rautalangasta vääntäen, Ankanpoikasen ruokinta! ;)
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
rautalangasta vääntäen, Ankanpoikasen ruokinta! ;)
Siis mitä kaikkea saa antaa, mitä on pakollista antaa?
muniksesta yleensä löytyy vastaus joka asiaan mut en mä löytäny ankoista samanlaista hyvää listoja tipujen ruokinnasta kuin kanoista...
muniksesta yleensä löytyy vastaus joka asiaan mut en mä löytäny ankoista samanlaista hyvää listoja tipujen ruokinnasta kuin kanoista...
Re: rautalangasta vääntäen, Ankanpoikasen ruokinta! ;)
Kyl täällä jossain ne ohjeet on
Nojoo, eli, ihan pikkaisille murskattua kananmunaa. Perusruuaksi kuuteen viikkoon asti annetaan poikasrehua, joka on terästettyä oluthiivalla ankanpoikasten ison niasiinintarpeen vuoksi. Esim. pikku-punaheltta & oluthiiva (hevosille tms. tarkoitettu) siten, että 40 osaa rehua & 1 osa oluthiivaa. Itse aloin myös "laimentamaan" rehua n. 3 viikkoisille kokojyvävehnähiutaleilla, sillä halusin hidastaa kasvua koska toisella piiperolla alkoi siipi hieman luisua (johtuu liian suuresta proteiinipitoisuudesta & nopeasta kasvusta). Lisäksi voi antaa jo pienestä asti salaattia (pieneksi silputtuna juomaveteen). Itse olen antanut myös muikkua (superherkku, kannattaa pakastaa eka loisten tappamiseksi), raejuustoa, ruohoa yms. ulkoa löytyvää vihreää ja pehmeää kuivaheinää (kannattaa varoa ettei homehdu, ankat ovat herkkiä homeelle). Mikään ei estä tekemästä puuroa, johon voi laittaa mukaan keitettyä perunaa, porkkanaa yms. Piimä on kans hyvää.
Hiekka/sora pitää myös muistaa antaa erillisessä kipossaan.

Hiekka/sora pitää myös muistaa antaa erillisessä kipossaan.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mä kyselin aikanaan samaa.
Täällä se keskustelu:
http://munanetti.net/viewtopic.php?f=14 ... n+ruokinta
Pääsääntönä alkukasvatukseen tärkeimmät ovat laadukas rehu (Pikku-Punahelttaa meillä syödään), B-vitamiinin saannin varmistaminen (oluthiiva) ja tietenkin vesi.
Ihan ensimmäisenä ateriana annan kuitenkin aina keitettyä ja murskattua kananmunaa.

http://munanetti.net/viewtopic.php?f=14 ... n+ruokinta
Pääsääntönä alkukasvatukseen tärkeimmät ovat laadukas rehu (Pikku-Punahelttaa meillä syödään), B-vitamiinin saannin varmistaminen (oluthiiva) ja tietenkin vesi.

joo
mä olen siis nyt antanut kaurahiutaleita turvotettuna. muussattua kanamunaa, erillisessä kupissa kananmunankuoria kun kalkki on loppunut. pitää sitä käyä muutenki hakemassa.
tipujen ruokaa meillei ole mutta tarttenee ostaa sitä sitten lisäksi, on vain kanoille tarkotettu täysrehu
oluthiivan olenkin tilannut jo.
mites tuo vesi? meillä vaikka kuinka pienee astiaan veden laittaa ni ne kastelee ittesä siel ihan kokonaan. jotta uskaltaako laittaa isomman et pääsevät pulikoimaan..
kuinka kauan lämpölamppua tarttee avuksi?
mä olen siis nyt antanut kaurahiutaleita turvotettuna. muussattua kanamunaa, erillisessä kupissa kananmunankuoria kun kalkki on loppunut. pitää sitä käyä muutenki hakemassa.
tipujen ruokaa meillei ole mutta tarttenee ostaa sitä sitten lisäksi, on vain kanoille tarkotettu täysrehu
oluthiivan olenkin tilannut jo.
mites tuo vesi? meillä vaikka kuinka pienee astiaan veden laittaa ni ne kastelee ittesä siel ihan kokonaan. jotta uskaltaako laittaa isomman et pääsevät pulikoimaan..
kuinka kauan lämpölamppua tarttee avuksi?
Mulla on nyt kuukauden ikäiset ankkatiput ja olen jo sammuttanut lämpölampun; tosin kannattaa elää tilanteen mukaan -jos asuu kovin pohjoisessa ja yöt on kylmiä!
Ihan pienenä idätin myös herneen versoja ja silppusin niitä juomaveteen niin tulivat ihan vauhkoiksi kun näkivätkin minut -odottivat sitä herneherkkua
Ihan pienenä idätin myös herneen versoja ja silppusin niitä juomaveteen niin tulivat ihan vauhkoiksi kun näkivätkin minut -odottivat sitä herneherkkua

Mua kiinostaa tuo kalan syöttäminen, siis ihan aikuisille(kin) ankoille. Sen voi siis antaa raakana, jos pakastaa? Paloitteletko Tipsi muikut vai vetääkö ankat ne kokonaisena? Mitenkäs kannattaisi antaa esim. haukea tai muuta suurempaa kalaa? Minä olen nimittäin aina kypsentänyt ja perannut kalat ankoille, muikutkin
, siinä pelossa, että niille jää ruotoja kurkkuun! Turhaa työtäkö?

Kyylähän nuo suo kokonaisena muikut, ellei ole kokoa jätti. Ahvenista kannattaa ottaa selkäpiikit pois, mutta muuten olen silpunnut tai antanut kokonaisena. Enkä ole pakastanut muuta kuin pienille, mutta olen sitten madottanut syksyllä kalaisen kesän jälkeen ankat. Isoista kaloista en antaisi isoja ruotoja. Heh, yksille ankoille ei kelvannut kuin muikut kaloista, eli ankkojen kalamakukin voi olla hienostunut
Kalan piikkien ja ruotojen kanssa voi olla tuo kurkkuunjäämisen tai kurkkuraapaisun vaara. Meillä joku vuosi sitten jouduttiin lopetuttamaan yksi ankka, jolla oli nielemis- ja tasapainovaikeuksia. Eviran ruumiinavauksessa selvisi, että kurkussa oli syvälle edennyt tulehdus, ja epäilimme että se voisi olla kalanperkeen aiheuttama alkuperältään. Muutoin ei kalan kanssa ole ollut vaikeuksia, mutta kannattaa tosiaan terävien juttujen kanssa olla varovainen.

Kalan piikkien ja ruotojen kanssa voi olla tuo kurkkuunjäämisen tai kurkkuraapaisun vaara. Meillä joku vuosi sitten jouduttiin lopetuttamaan yksi ankka, jolla oli nielemis- ja tasapainovaikeuksia. Eviran ruumiinavauksessa selvisi, että kurkussa oli syvälle edennyt tulehdus, ja epäilimme että se voisi olla kalanperkeen aiheuttama alkuperältään. Muutoin ei kalan kanssa ole ollut vaikeuksia, mutta kannattaa tosiaan terävien juttujen kanssa olla varovainen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Meillä nuoret ankat syövät murskattua ohra-kauraa /kauraa, jossa saattaa olla hiven rypsipellettejä, ruuantähteitä kuten salaattia, makaroonia, pottuja, lihakastiketta, mitä nyt sattuu olemaan. Kinkkusuikaleet ja jäävuorisalaatti ovat aika suosittuja ruokia. Voikukan lehtiäkin saavat...vanhoista leseistä/jauhoista/potuista/muista kaapin ylläreistä saatan keittää puuron tai antaa sellaisenaan. Lisänä kalkkirae, hiekka, Suomen Rehun Xylitol ADE Vita minirae ja vesivati. En kauheasti stressaa harraste/kotitarve-eläimien ruokinnasta, tuotantoeläimet ovat sitten erikseen
Kunhan rehua on, se maistuu ja eläimet kehittyvät niin sitten lienee ylläpitotarve tyydytetty.

Nyt ostin Munitus-Punahelttaa, ei enää meinaa ruuantähteet riittää nykyiselle ankkaparvelle. Ankat eivät vielä muni, mutta oli ainut käypä rehu meidän agriputiikissa. Lisäksi viljaa, niittoheinää, vitamiineja ja ruuantähteitä+kalkki+hiekka. Syöttääkö kukaan muutes ankoilleen aiv-rehua? Ajattelin talviaikaa, että tulee aika tyyriiksi alkaa salaatteja ostelemaan 

Vastahapotettu karhea aiv ei vaikuta olevan ankkojen lempparilistalla, noh täytyy katsoa kun saa syksyllä/talvella aumasta lehtevämpää rehua.... Kauhea kaakatus alkaa kun tulee pihasta niitettyä ruohoa tai voikukan lehtiä tarjolle. Nämä eivät tänä kesänä ulkoile vapaana, koska on nuori koira ja sissikissoja piha täynnä...