kanojen lisäys parveen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaztanja

kanojen lisäys parveen?

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mitäs mieltä olette tästä? Yritin lisätä kanoja parveen luomusti haudottamalla. Mutta tän kesän saldo taitaa olla nyt vain ainakin yksi kukkotipu ja toinen kukna?
Kukko lähtee nyt vaihtoon ja perjantaina tulee uusi kukko tilalle. Ajattelin, että kannattaisko mun samalla rysäyksellä kukon vaihdon yhteydessä yrittää pikasesti etsiä pari aikuista kanaa lisäksi. Mulla siis jää tuonne ennestään neljä kanaa, joista yhdellä on kaksi tipua. Kanat ovat asuneet porukassa nyt vuoden kukon kanssa.
Olisiko helpompaa yrittää lisätä pari kanaa nyt kukon vaihdon yhteydessä tähän parveen? Olen ymmärtänyt, että vieraiden kanojen lisäys parveen ei aina ole niin yksinkertaista?
Mistähän mä nyt parissa päivässä kääpiö-kochin kanoja keksin? Mutta jos tätä ajatusta puollatte laitan ilmon osto-osastolle..
Xaus

Re: kanojen lisäys parveen?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä oon laittanut illalla orrelle muiden sekaan. Ketään ei ole nokittu verille. Pientä pyristelyä on kyllä ilmassa. :smt002
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Minä lisäsin parven kokoa samalla kun laitoin ne (uuteen)ulkoaitaukseen. Sisälle en olisi uskaltanutkaan laittaa, kun on tilat sen verran pienet. Nyt samalla kertaa tuli kukko ja kolme jättikochi-tipua. Ihan siististi lauma suureni. Tosin jättikochit eivät uskaltaneet mennä samaan (1,5mx1,5m) koppiin kanojen kanssa joten vein niille aitaukseen vanhan koirankopin :smt003 . Mutta uskon siis että samalla kertaa useamman ''uuden'' tekijän lisäys ehkäisee sitä yhden uuden tulokkaan rytyytystä...
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Kaippa se on nyt uskallettava yrittää tuota lisäystä. Kanasetkin on nyt varattu ja haen ne torstaina.
Ajattelin pitää ne erillään perjantaihin asti muista kunnes haen kukon ja laitan sitten yhteen vanhojen kanojeni kanssa, kun ensin nuo kolme tulokasta ovat hiukan tutustuneet.
Tätä ennen järjestän kanalan uusiksi. Kopit ja orret eri paikkoihin kuin yleensä. Ja lisään pari ortta muualle kuin niiden nukkumakoppiin. En tiedä onko tästä mitään apua?
Voiko uusista jäsenistä parveen olla vaaraa nykyisen parven tipuille?
Vastaa Viestiin