Voiko kanaa "yllyttää" hautomaan?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Nina

Voiko kanaa "yllyttää" hautomaan?

Viesti Kirjoittaja Nina »

Mä haluan tipuja! Ihania, pieniä, pulleita tipuja. Kanat vaan ei halua. Voiko niiden haudontaviettiä herätellä mitenkään? Laittamalla useita munia valmiiksi pesään? Vai täytyykö vaan laittaa munat koneeseen? Mä niiiin haluaisin kanan hautomia tipuja...

Toinen kanoista olisi keväällä halunnut hautoa, mutta en antanut, koska juuri oli edessä muutto kesäkanalaan. Nyt ovat niin innostuneet ulkoilusta, että minkään sortin halua sisällä hautomiseen ei ole.

Tänään meillä on kuoriutunut eka fasaaninpoikanen... Parisen sataa munaa on vielä koneessa, huomenna varmaankin alkaa varsinainen kuoriutuminen. Ne ei vaan auta tähän kananpoikakuumeeseen.
kana10

Re: Voiko kanaa "yllyttää" hautomaan?

Viesti Kirjoittaja kana10 »

Kokeile laittaa pimeä pesä ja sinne muutama muna niin joku ehkä innostuisi (:
Nina

Kana hautoo huonossa paikassa

Kana hautoo nyt viidettä päivää. Ongelma on paikka, jossa se hautoo. Se hautoo eräänlaisella laverilla, josta on pudotusta maahan noin metrin verran. Kunhan tiput kuoriutuvat, ne putoavat maahan ja huonostihan siinä käy.

Miten pitäisi toimia? Kunhan kuoriutuminen lähestyy, vedänkö verkon ympärille? Siirränkö kanat ja tiput lattiatasolle? Voiko hautovaa kanaa siirtää munien kanssa?

Ensimmäinen haudonta siis menossa, jännittää ihan pirusti. Lisäksi koneessa on 10 munaa, niillä on menossa 14. päivä. Kohta on tipuja hurjasti, toivotaan.
katiska

Re: Kana hautoo huonossa paikassa

Viesti Kirjoittaja katiska »

Käykö muut kanat häiriköimässä hautojaa? Jos kyllä, niin viritä joku häkkisysteemi kanan ympärille jo nyt niin saa hautoa rauhassa. Jos mahdollista, laita niin iso, että mahtuu sen sisällä vähän jalottelemaan, sisälle ruokaa ja juomaa. Jos muut antaa olla rauhassa, eikä esim. käy munimassa samaan läjään, viritä häkkisysteemi vasta ennen kuoriutumista niin kana pääsee halutessaan aina jalottelemaan/syömään jne. En siirtäisi hautovaa kanaa (vaikka jotkut ovat ihan hyvällä menestyksellä niin tehneetkin), vaan vasta sitten, kun kaikki ovat kuoriutuneet ja kuivuneet kunnolla. Kana voi pyrkiä kiihkeästi takaisin sinne paikkaan, missä aloitti hautomaan, ja munat jäähtyy kohtalokkain seurauksin. Toisaalta voi kyllä tosiaan myös tyytyväisenä jatkaa haudontaa uudessa paikassa..... Mut mä en siis uskaltaisi kokeilla.
Nina

Vastaan nyt itse itselleni...

Laittamalla munia hautomakoneeseen saa kanatkin innostumaan... Kun kanat eivät innostuneet, laitoin 10 munaa koneeseen. Viikon päästä Helmi lysähti pesään ja sillä on viisi munaa allaan. Eilen Nelson alkoi tunkemaan samaan pesään ja varastamaan munia itselleen. Tänään annoin periksi ja annoin sille pari munaa. Kukko on ihmeissään, kun akat vaan hautovat ja se joutuu ulkoilemaan yksin. Tosin se huvittaa itseään härnäämällä yhtä koirista :smt003

Mitä ihmettä mä teen, jos ne kaikki kuoriutuu?
Chick
chabo

Viesti Kirjoittaja Chick »

Kysynpä tähän samaan että kauanko niitä munia voi "pitää tarjolla" ja odottaa alkaako kukaan hautomaan? Koska ne pitää ottaa pois jos ei mitää ala tapahtumaan?
Edelliset kanani ovat hautoneet tyhjääkin, nykyisiä ei näytä kiinostavan hautominen :smt017
Eikai ne liian nuoria enää ole, juuri täyttävät vuoden?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Nina

Ensimmäinen tipu, voi tätä onnea!

Täytyy hehkuttaa täällä, kun tutut ei jaksa ymmärtää ja kuunnella.

Helmin (jättikochin) alla oli tänään ensimmäinen tipu :smt007 Konehaudottuja on kyllä ennenkin ollut, mutta tämä on sitä oikeaa meininkiä. Pieni harmaa tipu kurkki äitinsä vatsan alta ja äiti oli niin onnellinen ja ylpeä. Neljä munaa odottaa vielä vuoroaan. Tänään oli vasta 20. päivä, joen ehkä vielä tulee lisää.

Oi miks mun pitää olla töissä?
Maatikko

Re: Ensimmäinen tipu, voi tätä onnea!

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Onnea :smt060
Täällä kyllä ymmärretään.
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

onnittelut ihanasta tipusta!!! :smt054
Nina

Nyt niitä tipuja on neljä :smt049

Harmaa, musta, keltainen sekä keltainen, jolla on mustaa niskassa ja selässä. Jääkö keltaisista keltaisia vai tuleeko niistä ehkäpä valkoisia?
Nina

Mitäs jos tipuja ei tule?

Elikkä kanan alla on kaksi munaa. en laittanut ylös päivää, jolloin haudonta alkoi, mutta näinä päivinä pitäisi kuoriutua. Jotenkin vain on sellainen tunne, että noista munista ei tipuja tule. Mitäs sitten? Jos kana vain jatkaa hautomista, mitä pitäisi tehdä? Ottaa munat pois vai lopettaako se itse hautomisen? Voisiko se vielä hyväksyä kaksi konehaudottua tipua, ikää niillä on jo parisen viikkoa.

Vaikeaa on tämä kanahomma :smt003
Suwitsu

Re: Mitäs jos tipuja ei tule?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Oletko läpivalaissut munia? Mä en tiedä mutta luulen että pariviikkoiset on jo liian vanhoja :smt017
Nina

Ei niitä tipuja nyt ole tulossa :smt009

Toinen munista jo hajosi kanan alla ja haju oli... tyrmäävä.

Kertokaa nyt viisaammat, miten kannattaisi toimia. Ottaa muna pois ja heittää kana ulkoilemaan? Vai antaa hautoa vaan kunnes toinenkin muna poksahtaa?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä olisin niin uhkarohkea, että kokeilisin tarkan valvonnan alla sujauttaa emon alle niitä pariviikkoisia tipuja. Voi olla, että ovat jo liian vanhoja, mutta muistelen, että jonkun kana oli niinkin vanhoja hyväksynyt. Äkkiä sen näkee, että miten emo suhtautuu adoptiotipuihin. Jos on vihamielinen, niin nappaat äkkiä tiput turvaan.

Sitkeä hautoja ei välttämättä lopeta haudontaa, vaikka munat poksahtaisivat/häviäisivät alta. Jos adoptio ei onnistu noilla pariviikkoisilla, niin löytyisikö lähiseuduilta nuorempia tipuja? Tai uudet munat voisi laittaa alle, jos kana on hyväkuntoinen. Tai sitten tosiaan vieroittaa se haudonnasta 'kikkakakkosilla'.
Nina

Kyllä tää on sitten hassua :smt003 Aamulla kävin katsomassa kanaa, kaikki kuten ennenkin, kana istua nökötti munan päällä. Töiden jälkeen, Hiltan viestistä rohkaistuneena hain isommat tiput ja marssin niiden kanssa kanalaan, tarkoituksenani hivuttaa ne kanalle. Mutta nostaessani kanaa, kuulin piipitystä. Isot tiput takaisin ämpäriin ja kurkkaus kanan alle. Siellä se oli, pikkuinen tipu :smt055

Mutta kyllä oli pitkä projekti. Huh!

http://i597.photobucket.com/albums/tt52 ... ola002.jpg
Vastaa Viestiin