Permakulttuurillista kanankasvatusta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kanamummo

Permakulttuurillista kanankasvatusta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Etsiskelin earthbag-rakentamisesta juttuja ja törmäsin tähän:
http://www.richsoil.com/raising-chickens.jsp
Korpela

Re: Permakulttuurillista kanankasvatusta

Viesti Kirjoittaja Korpela »

yvät sivut ne oli, mut en jaksanut keskittyä englantiin koko jutun ajaksi, eli mikä se oli se superhelppo tapa pitää kanoja? Kokonaan vapaana vai oliko siinä joku mikä meni multa ohi?
Kyllä tonne koppiin ihmeesti silti kertyy sontaa vaikka ne on siellä vaan yöt :D
Kiitos linkistä :)
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kesti aika kauan lukee ja jäi vielä kesken, mutta kaiken lukemisen jälkeen toi hemmo arvosteli parhaaks tavaks usein siirrettävän aitauksen mikrokanakopilla renkaitten päällä. Aitauksissa tulee olla pensaita, koppi saa olla pohjaton ja kanat siirretään heti parhaiden palojen loputtua 3-10 päivän jälkeen. Aitaukset valmiiks ennen siirtoo, kanat aamulla kopissa uuteen tarhaan ja kopin ovi auki. Kanoille pitää viedä vaan vesi. Kakka ei kerry vaan levii tarhan pohjaan lannotteeks, kanoille on aina vihreetä ja ötököitä. Kakkaa ei päädy kuistille( :smt003 siit oli kyllä hauskaa juttua) eikä puutarha kärsi.
Ennen väsymistä kerkesin vielä lukee mitä kaikkee kanoille voi omassa pihassa kasvattaa ja tais olla suosituksia tarhan kasvillisuuteenki. Kasvit oli valittu jotakuinkin niin et keväästä syksyyn riittää kausiluontosta sapuskaa.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Ja mä olen nähnyt tollasen Kaustisella ihan käytössä. Oli muuten oikeesti kätevä homma, eikä näyttänyt edes vaikealta toteuttaa.
Kanat ja kanit oli samanmoisissa renkailla liikuteltavissa häkeissä. Kanat korkeammassa ja kanit matalemmassa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun mamma piti aikanaa lampaat kans sellatteessa isossa häkissä, jota juur jakso yksin siirtää. Sitä kuskattiin pitkin mamman ohi kulkevaa hiekkatietä kaikki ojanpenkat ja tollaset unohdetut heinikot. Nyt en usko et mamma enää jaksaa sitä kuskata, mut hyvä se oli.

Menee vähän ot mut kerran kun mamma meni leipäpussin ja kahden alle kouluikäsen lapsen kans siirtään lampaita, pikkutyttö olis halunnu antaa leipää heti ja mamma sano et vasta kun on siirretty häkkiä. Tää tyttö alko kovaan ääneen huutaa niin et naapuriinki kuulu et LEIPÄÄ, LEIPÄÄ, LEIPÄÄÄ, LEIPÄÄÄ :smt005 Mamma ei voinu muuta kun antaa lasten syöttää lampaille leipää ennen siirtämistä, vaikka suuri osa siitä sit tallottiin kakkaan ja jäi sinne ojan varteen kun häkki siirrettiin eteenpäin. Sano sillon et oli niin noloo et lapsi huutaa leipää, joku pian olis luullu et näkee nälkää.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Toi on nähdäkseni samanlainen systeemi, kun siinä Teeman farmariohjelmassa, jossa maanviljelijä siirsi kanakoppia lihakarjan perässä laitumelta toiselle. Lehmät siirrettiin joka päivä puhtaalle lohkolle ja kanat tuotiin aina syödylle lohkolle pari päivää nautojen jälkeen. Siellä ne tonkivat lehmien läjät levälleen ja söivät niistä kärpäsentoukat! Viljelijä kertoi kanoille syötetyn proteiinin tarpeen vähenevän 15% tjs. Lisäksi kanat pitää laitumet puhtaana ja nautojen lanta maatuu nopeammin. Miehellä oli käytössä traktorin peräkärryyn rakennettu "kanala", jota siirrettiin aina traktorilla aamulla uuteen paikkaan ja avattiin ramppi. Näppärää, eikä mene kauaa aikaa. Jos mulla joskus on enemmän maata - ja laitumia - toteutan meille tuollaisen! Sitä odotellessa olen suunnitellut kanoille kesämökkiä lammas-vuohi-ponitarhaan, siellä olis paljon vesiheinää nytkin...
Vastaa Viestiin