Apua! Mihin laitan kuolleneen kanan??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

max3

Re: Apua! Mihin laitan kuolleneen kanan??

Viesti Kirjoittaja max3 »

Taitaa halvin lain mukainen tapa olla lähettää Eviraan? :smt017
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Laki ja järki on taas tämän keski-ikäisen kapinallisen mielestä ihan eri asia :smt003
Kuollut kana kompostijätteisiin ja sillä siisti. Jos jätteitä ei lajitella niin sekajätteisiin. Mahtaa olla miedoimmasta päästä ympäristömyrkkyjä kaatiksella. Ainoa ongelma mitä se aiheuttaa, on rottien ruokintaan liittyvä. Jos ei omatunto anna myöten muuten hävittää niin kynii ja suolistaa ja paistaa sen jolloin se on ruoantähde ja sitähän saa heittää roskiin tässä maailmassa niin paljon kuin sielu sietää :smt011
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ei mulla ainakaan hevosesta tullut lisähintaa, vaiks en sitä 550 kg suokkia säilyttänytkään jääkaapissa.

Mut kyllä yksittäisen kanan saa haidata, kuten muutkin lemmikit.
Saa hevosenkin haudata omalle maalle.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on koirat syönyt itsestäänkin kuolleet kanat.
Niitä ei kyllä montaa ole ollut, mutta aina joskus.
Eniten on tipuja löytynyt.
Hukkuneena johonkin yleensä.
Koirat ei koskaan syö niitä tuoreeltaan vaan kantelevat jonkin aikaa ja piilottelevat viikonkin ja sitten vasta syövät.
Eettisyydestä en tiedä, mutta koirat on yhä hengissä ja koska raato kelpaa, niin syököön.

Minä en muutenkaan edes kyni enää koirille meneviä. Ihan hyvin osaavat itse sen tehdä. Ja ompahan puuhaa.
kuumakesä

Viesti Kirjoittaja kuumakesä »

Jaa-a. Vai sataviiskymmentä kiloa :smt003 Pikkuisen pitää lihottaa vielä noita meidän kanoja, että ne tarvittaessa vois sitä kautta hävittää. :smt005

Hmm. Olishan noita koiria meilläkin, mutta en taida niille antaa. Yritän saada ne pysymään pois koko häkin luota. :smt003
Vois kyllä kuvitella, ettei se kaatopaikalla sekajätteissä ihan hirvittävä rikos voi olla, kun tosiaan ruoan jätteitäkinhän sinne syydetään. Ja varmaan suolistus-jätteetki menis sinne.

Seuraavan vois sitte haudata johonkin koloon. Toivottavasti sitä kertaa ei tule.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Eikös siihen raatoautoon tarvitse olla 150 kiloa kanaa ennen kuin tulevat hakemaan?
Tuo oli mullakin tiedossa mut en sanonu kilomäärää...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mik kirjoitti:Mut kyllä yksittäisen kanan saa haidata, kuten muutkin lemmikit.
Saa hevosenkin haudata omalle maalle.
Mä en ota kantaa siihen kuka hautaa tai ei hautaa tai mikä ois järkevää, mut lain mukaan tietääkseni kanaa ei saa haudata! Ja hevosenkin hautaamisessa on omat säännöksensä, esim etäisyys kaivoon. Ja käsittääkseni myöskään lammasta tai vuohea ei saa haudata.

Oma mielipide sit taas on, et kaikki sairastuneet ja sen takia lopetetut/kuolleet pitäis lähettää tutkittavaksi.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja kaikki terveenä lopetetut tietenkin syödään ite :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Sallittu tai ei, mutta meillä kuolleet/lopetut poltetaan tynnyrissä, kanat siis... :smt002
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä kompostoin kuolleet linnut samassa kompostissa missä huussijätteet. Siellä saavat muhia pitkään ja hartaasti, kompostia ei ole vielä tarvinnut tyhjentää ja jo neljä vuotta ollut toiminnassa. Maatuu tavara niin tehokkaasti, että painuu ja painuu eikä koskaan saavuta kompostin yläreunaa..? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siipikarjan raatokeräilyhän toimii vain etelässä ja lännessä eli ns. eläinrikkailla alueilla. Muu Suomi on ns. syrjäistä aluetta, jossa kanan saapi ihan laillisesti haudata. Meillä siis haudataan ja en ole laiskuuttani penkonut, että miten se oikeesti on harrastelintuloissa siellä missä tuotantosiipikarja kuuluu raatokeräilyn piiriin...että lasketaanko muutamat kuolleet harrastelinnut lemmikkieläimiksi, jotka saa haudata...

Hevosen saa haudata koko maassa tietyin säännöin ja myöskin lampaiden/vuohien hautaaminen on sallittua osassa maata.
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

No mihin laitatte kuoriutumattoman munan, jos siellä on tipu sisällä niin raatohan se on sekin ?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Just eilen rikoin tuohon pihalle ja kaikki kävi kattelemassa ja haistelemassa, mutta haisi niin pahalle, ettei kelvannut kuin harakalle.
Joten harakasta oli eilen hyötyäkin :)

Kuulu oikein pox!! Oli jo aika mätä

Ja olen siis aina vaan rikkonut kompostiin ja sinne ne on joko maatuneet tai syöty. En ole tarkkaillut tarkemmin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mädät mä viskaan aina niin kauas metsään kuin kädellä vaan lentää! Kuuluu justiinsa sellainen posahdus ja muna hajoaa pärskähtäen. Silloin on parasta olla kaukana :smt002 Kuoriutumattomat mutta ei niin "kypsät" heitän vaan kompostiin.
Vastaa Viestiin