Miten olis luomuruoka rehun tilalla ja luonnonmukainen ympäristö lajinmukaisilla lintumäärillä Kaipa toi luomukasvatus, vaikka teollista onkin, on paras mihin tuotantolaitoksissa pystytään kanan elämän hyväks tällä hetkellä.
Kukko/kukot puuttuvat. Tyypillistä suomalaista huijausta. Ensin luomumunia mainostettiin, että yksi kukko/20 kanaa. Sen takia minäkin ostin LUOMU-munia. Tosin tunnesyistä. Katsoin viimeiset 4 x 6 munaa. Ei yhtään kukon polkemaa. Vahingosta tai sattumasta ei siis ole kyse. Hinta jäi samaksi luomumunille vaikka kukot poistettiin laumasta.
Olen entinen luomumunien ostaja. Mikäli omien kanojen tuotanto ei riitä, niin ostan tarjousmunia. Olen tullut todella skeptiseksi Suomen luomumuonasta.
smarin kohdalla taitaa olla aika teoreettinen tilanne..?
Mä olen ymmärtänyt että luomu on ennenkaikkea kuluttajalle = ihmiselle terveellisempää, ts. eläin on ruokittu puhtaalla rehulla. Sitten on jotain "eettisiä" näkökulmia lähinnä muodon vuoksi. Ei se luomu minusta tarkoita sitä että eläin olisi ehtottomasti onnellinen. Tuotantomuodoista se silti epäilemättä on eläinystävällisin ja ainoa joka edes jotenkin pyrkii takaamaan tuotantoeläimelle elämisen arvoiset olosuhteet.
Munien markkinointihan on muutenkin tosi harhaanjohtavaa ja perustuu pitkälle mielikuviin. On vapaan kanan munia ("vapaan" siis, hah!), omegamunia, luomumunia - ja sitten näitä mystisiä "maalaismunia", joissa pakkauksissa koreilee idyllinen maalaismaisema peltoa kupsuttelevine kanoineen. Nämä viime mainituthan on sitten häkkikanojen munia Maalaismunia juu, mikäköhän on vastakohta? Kaupunkilaismuna?
siimis kirjoitti: Maalaismunia juu, mikäköhän on vastakohta? Kaupunkilaismuna?
Sitifasaanin munat Kohta on suurta ekologisuutta kerätä fasaaneilta munat keväisin ja syödä, ne kun elää vapaana(sarkasmi kukkii, älkää välittäkö mun kommenteista)
siimis kirjoitti:Ei se luomu minusta tarkoita sitä että eläin olisi ehtottomasti onnellinen. Tuotantomuodoista se silti epäilemättä on eläinystävällisin ja ainoa joka edes jotenkin pyrkii takaamaan tuotantoeläimelle elämisen arvoiset olosuhteet.
Justiin näin ja jos on "pakko" ostaa "kaupan munia" niin siksi luomu on paras vaihtoehto. Se ettei luomukanaloissa aina ole kukkoa (vaikka useissa kyllä on) on minusta huono peruste ostaa tarjousmunia jotka ovat tuotettuja häkkikanalassa - joissa ei koskaan ole kukkoa!
Ruuan markkinointihan perustuu (niin uskomatonta kuin se oikeastaan onkin) kutakuinkin täysin mielikuvamarkkinointiin. Ja ruoka on kulutustuote jonka tuotantoa ei juuri vaivauduta ajattelemaan. Sitten kun nämä harhaiset mielikuvat järkkyvät, tapahtuukin erikoisia asioita. Kuten silloin kun joulun alla evr julkaisi salaa kuvatut sikalavideot, kuluttajat närkästyivät suomalaisesta sianlihantuotannosta ja ostivat jouluksi tanskalaisia kinkkuja, jotka yllätys yllätys olikin tuotettu kahta kauheammissa olosuhteissa (kärjistetty esimerkki)
p.s. ennen omaa kanalaa olen elänyt vuosikausia täysin munattomalla ruokavaliolla - ja olen tietääkseni hengissä
arvatkaa kuka on mennyt kerran halpaan, kun mainostettiin maalaismunia, jotka oli vielä lähituottajalta? P*****en häkkikanojen munia olivat. Mä suutuin niin, et vaihdoin vakiruokakauppani toisen ryhmittymän kauppaan, ja ostin munia vaan, jos oli pakko leipoo vieraille tms. Kyllä suututti ja tunsin itseni huijatuksi ja todella typerykseksi...
Tuosta ap listasta puuttui paljon. Luomu muna on tätä ja ostan mielelläni sitä koska kannatan luomua!!!
Lainaus animaliasta
Luomukanala – parhaat mahdollisuudet lajinmukaiseen käyttäytymiseen
Luomusäännöksiä noudattavia kanaloita on Suomessa noin 30. Luomukanalat ovat lattiakanaloiden erityistapaus, jossa eläintiheys on pienempi kuin tavanomaisessa – enintään 5 kanaa/m². Kanoilla on myös enemmän munintapesä- ja orsitilaa ja ne saavat kesäisin ulkoilla laitumella tai tarhassa. Luomukanalassa pitää olla ikkunoita, joista kanalaan saadaan myös luonnonvaloa. Parven koko vaihtelee sadoista korkeintaan kolmeen tuhanteen ja joukossa pidetään usein myös kukkoja. Kanoja pyritään pitämään tuotannossa kaksi munintakautta.
Keskeinen ero tavanomaiseen tuotantoon on myös se, että suurin osa luomukanojen rehusta pitää olla luonnonmukaisesti, eli ympäristöä säästävällä tuotantotavalla tuotettua. Lisäksi luomukanoille tulee päivittäin antaa karkearehua, esimerkiksi kuivaa heinää tai säilörehua ja juureksia kuten porkkanaa tai kaalia. Karkearehun etsiminen ja syöminen toimii tärkeänä virikkeenä kanoille.
Lattiakanaloiden ja etenkin luomukanaloiden etuna on se, että niissä kanat pystyvät toteuttamaan käyttäytymistarpeitaan paremmin kuin häkkikanaloissa: ne voivat munia erilliseen, suojaisaan pesään, kylpeä kuivikkeissa, nukkua orrella ja tyydyttää ainakin jossain määrin tutkimisen tarvettaan kuopimalla ja nokkimalla kuivikkeita. Parhaita kanojen hyvinvoinnin kannalta ovat pienet luomulattiakanalat, joissa kanat oppivat pienemmän parvikoon ansiosta paremmin tunnistamaan toisensa yksilöllisesti, mikä vähentää kanojen kokemaa sosiaalista stressiä.
Varsinkin isoissa luomukanaloissa on kuitenkin samanlaisia ongelmia kuin muissakin lattiakanaloissa. Toisaalta luonnonvalo ja ulkoilma voivat myös aiheuttaa hämmennystä kanoissa, eivätkä ne uskalla heti hyödyntää laidunta. Ulkoilevat luomukanat ovat sisällä kasvatettavia lajitovereitaan alttiimpia ympäristön bakteereille ja loiseläimille, mutta tautien esiintymistä voidaan rajoittaa laidunaluetta ja ulkotarhan maata vaihtamalla.
Tammearu kirjoitti:Kukko/kukot puuttuvat. Tyypillistä suomalaista huijausta. Ensin luomumunia mainostettiin, että yksi kukko/20 kanaa. Sen takia minäkin ostin LUOMU-munia. Tosin tunnesyistä. Katsoin viimeiset 4 x 6 munaa. Ei yhtään kukon polkemaa. Vahingosta tai sattumasta ei siis ole kyse. Hinta jäi samaksi luomumunille vaikka kukot poistettiin laumasta.
Olen entinen luomumunien ostaja. Mikäli omien kanojen tuotanto ei riitä, niin ostan tarjousmunia. Olen tullut todella skeptiseksi Suomen luomumuonasta.
Mistä tiedät, ettei ollut yhtään kukon polkemaa?
Onko kukaan teistä koskaan päässyt käymään tuollaisella luomutilalla?
En tiedä onko luomukanaloissa kukkoja, mutta jos on ... niin, jos kanojen ja kukkojen suhde olisi vaikka 50 kanaa ja kukko, niin ei kai se kukko ennätä varmaankaan kaikkien kanojen päälle hyppiä?
Näin joskus tv:ssä kuvaa tällaisesta luomukanalasta. Ei paljoa eronnut lattiakanalasta, ja mua todella järkytti se meteli, minkä monituhatpäinen kanaparvi aiheutti. Eihän ne kanatkaan voi olla kovin tyytyväisiä kun desibelit on tosi korkealla. Ja sitten kun niitä on niin paljon niin eihän ne mitenkään voi elää normaalia kananelämää.
Ja vielä lintujen lopetuksesta. Mielestäni "luomujen" pitäisi saada joku parempi lopetus ja kuljetus lopetukseen kuin tavisten. Ilmeisesti kaikki tapahtuu yhtä julmasti kuin häkkikanojenkin kohdalla.
Miksei näitä luomumunien munijoita voisi lopettaa vaikka käsin ja sitten myydä kuluttajille luomukananlihaa kalliilla. saattaisin ostaa, vaikken luomumunia kovin korkealle arvostakaan.
Kuitenkin jos omia munia en saisi, ostaisin luomumunia mielummin kuin muita. Tai mun mielestä lattiakanalla ja luomukanalla ei juuri ole eroa, paitsi ruoka ja ulospääsy.
Taitaa tulla vastaan luomulihan myynnissä toi ruokinta. Muistelisin että juurikin tuolla tavalla on aikanaan teollisuuskanat myyty ruuaksi(mamma tarinoi mielellään nuoruudestaan ), mutta nykynen rehu pilaa jollakin tavalla sen lihan Saattaa olla pelkkää propagandaa koko juttu, mutta ymmärtääkseni nää tuotantomunakanaloiden omistajat ei SAA myydä kanoja tolleen teurastettuna lihana. Evira ei taida tykätä. Saatu hyvä syy haaskata lihaa ja sen sijaan kasvattaa enemmän broiskuja
Olisin meinaan kans joskus halunnu ostaa tolleen oikeeta kanaa, eikä mitään teholihaa...
Eli vaan propagandaa Kiitos selvityksestä Suwitsu! Voisin sit kuitenkin ottaa mammalta niitä kanoja(sille tulee niitä kesän aikana) ihan pataan. Tonne orppien sekaan en niitä enää ota... Tulipa mielenkiintoinen keskustelu