Munien myynti kaupassa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hansu

Re: Munien myynti kaupassa?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Heh, meillä vaihdettiin viimeksi naapurin kanssa munia...tai siis hän sai munia ja minä 2. lypsykerran ternimaitoa :smt003 . On minultakin tutut kkyselleet kovasti noita munia ja aina niitä mielelläni jakelen, jos sattuu omsita tarpeista jäämään yli... Meillä vaan kuluu aika sopivasti tuohon 4 munaa/pvä tuotantotahtiin nähden :smt005
suikku

Viesti Kirjoittaja suikku »

Meiltä saa pientä rahallista korvausta vastaan ja proteiinirahalla, eli naapurit tuovat kalaa ja saavat munia. Kätevää!
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Just noin sen kuuluu mun mielestä mennäkin :)
Tietty jos niitä munia tulee oikeesti paljon on ihanaa jos niitä saa myytyä sellasille ihmisille jotka arvostaa niiden alkuperää. :smt023
Frida

Viesti Kirjoittaja Frida »

^ Just noin. Haluan myydä/antaa ylijäämämunat ihmisille, jotka todella arvostavat sitä, missä oloissa ko. munat on tuotettu. Esimerkiksi naapurilleni munat menisivät ihan turhaan, koska hän ei halua maksaa niistä (mitään) eikä muutenkaan puheitten perusteella välitä yhtään siitä lisäarvosta, mitä mielestäni sekä kanojen maatiaisrotuisuus että niiden elämän suotuisat olot munille tuovat. Pelkää kuulemma myös, etä jos munaa onkin haudottu niin entä jos ne alkaa jääkaapissa piipittämään (ihan totta!). Jos ostaa häkkikanalan munia kaupasta, ei ansaitse näitten kanojen munia... Vähän huonosti selitetty, mutta minua siepppaa ihmisten välinpitämättömyys eläinten oloja kohtaan.

En ole vielä löytänyt sitä ostajakuntaa, joka arvostaisi näitä munia. Satunnaiset tutut, jotka asuvat kaukana ja nähdään harvoin, niitä kyllä ovat. Kaikilla muilla tutuilla, jotka asiaa arvostaisivat, on tietenkin itsellään jo kanoja. Tai sitten ovat vegaaneja. :smt025

Muokkaus: vaihdantatalous olisi kyllä paras ratkaisu. Naapurin kans yritettiin vaihtaa munia omenamehuun, mutta kun ei hän halunnut kuin rahaa...
Frida

Viesti Kirjoittaja Frida »

No nyt on meille vasta salmonellatestaus tilattu.

Sain muuten sellaisen tiedon tuolta kaupasta, että jos myymälään perustetaan joku oma piste tms. niille meidän munille, leimausta ei vaadita. Se olisi ikään kuin torimyynnin statuksella tms. En oikein ota selvää.

Mutta testit nyt tiedossa kuitenkin, niin voinpa nyt ainakin tutuille myydä.

vanttu: mä taidan tietää tuon tilan josta mainitsit!
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Joskus olen ostanut kananmunia luomuruokapiiristä, ja niissä on ollut tieto että eivät ole luomua mutta eläinten elinolot vastaavat luomumääräyksiä. Eli mä luulen että kuluttajille luomumunissa (ainakin mulle) on tärkeämpää se miten eläintä on kohdeltu kuin se millä sitä on syötetty. Luulen että lähiruualle ja eettisemmälle ruualle on paljon kysyntää.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Minä olen samaa mieltä, ainakin minulle ei niinkään se ruoka vaan se elinolot on olleet syynä että aiemmin vapaan kanan munia/luomumunia ostelin. Aikana ennen omia.
Itse aikeissa perustaa lähiruokaa pääsääntöisesti popsivan yksityisen perhepäivähoidon, joten toivonpa totisesti että täällä ainakin jotkin perheet sitä lähiruoka-aatetta arvostaisi :smt001
Muutenkin koitan ekologisuutta tuoda esiin. Siis ihan noin maalaisjärjellä opettaa omilleni ja muillekin mitä minusta jokaisen tulisi elossaan ottaa huomioon, pienet teot on tärkeitä.
Äitini saa mut näkemään punaista kommenteillan:" jaa, minä ainakin ostan sitä mikä halvinta on! ei ole varaa paljon valkkailla..." Hän elelee miehensä ja kahden koiran kanssa ja molemmilla ihan hyväkin eläke, osake ja kaksi taloa. Meillä 6-henkinen perhe, eläimiä valtava lauma, talo velkana ja meikä työtön, mutta kummasti on varaa valita se mikä on mielestäni eettisesti oikein!!
Huh, vähän taas kiehahdin... :-"
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Olenko ihan väärässä, jos tuumailen että helpommalla pääsee kuin hakeutuu mukaan lähiruokapiiriin, jonne voi jobata ylimäärämunansa kuin kauppaan? Tosin tuollainen toripiste-tyyppinen juttu taitaa olla ratkaisu ongelmaan.
Meillä menee kaikki ylimääräiset munat ja enemmänkin menisi tutuille, jotka arvostavat kanojen elinoloja ja munien hyvää makua, mikä kotiruoasta syntyy :smt002 He antavat pojalle niistä taskurahaa. Millaisia hintoja olette pitäneet
6, 10, 15 kpl kennoille ?
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on 3.50, 4.50 ja 5€ Oliko se niin Siiri , että olet jossakin Loviisan seudulla? ja sullakin on iittiläisiä? vai muistanko ihan hutiin :smt017
Vastaa Viestiin