Kanapunkkejako?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ÄsVee

Re: Kanapunkkejako?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Kanatäi tai väive on "kiva" ja helppo löydös verrattuna kanapunkkiin! Niihin tepsii pelkkä ulkoloishäätö, eikä tarvita mittavaa myrkytysoperaatiota kanalan rakenteissa.

Onko ÄsVeelle tuttu otus semmoinen kuin jäytiäinen? Se ei liity kanoihin mitenkään, mutta viihtyy kosteissa paikoissa (kesällä ulkotiloissa). Sillä on pitkät tuntosarvet (paljain silminkin näkyvät), joten erottaa kanojen loisista helposti. Koetapa tosiaan pyytää näyteyksilö sieltä vesikuppien alta.
Jäytiäisestä en ole ennen kuullutkaan. Kiitos kun vinkkasit! :smt001

Tänään en löytänyt etsinnöissä enää mitään pientä ja vipeltävää kanalasta, en edes vesikippojen alta. Ilmeisesti ahkera kuivatus ja putsailu on ajanut ne pois... tai sitten ne ovat piiloutuneet vain paremmin. :smt037 Punkkiansat ovat olleet koko ajan tyhjiä. Haroin taas kanojen höyhenpeitteitä ja kanatäitä löytyi kahdesta kanasta ja kukosta (joten kohta lienee kaikissa poljettavissa kanoissa, ellei jo olekin). Nyt osaan ilmeisesti jo etsiä paremmin kun aluksi en meinannut huomata otuksia millään. Olen oikeasti valtavan hyvillään että kyseessä on "vain" täi eikä punkkeja. :smt045 Mukavampi siivota kanalaa kun ötökät ovat helposti hävitettäviä. Ja uskallan myydä loishäädön jälkeen tuota nuorisokin muualle kotkottelemaan.
Mutta ihan hyvä, että jotain vipellystä kanalassa oli, niin tajusin tutkia kanojakin ihan eritavalla ja löysin nuo täit ennen kuin kanat aivan kuhisevat niitä.
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Kanalan siivous on edennyt loppusuoralle, eikä ole löytynyt jälkeäkään kanapunkeista!!! :smt041 Eli väärässä olin loisten suhteen. Ja täit ovat hoidossa. :smt001
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä taas löysin punkkeja roppakaupalla tuolta seinäpaneeleiden liitoksista :smt013 Moottorisahalla kun olin seinän kimpussa niin tajusin punkkien lentävän purun mukana mun päälle ja taas sain juosta ylikuumaan suihkuun :smt012 Laitan ehkä illalla noi kaks pikkustakin navetan puolelle ja yritän tehdä jotain sille hautovalle. Pehkut poistettava, seinät puhdistettava, myrkytettävä lattioita myöten, poltettava irtaimisto ja kalkittava seinät... Lisättävää?

Kaks laudanpätkää vein poltettavaks hanskat kädessä ja siinä totesin mielessäni et muutama sata punkkia pois kanalasta siinä erässä. Enhän mä voi päästää kanoja enää tonne kanalan puolelle jos siellä on tollanen armeija verenimijöitä :smt010
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Lohdutuksen sanaset: mullakin oli isossa mittakaavassa kanapunkkeja, hyvin on pysyny suurtuhon jälkeen kanta kurissa. Nyt oli vähän kun oli se tutkimusjuttu.
Ja, jos käytät selluvillaa eristeenä, sehän torjuu ötöjä. Eivät enää seinän välissä rellestä. Orsille punkit ei pääse enää, kun laitat niihin kohtiin, missä UUSITTU orsi koskee seinää, pellinpalaset orren ja seinän väliin. Tassut lipsuu pellillä.
Tietysti loishäätö ja kalkitus lisäksi.
vardenji

Kiitos! Täytyy vaan sit käydä ostoksilla. Toimiiko stronghold tai coopersekt kanapunkkeihin? Vai joku muu aine? Niistä on päästävä! Lähtivät liike kannalle kun hajotin seinää, nuorikot nostin kuttulan puolelle ja taas tarttis mennä pesemään punkit omalta iholta pois :smt013
vardenji

Löysin googlaamalla tällasen topiikin
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=1152

kennel-callex on tässä ihan lähellä, onko kellään käyttökokemuksia tosta suihkeesta, mikä mainitaan tos topiikissa? Tehoaako kanapunkkeihin ja kalkkijalkapunkkeihin?
vardenji

Nyt on kanala tyhjennetty, irtaimisto polttokasassa, lannat menossa v.isännän toimesta jonnekin ja kanat evakossa kuttjen puolella. Pesin kaiken kylmällä vedellä, vaikutti ajaven punkit koloistaan esiin, koska kylmän vesisuihkun jälkeen ne ryömi kivasti pois huuhdeltavaks. Kun kakat saatiin pois pestyä, harjasin juuriharjalla tuhkaa seiniin ja entisen orren kohtaalle paksumpana massana. Annan vaikuttaa iltaan asti ja huuhtelen pois. Huomenna vuorossa kalkkimaalaus, jos kuivuu siksees. Höyrypesuria ei sittenkään saatu käyttöön...
kanamummo

Kennel Callexin tuotteita kehuvat,tosin kalkkijalkapunkkiin oon käyttäny vaan Strongholdia. Mitenkähän muut? Se oli kyl tymäkkä aine mutta, tehos kans.
kanamummo

Tuhkaa muuten kannattaa jättää kylpylaatikkoon. Hyvä aine :smt023
vardenji

Tänään oli hieno kattella kalkittemisen tuloksia. Punkit aivan omakätisesti näytti mulle kaikki paikat johon vielä pääs piiloon ja mä vetelin päälle oikein paksua kalkkimaalia :smt098 Ittepähän tulivat näytille.
Ne näkyy nyt niin loistavasti vasten valkosta seinää.
Kuinka kauan kalkkimaali muuten säilyy käyttökelposena? Mä tein jokusen litran liikaa ja pääsen kalkittemaan kuttulaa vasta aikasintaan viikon päästä. Luultavasti menee kahden viikon päähän.
Voisko kanojen orren kalkkimaalata?
helleena

Viesti Kirjoittaja helleena »

Kyllä kalkkimaali säilyy jopa useamman vuoden kun ei vaan jäädy. Mulla on orret kalkittu ei kanan jalka lipsu :smt044
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä tarkastin punkki-aaltopahvipyydyksen ja tulos pyöreä NOLLA! Eli nyt sitten kysynkin; jos kanapunkkeja ei ole ennestään niin mistä niitä yleensä sitten tulee? Tietty uusien kanojen mukana esim, mutta jos ei ota muualta kanoja?
kanamummo

Kai niitä muutama muna jää aina jonnekin.. jos ihan kaikki saa henkiltä, sitten sulla on tod näk punkkivapaa kanala. Vaan kukonvaihto täytyy sit hoitaa siitosmunina.
Aleksandra
kalkkuna

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanapunkkeja on myös luonnonlinnuissa ja tartunta voi tulla sitäkin kautta. Löysin tällaisen sivun kanapunkkiasiasta:

http://www.farmit.net/kanapunkin-ennalt ... y-ja-hoito

Itse en ole havainnut, että meillä olisi kanapunkkeja mutta taidan laittaa punkkiansan ja tutkia tilanteen...Tuli mieleen, että imurillahan voisi käydä läpi kaikki pienet raot kanalassa. Luulisi punkkien ainakin reilusti vähenevän sillä tapaa jos niitä on.
vardenji

Kalkittin liian paksulla ja se halkeilee pois... kannattaako kaikki raaputtaa irti ja kalkita uudelleen, jottei rakoja tule? Kanalan lattia menee kans myöhemmin polttoon, kunhan saan sen irti :-"
Punkkeja taapertaa yhä yksittäisiä pitkin kalkkipintaa.
Vastaa Viestiin