Tipujen värikirjo, voisiko luetteloida kuvilla?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Tipujen värikirjo, voisiko luetteloida kuvilla?
Tuli mieleen kun katsellut noita tipujen kuvia että siellä mainitaan monasti värejä: maaorava, pingviini ym. miten väritys luokitellaan ja millaiseksi ne muodostuvat aikuisena? Olisiko kenelläkään aikaa laittaa luettelomuodossa kuvitettuna eri värivaihtoehtojen listaa? Tuli vaan mieleen että olisi helpompaa siten merkitä tulevaisuudessa 

Re: Tipujen värikirjo, voisiko luetteloida kuvilla?
Varsinki nuo kaks termiä on ihan ilmajokis-säilyttäjien omia paukahroksia. Oot ihan vapaa keksimään samanveikkasia tai parempia!
Maaorava on yleensä jonkin sortin partridge ja pingviini joko black tai birchen...
No sitten vaan mielikuvitusvärimyssy käyntiin tulevaisuudessa 

Kiistän! Myös tyrniksissä maaoravat ja pingviinit ovat yleisiä!kanamummo kirjoitti:Varsinki nuo kaks termiä on ihan ilmajokis-säilyttäjien omia paukahroksia.

Keltaisista maaoravista tulee isoina pääväriltään valkoisia, joilla on selkäpuolella tummempi kuviointi. Kuviointi usein, muttei aina, kompensoi maaoravaritojen kanssa: vaalearaitaisilla on vaaleat kuviot, vain vähän raitaisilla on vähän kuviota.
Ruskeista maaoravista tulee vastaavanlaisesti pääväriltään ruskeita.
Pingviineistä tulee tasavärisiä (ei mun mielestä bircheneitä). Ainakin jos varpaat on kirjavat, tulee tasavärinen. Usein ekassa höyhenpuvussa on siipien kärkisulat valkoiset, myöhemmin ei.
Kokomustista tulee sitten mustia joilla on vähän väriä kaulassa tai selvä birchen-kuvio.
Kokoharmaat vastaavia.
Hyvin vaaleanharmaista tulee splash-värisiä eli hyvin vaalean epätasaisen siniharmaita.
Keltaisista tulee vaalean ruskeita joilla ei ole tummaa.
Mustista/harmaista joilla on ruskea otsa, tulee kaulalta&hartioilta&rinnalta kirjavia.
Pääväri pysyy siis samana, aikuinen on pääväiltään sama kuin untuvikkona oli. Paitsi poikkeus vahvistaa säännön, esim. tumman ruskeista tipuista voi tulla musta-valkoisia aikuisia!
Kukkojen tulevaa juhlaväritystä ja -kuviointia ei voi päätellä mistään.
Näin mun empiiristen kokeiden mukaan

Kiitos MUUSA
Tarkastelen sitten tätä luetteloa kun on ajankohtaista, eli varmaan vasta ensi keväänä, mutta hyvä perehtyä ajoissa tähänkin asiaan 

Ja meillä tämä ei pidä alkunkaan paikkaansaMuusa kirjoitti: Keltaisista maaoravista tulee isoina pääväriltään valkoisia, joilla on selkäpuolella tummempi kuviointi.

suwitsu: minkä värisistä sulla on tullut valkokirjavia? Kun mun tyrniksissä punaruskeista maaoravista tulee punaruskeita, vaaleenoransseista maaoravista vaaleenruskeita vaaleenkeltasista tulee valkokirjavia. Nyt on eka "kirkkaankeltanen", jolla oli maaoravan pää ja se näyttäis olevan kermanvärinen.
Meille ei oo tullu vielä yhtään valkokirjavaa, nyt pari viikkoa sitten vaihdoin kukkoa että josko vielä tänä kesänä tulis.
Mä luulen, että riippuu rodusta minkä värisiä maaoravatipuista tulee. Alhoilla ei tunnu olevan mitään logiikkaa.
Näistä emoista toinen syntyi vähän raidallisinen ja toinen täysyin keltaisena

Tämä kuoriutui harmaana maaoravana

Kahdeksanviikkoisena se näyttää tältä. Aivan vaalean harmaa johon on pikkuhiljaa tullut punertavia läikkiä.

Tämä taas kuoriutui lähes keltaisena, päässä taisi olla joku ruskea viiru. Nyt siis veljeään tummemman harmaa ja tummempia punaisia laikkuja

Aapiskukot kuoriutuvat joko maaoravan värisinä tai keltaisina jollain saattaa olla muutama ruskea raita päässä. Aikuisena ei enää pysty sanomaan mikä on ollut maaoravan värinen.
Muuta en siis voi sanoa tipujen väristä kuin, että jos kuoriutuessa tipulla on harmaata, on sillä aikuisena myös on harmaata, mutta jos kuoriutuu keltaisena voi siitäkin tulla harmaa.
Näistä emoista toinen syntyi vähän raidallisinen ja toinen täysyin keltaisena

Tämä kuoriutui harmaana maaoravana

Kahdeksanviikkoisena se näyttää tältä. Aivan vaalean harmaa johon on pikkuhiljaa tullut punertavia läikkiä.

Tämä taas kuoriutui lähes keltaisena, päässä taisi olla joku ruskea viiru. Nyt siis veljeään tummemman harmaa ja tummempia punaisia laikkuja

Aapiskukot kuoriutuvat joko maaoravan värisinä tai keltaisina jollain saattaa olla muutama ruskea raita päässä. Aikuisena ei enää pysty sanomaan mikä on ollut maaoravan värinen.
Muuta en siis voi sanoa tipujen väristä kuin, että jos kuoriutuessa tipulla on harmaata, on sillä aikuisena myös on harmaata, mutta jos kuoriutuu keltaisena voi siitäkin tulla harmaa.

Ne on sitte ollut kellanoransseja eikä keltaisiaSuwitsu kirjoitti:Ja meillä tämä ei pidä alkunkaan paikkaansaMuusa kirjoitti: Keltaisista maaoravista tulee isoina pääväriltään valkoisia, joilla on selkäpuolella tummempi kuviointi.Näistä on tullut joko vaaleanruskeita kanoja tai punaisia kukkoja, yhtään ainuttakaan valkoista ei ole tullut.

Okei
Vielä kun osais nuo kaikki sävyt erottaa 

mukava keskustelu
Itse valitsin tyrnäväläiset juuri värin takia, mie haluun että kanalassa on kaikkia väriä.. saattahan se mennä joskus vähän "keräilyksikin"
Itselläni on 9 tyrnistipua ja siellä on montaa sorttia keltaistajolla harmaata seljässä ja keltainen jolla "salama" päässä, koko punaruskea, ja sitten mustia ja noen värisiä erillaisilla valkeilla merkeillä ja yksi sulkajalka.
ensi viikolla tulossa oli 11 munasta tipuja taas ja jo nyt jännään värejä
mie oon IHAN rakastunu näihin

Itse valitsin tyrnäväläiset juuri värin takia, mie haluun että kanalassa on kaikkia väriä.. saattahan se mennä joskus vähän "keräilyksikin"

Itselläni on 9 tyrnistipua ja siellä on montaa sorttia keltaistajolla harmaata seljässä ja keltainen jolla "salama" päässä, koko punaruskea, ja sitten mustia ja noen värisiä erillaisilla valkeilla merkeillä ja yksi sulkajalka.
ensi viikolla tulossa oli 11 munasta tipuja taas ja jo nyt jännään värejä

mie oon IHAN rakastunu näihin

Kyllä te ootte sitten ihania kaikki!
Kysyy täällä muniksessa mitä vaan niin aina saa monipuolisia vastauksia ja kivat keskusteut aikaan 

ai että kun sellaisen kuvitetun luettelon väristä saisikin, ei taida kellään olla valmiina, värejä kun on aivan valtavasti erilaisia, mutta tehdään sellainen luettelo yhdessä.
Silkki untuvikkona

Sama silkki 4,5 kuisena. Onkos tää nyt sitten punainen ?

Silkki untuvikkona

Sama silkki 4,5 kuisena. Onkos tää nyt sitten punainen ?