Hautomakoneessa liian kuuma, mitä seurauksia, kokemuksia?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Adeliina

Hautomakoneessa liian kuuma, mitä seurauksia, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Ekaa kertaa ja omatekoisella ollaan liikenteessä, ainakin viime perjantai-iltana lämmöt ja kosteus olivat kohdallaan. Oltiin siis viikonloppu reissussa, kaverin piti käydä lauantaina "munavahtina", mutta eipä sit päässytkään.. eli täällä oli munat kääntämättä ja tunti sitten kun tultiin, lämpötila näytti toisella mittarilla 40, ja toisella 41 :( eli onkohan mun tipuset nyt mennyttä tipua? kokemuksia?

Nyt 14. haudontapäivä menossa, uskoisin että lämpötila on kohonnyt vasta tämän päivän aikana noin korkeaksi, toivottavasti..
Voi itku kun harmittaa, mutta ei kai auta muu kuin rueta keräilemään uusia munia, uusi yritys. Vai odotanko vielä, ja katson tapahtuuko mitään?
Muusa

Re: Hautomakoneessa liian kuuma, mitä seurauksia, kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Älä vielä menetä toivoasi! Mä olen useammankin kerran saanut reippaita tipuja keitetyistä munista.
Kokeile kellutustestiä, laita vatiin noin kädenlämpöistä vettä ja munat sinne kellumaan, vettä niin paljon etteivät munat osu pohjaan. Tuon ikäisten sikiöitten pitäisi jo aikaansaada liikettä, joten yllätyt iloisesti kun huomaat munien heilahtelevan vedessä :smt001
Adeliina

Re: Hautomakoneessa liian kuuma, mitä seurauksia, kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Huoh, taisin selvitä säikähdyksellä. Munissa selvästi vielä elämää, ainakin suurimmassa osassa. Kellutin ja valaisin otsalampulla :smt003 niitä, ja voi mahoton, kyllä oli lapsillakin ihmettelemistä, kun munassa joku liikkui :) hurjaa! toivottavasti lämpötilan korkeana käyminen ei ole muuten vahingoittanut tipusia. Noh, viikon päästähän se selviää.
Vastaa Viestiin