa Viestiin