Ankka nyyhkyttää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
sana

Ankka nyyhkyttää

Viesti Kirjoittaja sana »

Hei,

Ostin tytölleni lemmikiksi 3 ankaa kun sillä alkoi kesäloma koulusta ja muutettiin mökille kesäksi. Ostin ankat ihan pieninä, yksi niistä oli hieman vanhempi ja isompi. Hänestä tuli heti sellainen porukan "äiti" jota kaksi nuorempaa seurasivat.

No sitten viikon kuluttua toinen näistä nuorimmasta hävisi ensimmäisellä uinti retkellänsä :( En tiedä mihin katosi, söikö joku vai hukkuko mutta väliäkö sen..

No nyt sitten kaksi päivää sitten tämä vanhempi ankka kuoli myös! :( Joku petoeläin oli vienyt kuin löytyi vaan läjä höyheniä... Ollut todella p*ska tuuri näiden ankkojen kanssa :(

No sitten itse kysymykseen, nyt kun tämä vanhempikin kuoli niin jäljelle jäi vaan tämä yksi nuorempi. Hänestä tuli nyt todella säikky ja hän vaan makaa aina jossain heinikossa eikä ole niin "lemmikkimäinen" kuin ennen. Tyttö on niin maansa myynyt että sääliksi käy, itkeskelee ja kyselee mikä Riitua (ankan nimi) vaivaa..

Joten, osaako ankka surea toisen ankan kuolemaa? Tai ikävöidä toista ankaa?

Mitä minun pitäisi tehdä? Pärjääkö tuo ankka yksin ja "paraneeko" se tuosta vielä?
Pitäisikö ostaa sille kaveriksi ankka vai pitäisikö tuokin lopettaa?

Kiitos avusta.
Hansu

Re: Ankka nyyhkyttää

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Ilman että mitään ankoista tiedän, veikkaisin että kaipaa lauman (onkos se lauma vai parvi... :smt017 ? Kanoissa ainakin parvi.. :smt045 ) turvaa...ei ole hyvä ankan(kaan) elellä yksin ilman lajitovereita. Löytyiskös ankkakavereita jostain läheltä ja jos vaikka saisitte uuden porukan kasaan?
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Eiköhän senkin joku vie... hyvällä tuurilla :smt011 Jos ei ollut tarkoitus kuin pitää "kesäankkoja", en kyllä lisää hävitettävää hankkisi :smt013
Anteeksi, mutta nyt pikkuisen suututti....
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

ankoilla, kanoilla ja muilla linnuilla pitää olla petoturvallinen tarha, jos ei halua menettää niistä yhtäkään sudensuuhun. jos pitää lintuja valtoimenaan, saa tällaisiin menetyksiin varautua. lähiseudun pedot oppivat pian mistä helppoa ruokaa saa. jos otat uusia ankkoja jäljellejääneelle kaveriksi, niillä kannattaisi tosiaan olla tarha. ja mitä ankan suremiskykyyn tulee; se mikä ihmisen mielestä näyttää suremiselta on laumaeläimen turvattomuutta. yksinjäänyt laumaeläin on satavarma saalis. kannattaisi perehtyä hieman eläimen kuin eläimen lajinmukaiseen hoitoon.

mitä ankoille olisi sitten kesän loputtua tehty? pistetty pakkaseen? kyllä kai sekin olisi lasta aika lailla surettanut. eikö lemmikiksi voisi hankkia jotain muuta eläintä, jonka voisi jopa kesän jälkeenkin säästää? minusta lintu ei muutenkaan ole järin lemmikkimäinen, ainakaan mun kanat ei ole tosiaan mitään paijailueläimiä.

ja mikään eläin ei ole kyllä pelkkä kertakäyttökapine. lapsen voi ilostuttaa käsittääkseni myös menemällä johonkin kotieläinpihalle tutustumaan eläimiin jos niitä ei itsellä ole mahdollisuutta pitää.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä ankka tarvitsee ehdottomasti kaverin. Kannattaisi kysellä haluaako joku ottaa laumansa jatkoksi jäljelle jääneen ankan tai sitten hankkia sille kaveri. Mutta petoturvallinen tarha niillä on oltava!! Onko muuten kesäankka verrattavissa kesäkissaan?
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Jäätävää teilaamista. :smt027 Eihän aloittaja ole edes maininnut, etteikö ankoilla olisi tarhaa. Eikä tietääkseni puhunut mitään pakkaseen laittamisestakaan.

Se, mistä olen kovasti Munanetissä tykännyt, on ollut se, että täällä ei ole aloittelijoita teilattu kirveen kanssa heti ensihätään, vaan neuvottu ystävällisesti, vaikka joku olisi möhlinytkin. Nyt sai tämä mielikuva aika iloisen kolauksen. :smt012

Tuskinpa kesäankka on verrattavissa kesäkissaan, jos ankka teurastetaan syksyllä tai palautetaan muualle "talvisäilöön". Ankka kun voidaan teurastaa ravinnoksi, kissojen kohdalla eri juttu.

Sitten itse aiheeseen. Jos ankoilla ei ole tarhaa, niille voi tehdä sellaisen tai sitten suljettavan ankkakopin, jossa ne voivat turvallisesti yöpyä. Meilläkin kulkee ankat kesällä päivät vapaana. Saavat kulkea lammelle ja sisälle juuri niinkuin tykkäävät, enkä todellakaan aio kattaa lampea (mahdotonta) tai tehdä tarhaa, jolloin lampi jäisi käyttämättä, kun se ihan ankkuleita varten on. Pöperöt tarjoillaan aina sisällä, joten tulevat sinne mielellään.

Yksin ei ankkaa kannata pitää, kuten jo mainittukin, koska se tarvitsee lajitoverin/lajitovereita.
taikku

Kyllä sain sen kuvan, että ankanpojat on laskettu järveen tms. oman onnensa nojaan.
sana kirjoitti:mutta väliäkö sen..
Että voi ja voi.. kun eivät selvinneet. Nyt sentään puhutaan elävistä eläimistä :smt012 Jos minun myymille ankoille noin kävisi, niin :smt013 Kyllä voi ottaa kesäksi ankkoja "kesäankkoja", mutta kyllä niistä on huolehdittava :smt018 On ihan minun oma mielipide :smt019 Ja tietoahan voi etukäteen etsiä!
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Minä ymmärsin lauseen taas aivan toisella tavalla. Ymmärsin asian niin, ettei ole tietoa mitä sille on käynyt, mutta kadonnut on jokatapauksessa, oli katoamistapa sitten mikä tahansa. Ja sehän oli uintireissulla kadonnut. Jos ankat olivat vasta viikon tulonsa jälkeen olleet ensimmäisen kerran uimassa, niin eiköhän niillä silloin aitaus tms. ole ollut, josta ne on sitten päästetty uimaan. ;)

Minäkin puhun elävistä eläimistä. Ja rumia sanoja käyttämättä ihan pakko todeta, että mulle on jokainen ankka yhtä tärkeä. Sitä on ihan turha vähätellä. Mutta se on juttu niin, että jos on niin hieno mahdollisuus, että ankat/hanhet/sorsat ja kaikenmaailman västäräkit ja surviaissääskensyöjäräpylijalkaiset voi uimaan päästää, niin todellakin mahdollisuus kannattaa hyödyntää. Ei joka paikkaa voi olla kattamassa ja verkottamassa. Pidetäänhän niitä kanojakin pihoilla vapaana. Ja monen monia muita eläimiä. Se, että niillä on turvallinen yöpymispaikka, on tietysti tärkeää, kuten sanoin jo edellisessä viestissäni.

En alennu näyttelemään virtuaalikieltä. Se on minun mielipiteeni.
taikku

:smt023
Myönnän, että provoin vähän... ymmärsin kyllä mitä sana tarkoitti... jota lainasin :smt004 On meilläkin järvi n. 300 m päässä, mutta olen tullut siihen tulokseen, etten opeta ankkoja sinne, koska en voisi pitää niitä silmällä koko ajan... enkä ilman niitä sinne laske... ja jos tekisin sinne jonkin aitauksen, en siltikään uskaltaisi, kun eivät ole näkyvillä. Eli meillä saavat tyytyä teko uima-altaisiin ja yöt ovat aidatussa tarhassa. Ankat ovat kuitenkin niin :smt060 , että en soisi kenekään ottavan niitä, ellei tiedä mitä ne vaativat ja ihan samanlaista huolenpitoa, kuin ottaisit minkä tahansa eläimen. Itse 8v. maalle muuttaneena muistan, kun ensimmäistä kissaa hankin... voi, että pelotti... ja tietoa piti hankkia, osaanko (koira ihmisenä) hoitaa... Nyt tietty jälkeenpäin huvittaa ja kissoja on 4-5 + hoitokissa :smt003
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

en minä ole mitään teilaamassa, mutta jos ihminen kirjoittaa, että otti ankkoja kesälemmikiksi lapselleen ja nyt on lapsella paha mieli kun joku eläin söi ankat, niin tulee kyllä sellainen kuva, että ankka on tasan tarkkaan vain lemmikkisilmälasien läpi nähty huvitus. mullakin on elukat valtoimenaan, ja silloin tällöin menee haukan suihin kana. ei siinä auta itku markkinoilla vaan se on elämän realiteetti, että luonnossa on eläimiä jotka havittelevat ruaakseen meidän karjaa. jos ei sitä halua, on suojattava ankat, kanat ja muut elukat. en pidä siitä, että eläimet nähdään vain ihmisen näkökulmasta. ja kyllä myöskin pitäisi olla ankkoja hankkiessa tiedossa, että ne tarvitsevat seuraa. puolustan eläimiä, ei tässä sen kummempaa.

ja kyllä minäkin oon saanut täältä joskus kylmää vettä saavilla niskaan kun olen ollut tyhmä ja toiminut hätiköidysti ottamatta ensin selvää asioista. ja haa! otin opikseni enkä kuollut häpeään.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos nyt aloittaja uskaltaa tämän teilauksen jälkeen vielä suutaan avata, niin ihme on.

Neuvoksi antaisin, että huolehdi näistä; petoturvallinen yöpymispaikka, kaveri tai mielellään pari yksinäiselle, syksyksi valmis suunnitelma mitä ankoille sitten tapahtuu. Kannattaa myös tutustua ankkaan eläimenä teoriatasolla, jotta osaa vastata tytön kysymyksiin!

Ja sellainen neuvo, että ankanpoikia ei voi useinkaan ihan noin vaan laskea järveen uimaan, vaan ne pitää totuttaa veteen vähitellen. Kuivalla maalla niille ei muodostu suojaavaa rasvapintaa höyhennykseen, vaan veteen joutuessaan ne vettyvät, kylmettyvät ja jopa hukkuvat. Eli pidä pikkutipuja alkuun pienemmässä aitauksessa, jossa turvallinen räpellysmahdollisuus. Pesuvatikin voi olla liian syvä! Kun höyhenpuku selvästi kestää uimista ja ankkoilla on vähän enemmän kokoa, voi ne laskea järveenkin polskimaan.

Ankat on ihania eläimiä ja olisi tosi kiva jos tekin saisitte niistä positiivisia kokemuksia. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty ja lapsen kannalta etenkin olisi parempi, että kokemukset jäisivät mieleen hyvinä. Jos tarkoitus on ilahduttaa lasta, niin siinä ei minusta nyt olla onnistuttu kovin hyvin?
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankalle kannattaa tosiaan joko hankkia (miel. noin samanikäinen jos on vielä pieni) kaveri, tai sitten antaa/myydä jäljelle jäänyt muualle jossa on jo ankkoja. Ankka tarvitsee ehdottomasti lajitoverin. Itse olen pitänyt myös ns "kesäankkoja", eli ankoillamme on ollut talvihoitopaikka. Nyt meillä on ankanpitolupa taajamassa, joten ankat ovat nyt "kokovuosiankkoja" :smt003 :smt050 Ankat ovat kyllä mun mielestä aika lemmikkimäisiä, tulevat kutsuvihellyksestä luokse ja niiden kanssa voi vaikka kaivella matoja eli puuhastella jotain. Ja käyttäytymistä on hauska seurata.

Meilläkin vaakut läträävät päivät vapaana, yön ovat tarhassa. En ehkä päästäisi vaakkuja uimaan ilman valvontaa, etenkin jos niitä noivaan katoaa tai jos ovat vielä pieniä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Eipä ole sana sanonut viimeistä sanaansa...
Vastaa Viestiin