Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

urmas

Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???

Viesti Kirjoittaja urmas »

Kanani ovat hautoneet jo viikon tyhjiä pesiä :smt011 . Olen ottanut munat niiden alta pois, koska en tarvitse enää uusia tipuja. Käy kukkoakin sääliksi kun se yksin tepastelee aitauksessa ja kanat vain hautovat :smt010
Mitenkä saisin kanat lopettamaan turhan hautomisen :smt017 .
Xaus

Re: Mitä teen, kun kanani hautovat tyhjiä pesiä???

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Anna hautoa ja myy tiput.
urmas

En halua tipuja vaan syötäviä munia :smt003
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Joo laita munia alle taitaa olla paras ja toimivin vinkki :smt005 . Kanan eristystä eri tilaan voi myös koittaa. Hilta oli tainnut laittaa myös jääpalapussin kanan alle.
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

joo sepä taitaa olla se tehokkain keino että tuikkaa munat alle tai edes pari.
mie olin viime kesänä ite loppumerteillä raskaana ja en millään jaksanut uusia tipuja niin 13 kanan parvesta taisi hautoa sinä kesänä ainakin 5 kanaa ja yksi taisi hautoa kahdesti ja tyhjensin pesät monta kertaa päivässä ettei edes yksi muna olisi innostanut.. eipä auttanut.. siellä ne kökötti sen noin 3vko..
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

urmas kirjoitti:En halua tipuja vaan syötäviä munia :smt003
Jos kanat on eri mieltä niin olet aika heikoilla. Oikeesti kannattaa antaa hautoa edes paria munaa jotta yksikin tipu kuoriutuisi, kana saattaa lähestulkoon hautoa itsensä hengiltä. Ja sitten et saa tipuja mutta et syötäviä muniakaan.
katja_maarit

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

mulla oli sama "vika" viime syksynä. Annoin ensin hautoa viikkoja tyhjää pesää, sitten luovutin ja jätin kaksi munaa haudottavaksi. Yksi tipu kuoriutui ja haudonnat loppui siihen. Kannattaa antaa hautoa vaikka paria munaa useammalla kanalla niin luultavasti lopettavat haudonnat kuoriutumiseen.
urmas

Kanat lopettivat haudonnan, kun nostin ne ulos ja kukko "polki" ne heti. Kanat vaikuttavat nyt "virkeiltä" ja syövät paljon :smt041
ankkuli

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Mulla on sama ongelma, tai no...voisivat ne mun puolesta hautoakin, mutta kun ei meidän kukko taida saada mitään aikaiseksi! Turhaan hautovat niitä syötäviä munia, kertaakaan ei oo mitään kehittynyt. Kai se on pakko ostaa siitosmunia jostain, kun nytkin kolme neljästä kanasta istuu pesissään kuin tatit :smt011
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Musta olis niin ihanaa kun noi hautois :)
Mut ei niin ei.
Kukko kyllä polkee kaikkia tasapuolisesti, paitsi charlottea joka ei enää anna sille.
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Just olin tulossa kysymään samaa, kääpiö-kochit olivat viime viikonloppuna päättäneet että nyt muutes haudotaan! kaksi rouvaa istuu pesissään, molemmilta otin yhdet munat pois, ja edelleen ne siellä hautoo, tyhjiä pesiä siis.. sunnuntain jälkeen koko lauma(5 kanaa) ovat munineet 2 munaa, yleensä tässä ajassa koko porukka olis tehnyt n.10 munaa.. eli ei edes niiltä kolmelta muulta rouvalta luonnistu nyt muniminen, jotka eivät haudo. Enkä haluais että ne nyt alkaa hautomaan, koska mulla ois ens viikolla hautomakoneessa laskettu aika :D
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Jos paat kaupan munat alle ja annat hautoa ens viikkoon ja kun munat alkaa hautomakoneessa kuoriutua, ni sujautat sinne hautojien alle? Sillon saavat mitä haluavat :)

Itse olen yrittänyt omiani houkutella hautomaan kun munia on koneessa ja yllätysremontti tuli, niin olisi huomattavan helppoa antaa kanojen hoitaa tipuset.. Vaan aina ei onnistu ;)
Korpela

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Miten niitä voi houkutella hautomaan?
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

No toi vois kyllä olla hyvä idea, että laittaisin nuo hautomakoneen munat sinne rouvien alle... niitten lapsiahan ne on muutenkin :D vaikka kauheesti tekis mieli itekki nähdä se syntymisen ihme, mutta kylläpä nuo kanaäidit on varmasti mua parempia äitejä ;)
ankkuli

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Mahtaako niitä tehokotkoja mitenkään saada houkuteltua? Läjä munia hämärään pesään?

Nää pikkukotsit tosiaan hautovat pyytämättäkin ;) Nyt sain eilen Kaakattimelta munia (kiitos vielä!) ja jaoin ne kahteen pesään, joista toisessa istui alho ja toisessa kaksi kotsia. No, kotsit siirsivät itse omat munansa pesästä kanalan lattialle jossa toinen hautoo niitä ja toinen vieressä tyhjää pesää :smt005 Kaipa sekin lopettaa, kun kaverien munat kuoriutuvat??
Vastaa Viestiin