Miten kauan ankka jaksaa hautoa??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimm@

Miten kauan ankka jaksaa hautoa??

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Pattitilanne..
Meillä on yhtäaikaa sekä hautomakoneessa että ankan alla munia. hautomakoneesta on jo neljä kuoriutunut, ja reikiä on vielä muutamissa munissa, ja eloa munissa joissa ei vielä ole reikiä.

Tänään olisi ollut päivä jolloin ankan alta olisi pitänyt alkaa piipitystä kuulumaan, ja läpivalaisinkin munat. Pesässä oli 12 munaa, joista YKSI oli lähtenyt kehittymään ja sekin on kuollut. Nyt se siis hautoo edelleen munia joista ei tule ikinä mitään.

Mietinkin, että jos haen naapurista ankan munia, niin hautoisiko se ne, vai milloin ankkaemolle alkaa pesässä kykkiminen riittää?

Ajattelin myös josko vaihtaisin sen alle tuolta koneesta noita melkein kuoriutuvia, että miten se onnistuisi?!

Ankkaemo on ensikertalainen ja alun haparoinnin jälkeen ón istunut tiiviisti pesässään. Ei viitsisi kerätä vaan munia alta ja rikkoa pesää, meillä kun ei edes kananmunista taida mitään tulla kun kokeiltu on.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Miten kauan ankka jaksaa hautoa??

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimm@ kirjoitti:Ajattelin myös josko vaihtaisin sen alle tuolta koneesta noita melkein kuoriutuvia, että miten se onnistuisi?!
Minä kokeilisin adoptoida melkein kuoriutuvia munia ja myöskin niitä jo kuoriutuneita tipuja. Mullahan ei ankkoja ole, mutta kanoilla nämä adoptiot onnistuvat.
ninnu

Re: Miten kauan ankka jaksaa hautoa??

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on hyviä adoptiokokeumuksia :smt045

Juurikin pari päivää sitten vein yhdelle mammalle vuorokauden ikäisiä poikasia, kun ankan omista munista ei tullut mitään. Työnsin vain emon alle ja otin munat pois. Hurjana se sieltä pesästä kyllä hyökkäili mun käden kimppuun, mutta hyvin otti vauvat vastaan. Tarkkailin kyllä aika tiuhaan ekan vuorokauden miten käy.
Vastaa Viestiin