Mikä / mitä on tuo punainen jalkasulkien juuressa ?
Tulehdus sulkatupessa ?
1v. käppänä kukko
Ei arastele jalkoja vai huomasimmeko vasta nyt normaalin asian ? http://topinkanala.suntuubi.com/?cat=18&img=55
Viimeksi muokannut awokoch, 31 Heinä 2011, 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auts! Enpä ole ennen moisia nähnyt. Joskus kylmillä syyssateilla kotkojen koivet voi vähän punertaa, mutta vain vähän. Diagnoosinne osunee oikeaan, että tulehdus siellä jyllää. Ps. Kuva ei näy muuten kuin "kikkailemalla"...korjaapa awokoch tilanne. Tämän ehkä saisi siirtää sairaudet-osioon?
Ei ole antaa mitään vinkkiä. Netistä ei ole löytynyt apua.
Kukko on terhakka, juoksee jaloillaan, ei noki jalkojaan ?????
Sulat ovat kiinni, ei vuotoa ?
Atlas of Avian Diseases, ei löydy sulkasairautta.
Meilläkin kochineilla näkyy välillä joitakin yksittäisiä sulkia jaloissa, joissa on tuollainen punertava kohta. Mutta vain yksittäisissä sulissa. Tuollaista ei ole meillä ollut, eikä myöskään noin voimakkaan puneisena. Osuiskohan tällä kukolla sulat niin voimakkaasti astuessa maahan, että taipuvat niin paljon, että alue josta sulat kasvaa tulehtuu ärsytyksestä?
Meillä on myös karvajalkaisilla kukoilla ollut aina kun on jalkapohjaa sattunut katsomaan niin tuollaista punaista aluetta sulkien tyvessä jalassa. Mitenkään jalat eivät ole oireilleet tai haitanneet menoa niin itse en ole asiaa ikinä edes ongelmaksi ajatellut. Mitä jykevämpi sulka niin sen enenpi se kävellessä vastaa maahan ja liikkuu, näin minä olen ajatellut. Etenkin varpaan reunoissa olevat sulat kuluvat ja vääntyvät alustan mukaan kovastikin.
Pestiin taas Topin jalat lämpimällä vesi-mäntysuopaliuoksella ja siveltiin Basimysiinillä, koska sulkatupet olivat punaiset. Itse puna ei näyttänyt vaivaavan tai aristavan ollenkaan, eikä kukaan osannut neuvoa hoitoa. Pesu on nyt tehty puolenkymmentä kertaa muutaman viikon aikana, kun ei tiennyt Basimysiinin vaikutusta elukkaan. Tulipuna on nyt poistunut lähes kokonaan. Topi mielellään seisoo lämpöisessä vesiastiassa, näyttää jopa nauttivan pesusta.
EUn pitäisi ohjeistaa Basimysiinituubi kukon jalkojen hoitoa varten.
Päivitys 30.09 Jaloissa ei ole enään yhtään punaista