Säilyttäminen, haudonta, sukuisuus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
HeidiN

Säilyttäminen, haudonta, sukuisuus?

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Nyt alkoi yksi kanoista vihdoin hautomaan. Alunperin ajatuksena oli, että hakisin siitosmunia alle, kun alkavat hautomaan, että saisi eri sukuisia kanoja parveen. Tarkoitus olisi lisätä parven pääkukua kanojen osalta sekä yhden kukon verran. Konehaudonnasta en jaksa innostua, mielellään saisivat lisääntyä "omissa oloissaan". :smt002
Tarkoitus oli rekisteröityä säilyttäjäksi, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Nyt olisi paljon ohjelmaa, en jaksaisi siitosmunia metsästellä, kun haudonnan onnistumisesta ei ole takeita (ensikertalainen ja tähän mennessä haudonnan aloitukset on loppuneet lyhyeen... :smt015 Nytkin hypännyt välillä pesästä pois, mutta palaa nyt jo sinnikkäämmin takaisin. ).
Oletteko huolehtineet ehdottomasti kanojen erisukuisuudesta, jos kyseessä on säilytysohjelmassa oleva parvi? Tyrnäväläisestä kannasta olisi kyse, joten geenipooli on muutenkin kapeahko..
Voisihan sitä tietysti myydä tiput tai niputtaa pataan, mutta kun olisi tuolle parvenkasvatuksellekin tarvetta.. :smt017
Suppis

Re: Säilyttäminen, haudonta, sukuisuus?

Viesti Kirjoittaja Suppis »

onko sulla erisukuinen kukko kanojen kanssa?? eikö se riitä?

siitosmunathan sä saat aika nopeesti postinkin kautta. tulevat päivässä kun lähettää. :smt023
ite oon ottanu niin kerran, tulivat päivässä ja täysin ehjänä, huipusti pakattuna :smt036

täällä vaan ostetaan palstalle että ostetaan tyrniksen siitosmunia säilyttäjältä. ja tulee nopsaan uskoisin.

:smt023 tsemppiä.

itekki vielä saatan tilata lisää niin saisin lisää kanoja .. aika kukko voittoinen on tuo tuo 19 kappaleen tipulauma :smt003
HeidiN

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Kukko on siis nyt erisukuinen, mutta tulevat tiputhan sitten olisivat nykyisen Elmerin jälkeläisiä - joista siis jättäisin kaikki kanat ja yhden kukon parveen, nykyisten kanojen ja Elmeri-kukon lisäksi. No joo, postissahan nuo munat tietysti tulisivat.... En vain tiedä, jaksaisiko sitä nähdä vaivaa, jos tuo ei nyt sitten haudokaan loppuun tms.

Lähinnä siis mietiskelin sitä, että kanoillahan tuo "sisäsiittoisuus" ei kai samanlailla toteudu tai haittaa, kuin yleensä eläinten jalostuksessa. Ennenhän ne eleli käsittääkseni aika suljetussa parvessa vuosikausia. Lähinnä tuon säilyttäjä-ajatuksen takia tätä olen pähkinyt, että pitäisikö pitää sukulinjat väljinä omassa parven kasaamisessa. :) Tokihan tuo tietysti hoituisi sillä, että jättäisi vain kanat itselle ja pistäisi nykykukon vaihtoon ja ottaisi sitten erisukuisen kukon. Elmeri kun on ollut patatuomion alaisena jo jonkin aikaa, mutta osti taas itselleen jatkoaikaa haukkahyökkäyksen hoidettuaan.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tosta sisäsiittosuudesta ollaan montaa mieltä, osa tuomitsee vähästä, osa ei oo varmaa, osa ei pidä just kanalla niin pahana ym. Mulle yks säilyttäjä kerto et kukko olis hyvä vaihtaa n. neljän vuoden välein. Mä jotenkin muunsin sen päässäni et neljän sukupoven välein. Toisaalta kun kukoista on aika usein ylitarjontaa ja geenipoolin puolesta jokanen sais jättää jälkeläisiä, vois kuvitella kahden tai yhdenkin sukupolven jälkeen kukon vaihtoa.
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Kyllä mä ainakin säilyttäjänä vaihdan kukon joka vuosi niin, ettei pääse tulemaan sukusiitosta. Jos olisi sekarotunen parvi, niin sitten saattaisin pitää pidempään, jos olisin erityisen ihastunut silloiseen kukkoon.
Kukkoja on onneksi yli tarpeiden kaikilla, joten sen hankinta ei ole ongelma :smt001
Vastaa Viestiin