Nuorikolla silmät kiinni

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Cesam

Nuorikolla silmät kiinni

Viesti Kirjoittaja Cesam »

Hei. Minulla on tuossa nuori (tipu) silkkikana, jonka huomasin tänään kävelevän kokoajan silmät kiinni! Tipu nukkuu todella paljon, kun otin syliin huusi ja kiljui ja rimpuili, mutta avasi silmät vain hetkeksi, muuten piti koko tuonkin ajan silmiään kiinni.... Silmät itsessään näyttivät ehjiltä ja ihan kirkkailta.
Kävelee vaan silmät ummessa ympäriinsä välillä saattaa hetkeksi avata, mutta todella harvoin, ja tosiaan vain hetkeksi...

Tipu kuitenkin löytää ruoka-astialle ja juomaan, muuten vain tuntuu haahuilevan omissa maailmoissan.... voisiko olla vain väsynyt?

Kun pidin sitä sylissä tuntui siltä kuin sillä olisi ollut hilsettä.... (olen tosiaan ihan aloittelija näiden kanojen kanssa, joten antakaa anteeksi jos kyselen ihan typeriä :oops: ) en tosin kauaa ehtinyt tipua sylissä pitämään kun kukko alkoi tosissaan hermostumaan...

Osaako joku sanoa mitä minun nyt kannattaisi tehdä... seuraanko vain tilannetta?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Nuorikolla silmät kiinni

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Koetapa tutkia ne silmät tarkkaan...ota tirppa tutkimukseen erilleen sieltä parvesta, ettei kukko turhaan hermostu. Tarkkaile, että näkyykö esim. rähmää, luomien turvotusta, epämääräistä muotoa pupilleissa/iiriksissä, minkäänmoista sameutta? Kopeloi kupua ja muutenkin lihaskuntoa, että onko normipainoinen vai laihtunut? Tutki samalla ulkoloistilanne eli näkyykö kotkon iholla/höyhenissä ylimääräisiä loiseliöitä?
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Onko sulla Hilta (tai jollain muulla) tietoa tästä? Meillä oli muutamalla siivekkäällä silmä kiinni muutaman päivän. Otettiin ne erilleen muista, putsattiin pari kertaa päivässä keitetyllä vedellä, ja siivekkäät (muutama maatiaiskana ja brahmakukko) paranivat täysin. Silmät siis selkeästi rähmivät, josta syystä olivat muurautuneet umpeen. Tuli mieleen tietty nämä "kuplivat silmät" mitä ib-taudista puhuttiin, mutta kun muuta oiretta ei ollut. Parven muut kanat ei ole oireilleet, ja tosiaan nämä sairaatkin jo aivan normaaleja. Joku silmätulehdus?
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Eihän IB ole oireillut lainkaan kaikilla positiivisilla tiloillakaan. Se on voinut mennä ohi ihan huomaamatta. Jos sulla kanat eivät ole sisällä hirvittävissä ammoniakki höyryissä, mitä en edes epäile, miksi silmätulehdus olisi iskenyt useampaan kuin yhteen lintuun? Joukkosairastumisissa täytyy aina epäillä tartuntatautia.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

tinttuli kirjoitti:Eihän IB ole oireillut lainkaan kaikilla positiivisilla tiloillakaan. Se on voinut mennä ohi ihan huomaamatta. Jos sulla kanat eivät ole sisällä hirvittävissä ammoniakki höyryissä, mitä en edes epäile, miksi silmätulehdus olisi iskenyt useampaan kuin yhteen lintuun? Joukkosairastumisissa täytyy aina epäillä tartuntatautia.
Se on kyllä totta, ettei kaikki ole oireilleet. No, pääasia että ovat nyt terveitä, vaikka vähän kaiveleekin, että mikä niillä oli. Mua niin harmitti kun ajattelin, että tuo silmäjuttu on vasta ensisoittoa, ja kanat ja kukko tulee lopulta kuolemaan (miten niin sitä varustautuu pahimpaan...?). Tuo meidän brahma-kukko varsinkin on aivan ihastuttava :smt060 .
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Mar-jatta, mä oon joskus aikoinaan vähän vastaavia juttuja kirjoitellut tämmöiseen ketjuun:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=1629
(Linkit ei enää toimivia.)
Toki nykyisin yhtenä vaihtoehtona pitää huomioida ib-tautikin. Hyvä, että kotkot selvisivät!
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Hei
Mulla on myös yks kana jolla on silmä kipeä ja nyt mun tuttu kanan pitäjä, (ei munislainen) sanoi että heillä on luultavasti kanaflunssa. Mietittiin myös Marekkia mut noilla tehoillahan on pieninä annettu rokotus sitä vastaan.
Aloin seurailla omia ja juu selkeesti kanaflunssan oireita, siis jos oireet on ne mitä mun ystävä kertoi.
Eli kana on väsynyt ja paljon paikallaan, vaikuttaa nukkuvalta, silmien ja nokan ympärillä epätasaista punotusta ja hieman turvotusta, yhdellä tosiaan tuo silmä kipeä (voihan ihmisilläkin kuumeessa/flunssassa silmät aristaa?) Kukolla (hänen ei mun) ääni selkeesti flunssainen, muuten virkeä otus :)
Hällä eka kana on parantunut täysin, mulla selkeesti parempi päivä tänään menossa, ja muutaman päivän kestää yhdellä, kiertää selkeesti kanalta toiselle.
Ja olen tosi pahoillani jos meiltä on tämä jollekin tarttunut. Tahallani en sellaista tietenkään tee.

*muoks* lisään oireeseen erittäin vetelän kakkan... :(
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Mikä on kanaflunssa? :smt017 Miten Korpelan kanat jakselee?
Korpela

Hei, moi,
Siis kananuha... tais olla oikea versio, mulla menee kaikki tollaset aina sekaisin...
Mun kanat on alkaneet taas munia, pahimmillaan tossa oli pari päivää että eivät munineet, (mahdoinko muistaa laittaa sen oireisiin)
Ripuli on ohi. hiukan on joillain kanoilla punotusta silmien ympärillä, mut virkeinä kopsuttelevat pihalla. Kuumimmat ajat tietty makoilevat varjossa, mut niin tekee ihan terveetkin kanat.

Mitäs meillä siis oli... väsymystä ja paikallaan seisoskelua, sanottakoon vaikka apaattisuutta, samalla silmien kiinnipitoa.
Turvotusta ja punoitussa kasvoissa, ripulia, muninnan lasku, päivä niin et ei tullut yhtään munaa, sit kolme, neljä kuus ja nyt taas kohtuu normisti...
Marekkia se ei ole koska noilla on ex-häkkikanoina rokotukset siihen.
En kyllä edes ole varma marekin oireista.
Tosta kananuhasta on täällä jossain ketju...
Enkä siis itse tehnyt arviota mikä kanoilla on vaan mun ystävä joka tietää niistä paljon enemmän kuin minä. Itse en huomannut kuin löysän kakkan, ennen kuin hän selitti oireista...
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kananuhan ja ib-taudin ulkoiset oireet ovat aikalailla samanlaisia, vaikka toisen aiheuttaa bakteeri ja toisen virus. Muninnan lasku viittaisi ib-tautiin...mutta < tää on siis vain arvailua.
Korpela

Hei vaan hei,
Meidän kanojen kohdalla voidaan unohtaa se muninnan lasku...
keräsin just yli 40 munaa talon alta ja ainakin yks pesä siellä vielä on mut en pääse sinne :)
Kanat on kaikki kunnossa <3
Kanojenkaveri

Viesti Kirjoittaja Kanojenkaveri »

Meidän eräällä kanalla oli eilen sama ongelma, tänään onneksi on jo hiukan laantunut.
Eilen se käveli lähes koko-ajan silmät kiinni, ja oli erossa muista. Tänään onneksi neiti on jo hiukan pirteämpi :smt001 , eivätkä silmät ole ihan aina kiinni, mutta kyllä se niitä simmujaan kuitenkin vielä kiinni pitää.
Mitä neuvoja teillä olisi hoitoon?
Vastaa Viestiin