Tälläkin on muuten tupsu, sellainen kahden-kolmen untuvan kokoinen mikroskooppinen. Tupsu voi olla melkein millainen vain. Tämän oletetulla isällä on korvallisella vain pari pitkää haituvaa kuin sulkahatussa
Ankkojen värit...?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Rusina
Re: Ankkojen värit...?
Tipsi, ei ole ruotsin sininen vaan ihan tavis ankka, sukujuuret johtavat hellun ankkoihin. Ruotsin sininen on kait "haalistettu" musta, samaan tapaan kuin kanoilla musta - sininen - splash -värisuora. Tällä mun ankalla on sama sininen geeni, mutta perusväri on villivärinen.
Tälläkin on muuten tupsu, sellainen kahden-kolmen untuvan kokoinen mikroskooppinen. Tupsu voi olla melkein millainen vain. Tämän oletetulla isällä on korvallisella vain pari pitkää haituvaa kuin sulkahatussa
. Tämän kanssa samassa haudonnassa oli varmaankin kahden tupsupään jälkeläinen. Kun avasin munan, niin sieltä löytyi lähes valmis tipu, jolla oli kai joku "selkäranka-aukile"
Untuvapeite oli siis valmis, mutta selkäranka oli pinnassa semmoisena jäykkänä leveänä kouruna. Aika hurja näky. Ja kuulin toisesta ankanpojasta jolta puuttui päälaki, sekin oli kuollut vasta lähes valmiina tipuna.
-
ninnu
Siimis saa tulla auttamaan, mutta tämä mun saparopää on siis tupsuisästä, Bekingi äipästä, ja tupsugeeni tulee vain toiselta vanhemmalta, siksi sanon sitä "puolitupsuksi". Ja tämän puoli tupsun poikaset, joilla on myös tupsua on sitten 1/4 tupsujatipsi kirjoitti:Voiko tupsu olla pyörteenäJotain sellaista tuolla voisai olla, koska nysty vain näkyy mutta ei kasva kokoa. No aika näyttää.
Ninnu, eikös tupsugeeni molemmilta vanhemmilta ole letaali? ELi kaikki tupsulliset olisivat "täystupsuja" eikä "puolitupsuja" perimältään?
Ja pyörteitä olen näyhnyt näillä ei 100%-tupsuilla, eli tupsugeeni näkyy vain parina haituvana ja/tai pyörteenä päässä. Siis silloin kun tupsua tulee kauempaa suvusta.
-
ninnu
Siimis: Jos olet kuulolla, osaatko sanoa mistä johtuu 100% ruotsinkeltaisesta suvusta oleva poikanen syntyi tummana ja on nyt aikuisena lähes musta
Mahdollisuutta "sekarotuisuuteen "ei ole, koska lähtöpaikassa ei ole, eikä ole ollutkaan muita kuin ruosinkeltaisia.
-
Pirjo
...eikös ruotsin keltainen ole jotain lähellä ´ruotsin sinistä` -muistaakseni olin lukenut niin jostain? Oliko se niin että ensin oli ruotsin sininen ja sitten siitä kehitettiin keltainen...? (oliko ensin muna vai kana -vai miten se meni)
Katselin kuvahakuna noita ruotsin sinisiä ja nehän ovat lähes mustia.
Katselin kuvahakuna noita ruotsin sinisiä ja nehän ovat lähes mustia.
-
ninnu
Mun ruotsinsiniset on ainakin enemmänkin harmaan sinisiä, kuin mustia. Koiras on huomattavasti tummempi.
Täällä jotain kuvia sinisistä (ei siis mun ankkojen kuvia, kuitenkaan
) : http://www.feathersite.com/Poultry/Duck ... wedes.html
Täällä jotain kuvia sinisistä (ei siis mun ankkojen kuvia, kuitenkaan
-
Rusina
Ruotsin keltaisissa on paljon eroja värin tummuusasteessa. Suomessa mä oon nähnyt vain melko tummia, sellaisia ruskeita, yksilöitä, ruotsalaisten kuvissa ovat paljon vaaleampia, jopa kermankeltaisia. Uroksen pää ja kaula ovat lähes mustat tai ruskeat, naaras on enempi aprikoosin värinen. Tummuuserot johtuvat melaniinin määrästä höyhenissä. Onko ninnu sun ankka uros?
Ruotsin sininen voi olla musta, sininen tai lähes valkoinen (splash). Varmimmin sinisiä jälkeläisiä saa kuulemma mustasta ja vaaleasta, kaksi sinistä voi saada koko värirepertuaarin jälkeläisiinsä.
Ruotsin sininen voi olla musta, sininen tai lähes valkoinen (splash). Varmimmin sinisiä jälkeläisiä saa kuulemma mustasta ja vaaleasta, kaksi sinistä voi saada koko värirepertuaarin jälkeläisiinsä.
-
Rusina
Ruotsalaisten alkuperäisrotujen sivu: http://www.kackel.se/lantras_ankor.html . Löytyy tietoa mm. sinisestä ja keltaisesta.
-
ninnu
Joo tämä on uros, kylläkään ei asustele enää mun luona, mulle on juoksuankat aina ollut
niin vaihdoin keltaiset niihin
mutta ehkä jonain päivänä taas.
Ovat lähtöisin hyvinkin keltaisesta laumasta, koko porukka sellainen....hmm..keltainen
edes urokset eivät olleet mitenkään tummia 
Ovat lähtöisin hyvinkin keltaisesta laumasta, koko porukka sellainen....hmm..keltainen
-
Rusina
Ninnu, mulla on jatkuva haku päällä niistä keltaisista, joten jos sulla on antaa vink vink mistä löytyisi, niin... 
-
Räpylälli
Osaisikohan joku kertoa minkä värinen vaakutin kasvaa täysin sinisenharmaasta untuvapallosta. Myös nokka ja jalat ovat tummanharmaat. Eivät kuitenkaan mustat.
Kyseessä on omien ankkojen jälkeläinen, mutta omissa ankoissani ei ole "sinisiä" tai mustia.
Porukasta löytyy villinvärinen ja saxony "rodun" värityksen omaava pariskunta. (näkisin niin että nuo saxony rotua muistuttavat ovat dilluutioita tuosta riistanväristä - korjatkaa jos olen väärässä
)
Lisäksi kokovalkoinen ja valkoinen pienillä mustilla täplillä. (splash? )
Onkohan mahdollista että riistanvärinen ja tuollainen aprikoosin värinen naaras saisivat aikaan täysin harmaan jälkeläisen
Tässä kuva tuosta "saxony" värityksestä http://www.feathersite.com/Poultry/Duck ... RKSax.html
Kyseessä on omien ankkojen jälkeläinen, mutta omissa ankoissani ei ole "sinisiä" tai mustia.
Porukasta löytyy villinvärinen ja saxony "rodun" värityksen omaava pariskunta. (näkisin niin että nuo saxony rotua muistuttavat ovat dilluutioita tuosta riistanväristä - korjatkaa jos olen väärässä
Lisäksi kokovalkoinen ja valkoinen pienillä mustilla täplillä. (splash? )
Onkohan mahdollista että riistanvärinen ja tuollainen aprikoosin värinen naaras saisivat aikaan täysin harmaan jälkeläisen
Tässä kuva tuosta "saxony" värityksestä http://www.feathersite.com/Poultry/Duck ... RKSax.html
-
Rusina
Mun mielestä sun linkissä olevalla ankalla on "sininen geeni". VEIKKAISIN sulle sinistä tai sinistä riistanväristä siitä tipusesta.
-
Räpylälli
Jee
Ainut vaan että tuo pikkuinen taitaa olla poika kun sillä on niin selkeä valkoinen rengas kaulassa.
Naaraan ajattelin jättää itselleni noista muksuista, mutta jos jätän tuon pojan niin sitten pitäisi jättää myös useampi naaras. Onpas kinkkistä
Aprikoosin värisen naaraan menetin viime viikonloppuna ja lohtuna on ollut se, että jossain näissä pienissä on pala tuota edesmennyttä lempivaakkuani.
Kenties juuri tuossa harmaassa kaverissa
Toisaalta, eihän kahdeksan ankkaa olisi vielä paljoa.... eihän
Ainut vaan että tuo pikkuinen taitaa olla poika kun sillä on niin selkeä valkoinen rengas kaulassa.
Naaraan ajattelin jättää itselleni noista muksuista, mutta jos jätän tuon pojan niin sitten pitäisi jättää myös useampi naaras. Onpas kinkkistä
Aprikoosin värisen naaraan menetin viime viikonloppuna ja lohtuna on ollut se, että jossain näissä pienissä on pala tuota edesmennyttä lempivaakkuani.
Kenties juuri tuossa harmaassa kaverissa
Toisaalta, eihän kahdeksan ankkaa olisi vielä paljoa.... eihän
-
Pirjo
...mun Jennillä on valkonen rengas kaulassa -ihan kuin sorsauroksella -mutta on tyttö...Räpylälli kirjoitti:Jee![]()
Onko se sitten niin että noilla ´kuhanvaan`ankoilla voipi olla ns. uroksen tuntomerkkejä?
-
Maatikko
Laitan tähän vanhaan ketjuun. Minkä värisiä näistä tulee? Keltaisista varmaan tulee valkoisia, mutta entäs nuo muut? Kuvassa ovat kaksiviikkoisia.

-
Pirjo
...nuo kelta/tumman kirjavat: luusisin että niillä on riistanväristä sitten isompana -en tiedä mikä virallinen nimi on
Tuo harmaa onkin sitten mielenkiintoinen! Ehkä Rusina tai Siimis voisi sanoa siihen jotain... Onko siinä nyt sitten sitä ´sinistä`-väriä?
Tiedätkö minkävärisistä vanhemmista nuo on?
Tuo harmaa onkin sitten mielenkiintoinen! Ehkä Rusina tai Siimis voisi sanoa siihen jotain... Onko siinä nyt sitten sitä ´sinistä`-väriä?
Tiedätkö minkävärisistä vanhemmista nuo on?