Kanojen/kukkojen elekieli parvessa
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Iloisten Munatalo
Kanojen/kukkojen elekieli parvessa
Seurailin tänään parven touhuiluja ja kiinnitin huomiota, kun joku syöksähteli nopeasti eteenpäin niin toinen juoksi kohti pää matalalla eteenpäin ja sitten kohdalla molemmat rinnat rottingilla ja kaulat pitkällään "pullistelivat" toisilleen tepastellen, tätä samaa tekivät niin kanat kuin kukotkin ja sekä keskenään että kana ja kukko parit myöskin
Mitä tämä käyttäytyminen viestii? Hakevatko nokkimisjärjestystä parvessa vaiko mistä on kyse? Mitään tappelua tai muuta nujakkaa ei ollut ainoastaan tälläistä kipittelyä ja pullistelua 
-
Korpela
Re: Kanojen/kukkojen elekieli parvessa
Se kanojen maailma kirja (telkänranta) sanos että toi on kanojen vaaraton tapa hakea nokkimisjärjestys. Ihan niin kun arvelit.
Mulla on noita häkkikanoja ja ne ei osaa tollasta. Ole onnellinen ja ylpeä kanoistas jotka osaa olla kanoja.
Mulla on noita häkkikanoja ja ne ei osaa tollasta. Ole onnellinen ja ylpeä kanoistas jotka osaa olla kanoja.
-
Suvianne
Juu sitä järjestystä ne hakee.
Se on hauskaa seurattavaa.
Joskus nuori kukko saattaa haastaa kanaa ja häntä koipien välissä joutuu perääntyy
Eleistä hauskin on kun kakkoskukko saattaa jo pihan perältä laskee siivet maata viistämään ja lähtee ajamaan vastahakoista kanaa
Meillä kun eivät tahdo vapaaehtoisesti antaa muuta kuin ykköselle.
Ykkösen ei tarvi vaki mammoilleen paljoa edes elehtiä? Lukevat vissiin jo kävelytavasta, että nyt olis aika.
Uusia mammoja taas houkutellaan ja kosiskellaan.
Mutta kakkonen ottaa lähinnä väkisin. Onneksi porukat otti kaikki kakkoset mökille
Nyt on rauhallista, kiekumistakaan meinaa kuulua...
Sitten ele mihin en kyllästy on äkäinen äiti tipujen kanssa!
Kuin joku koppelo levittää siivet kaarelle ja hyökkii koirien ja ankkojen päälle
Ja niitten ryhti ja kaikki on niin upea. Itsevarmoja äitejä marsii ploplottaen pihalla
Pitäs kyttiä kameran kanssa ja yrittää ikuistaa nuita.
Se on hauskaa seurattavaa.
Joskus nuori kukko saattaa haastaa kanaa ja häntä koipien välissä joutuu perääntyy
Eleistä hauskin on kun kakkoskukko saattaa jo pihan perältä laskee siivet maata viistämään ja lähtee ajamaan vastahakoista kanaa
Meillä kun eivät tahdo vapaaehtoisesti antaa muuta kuin ykköselle.
Ykkösen ei tarvi vaki mammoilleen paljoa edes elehtiä? Lukevat vissiin jo kävelytavasta, että nyt olis aika.
Uusia mammoja taas houkutellaan ja kosiskellaan.
Mutta kakkonen ottaa lähinnä väkisin. Onneksi porukat otti kaikki kakkoset mökille
Nyt on rauhallista, kiekumistakaan meinaa kuulua...
Sitten ele mihin en kyllästy on äkäinen äiti tipujen kanssa!
Kuin joku koppelo levittää siivet kaarelle ja hyökkii koirien ja ankkojen päälle
Ja niitten ryhti ja kaikki on niin upea. Itsevarmoja äitejä marsii ploplottaen pihalla
Pitäs kyttiä kameran kanssa ja yrittää ikuistaa nuita.
-
Iloisten Munatalo
No kiitos vastauksista, en minä sitten ihan hakusessa ollut. Ajattelinkin että seuraavan kerran menen kameran kanssa ja videoin vähän niiden touhuja
Ja uteliaita ovat ja kun istun tuolissani , joka on kanatarhassa
, niin tulevat siihen viereen käsinojalle killittämään
että mitä toi tossa istuu
kukas oikein oletkaan
sitten syttyy lamppu, ÄITI! joka tuo ruokaa 
-
Suvianne
Minullakin on nuita tuoleja!
Kanoja ja lampaitakin varten oma!
Kanoja ja lampaitakin varten oma!
-
Bonus
Minusta on niin ihana kattoa kun annan kanoille jotain herkkuruokaa niin kukot ploplottaa rouville niinkuin emokanat tipuille ja tarjoilevat ruokaa niille ensin. Tepastelevat vieressä ja kun kaikki rouvat ovat saaneet ainakin murusen niin sitten voivat itsekin ottaa
Tänään just katoin kun vanhakukko nappasi leipäpalan ja antoi sen sitten viereen tulleelle kanaselle 
Kaikkien edelläkerrottujen tuttujen käyttäytymiskuvioiden lisäksi olen pannut merkille myöskin erään seikan. Kanat saavat meillä maissia, kerran aamupäivästä ja samoin iltapäivällä. Vaikka ei kyseessä ole mitenkään erityiseen kellonaikaan sidottu tapahtuma; heti kun mainitsen kanoille;" pitäisiköhän saada maissia?" Koko katras ryntää saunan terassille, tai ei aivan, Kukkana, Tupu, Pilkku ja pikkukukko terassille ja muut odottavat terassin edessä. Maissisäkki on saunakamarissa ja sitten pitää terassille laittaa osa ja muille terassin eteen. Tämä rituaali toistuu pari kertaa päivässä ja aina samassa järjestyksessä. Maissia kanat saavat vain senverran, että kaikki tulee syötyä heti, on nimittäin senverran kallista maissia tuo ranskalainen kyyhkymaissi. Pohjoismainen maissi ei kelpaa, koska se ei ehdi kypsyä täysin kypsäksi; tämä on muuten sekä kanojen, että kyyhkyjen mielipide.
Jos jostain syystä lauman mielestä maissiannos on myöhässä, keräännytään siihen terassin eteen ja ei ole epäselvääkään, mistä on kyse, niin selkeitä ovat kanojen ilmeet. Jaa siis ilmeet? No, sanotaan sitten kehon kieli, ryhti, pään asento, jne ääntelyjäkin ko tapahtuma tuottaa, sellaisia sirahteluja esim.
Jos jostain syystä lauman mielestä maissiannos on myöhässä, keräännytään siihen terassin eteen ja ei ole epäselvääkään, mistä on kyse, niin selkeitä ovat kanojen ilmeet. Jaa siis ilmeet? No, sanotaan sitten kehon kieli, ryhti, pään asento, jne ääntelyjäkin ko tapahtuma tuottaa, sellaisia sirahteluja esim.
-
Suvianne
Minulla on yksi tosi iso sekarotuinen (ainakin alhoihin verrattaessa)
Se on sellainen ikinälkä.
Aina kun tulen pihalle se tarkkailee pää kenossa käytöstäni jonkin aikaa.
Häipyy omille teilleen jos hoksaa ettei ole ruokaa tarjolla.
Se on oppinut että annan lampaille ja myös koirille ja kissoille ruokaa ja on ainut kana joka osaa olla paikalla myös koirien kissojen ruokinta aikaan
Muut osaa vasta lampaiden ruokinta-ajat.
Olen miettinyt, että jos se saisi tipuja, opettaisiko se nekin olemaan paikalla.
Se on sellainen kolmiloikka kanaa. Todella pitkät jalat ja harppoo luokseni äänätkään päästämättä pitkillä koivillaan.
Ikinä en oikein hoksaa mistä se tulee, mutta kun selkäni käännän niin siinä se on
Hienosti se osaa tulkita mitä mamma aikoo tehdä, ei jää turhia norkoileen
Se on sellainen ikinälkä.
Aina kun tulen pihalle se tarkkailee pää kenossa käytöstäni jonkin aikaa.
Häipyy omille teilleen jos hoksaa ettei ole ruokaa tarjolla.
Se on oppinut että annan lampaille ja myös koirille ja kissoille ruokaa ja on ainut kana joka osaa olla paikalla myös koirien kissojen ruokinta aikaan
Muut osaa vasta lampaiden ruokinta-ajat.
Olen miettinyt, että jos se saisi tipuja, opettaisiko se nekin olemaan paikalla.
Se on sellainen kolmiloikka kanaa. Todella pitkät jalat ja harppoo luokseni äänätkään päästämättä pitkillä koivillaan.
Ikinä en oikein hoksaa mistä se tulee, mutta kun selkäni käännän niin siinä se on
Hienosti se osaa tulkita mitä mamma aikoo tehdä, ei jää turhia norkoileen
-
Peppilotta
Minä olen parin viikon ajan seurannut meidän kanoja ja monenlaisia ihmeellisyyksiä olen päässyt jo näkemään
Meidän 3kk ikäiset jätit tanssivat vastakkain harva se päivä. Kukko menee kanan eteen, molemmat pörhistävät niskahöyheniä ja sitten päät heiluvat samassa tahdissa ylös-alas ja puolelta toiselle. Katsekontakti säilyy ja jalat tepastelevat. Tanssiminen kestää useita sekunteja ja kana on aina se joka ensin lopettaa ja kääntyy pois.
Jätit ovat samasta poikueesta ja ajattelin että onko tuo jotain kosiskelutanssia vai arvojärjestyksen selvittämistä
Muoks: olen oppinut, että kyseessä on "nokkimisjärjestyksen" selvittely. Nyt meidän 3 kk ikäiset pikkukanat tanssivat samalla tavalla, mutta myös jätit tanssivat edelleen. Tanssi loppuu kyllä aika lyhyeen, kun jättikanat väistävät heti kun kukko saapuu paikalle kaulahöyhenet pörhöllään. Kukko tulee myös pörhistellen paikalle jos jättikanat lähestyvät pikkukanoja. Se ei salli yhtään että niitä niitä ajetaan takaa tai yritetään nokkaista
.
Meidän 3kk ikäiset jätit tanssivat vastakkain harva se päivä. Kukko menee kanan eteen, molemmat pörhistävät niskahöyheniä ja sitten päät heiluvat samassa tahdissa ylös-alas ja puolelta toiselle. Katsekontakti säilyy ja jalat tepastelevat. Tanssiminen kestää useita sekunteja ja kana on aina se joka ensin lopettaa ja kääntyy pois.
Jätit ovat samasta poikueesta ja ajattelin että onko tuo jotain kosiskelutanssia vai arvojärjestyksen selvittämistä
Muoks: olen oppinut, että kyseessä on "nokkimisjärjestyksen" selvittely. Nyt meidän 3 kk ikäiset pikkukanat tanssivat samalla tavalla, mutta myös jätit tanssivat edelleen. Tanssi loppuu kyllä aika lyhyeen, kun jättikanat väistävät heti kun kukko saapuu paikalle kaulahöyhenet pörhöllään. Kukko tulee myös pörhistellen paikalle jos jättikanat lähestyvät pikkukanoja. Se ei salli yhtään että niitä niitä ajetaan takaa tai yritetään nokkaista
Viimeksi muokannut Peppilotta, 05 Heinä 2014, 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Päivinkanat
Ja se miten emo opastaa poikasiaan! Aivan hurmaantunut olen nyt näitten meidän ensimmäisten tipujen seuraamiseen. Onneksi olen toipumassa jalkaleikkauksesta, niin voin hyvällä omallatunnolla istuskella vaan, ja tarkkailla.
Kun emo kutsuu poikasia katsomaan, että "näin kuopsutetaan, ja katsokaas mitä löytyy". Ja tänään kaksiviikkoisksi tulleet tiput opastettiin orrelle, ja sieltä pois, ja ihan kuin emo olisi koko ajan selittänyt miten toimitaan, ja mitä täältä löytyy. Ihmeesti muuten semmoiset tennispallon kokoiset pompulat loikkivat reilun 20cm orsien välit ylös, ja sitten hallitusti alas.
Tosi monta erilaista ääntä emokanaal on tipuille.
Kun emo kutsuu poikasia katsomaan, että "näin kuopsutetaan, ja katsokaas mitä löytyy". Ja tänään kaksiviikkoisksi tulleet tiput opastettiin orrelle, ja sieltä pois, ja ihan kuin emo olisi koko ajan selittänyt miten toimitaan, ja mitä täältä löytyy. Ihmeesti muuten semmoiset tennispallon kokoiset pompulat loikkivat reilun 20cm orsien välit ylös, ja sitten hallitusti alas.
Tosi monta erilaista ääntä emokanaal on tipuille.