seinien kalkitsemisesta ja kanojen madottamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kuumakesä

seinien kalkitsemisesta ja kanojen madottamisesta

Viesti Kirjoittaja kuumakesä »

Hei

Saamme torstaina ensimmäiset kanamme ja olen niska jäykkänä istunut tässä koneella monta päivää ja lukenut mm. tämän palstan yleiskeskustelua. Itse asiassa luin lähes kaikki keskusteluketjut 21:ltä sivulta :smt003 Hirmu paljon viisaampi olen nyt, ja alkaa jonkun näköinen käsitys kehkeytyä tästä kanojen pidosta.
Tuo seinien kalkitseminen ja kanojen madottaminen jäi kuitenkin minulle vähän epäselväksi. Tarviiko kaikilla kanalan pitäjillä, siis meilläkin, tehdä noi jutut? Voi olla, että tarkempi tieto aiheesta meni ohi tajunnankin, on tullut niin hirveesti tietoa päähän tässä viime päivinä.. :-" Meillä tätä kesäkanalaa jatketaan näillä näkymin säiden niin salliessa tonne lokakuulle. Mökissä johon kanat tulevat, ei ole ennen ollut mitään eläimiä, eikä seiniä ole maalattu.

Ja mikäli kanoilla on tai tulee toi IB, niin uskaltaako munia käyttää ihan normaalisti? Keitettynä, paistettuna, leivonnassa, raakana pirtelössä?

Tämmöisiä mietiskelen. Ilman ensimmäistäkään kanaa, näen jo joka yö niistä unia. :smt004
Nöpönen

Re: seinien kalkitsemisesta ja kanojen madottamisesta

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Kalkitsemisesta voin kertoa sen mitä omalta osaltani tiedän. :smt037

Ei ole pakko kalkita, mutta tuo mainitsemasi mökki sattaisi olla hyvä suojata sisältä päin jollain ettei mätäne kestopehkusta. Itse käytin lähinnä kalkkia sen takia, että tuo valoisuutta sekä desinfioi ja säästää aikanaan itsetehtyjä seinätiiliä kanojen nokilta :smt027 . Tuskin tuolla kanalassa mitään tauteja on edes ollut, kun edelliset kanat lähti vihreille niityille 20vuotta sitten :smt040 , mutta mutta... Koskaan ei voi olla liian varovainen :smt045
kuumakesä

Viesti Kirjoittaja kuumakesä »

Kiitos tiedosta. :smt001
Meniskö homma ihan metsään jos laittais sahanpurun alle jonkun pressun? Mies kyllä tuumi, et jos menee pilalle tuo mökki, niin sitten menee..
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Monet käyttää muovimattoa niin että nostavat sen vähän matkaa seinälle joka puolelta. Pressu menee varmaan riekaleiksi aika pian.
Vastaa Viestiin