Täällä on yks saamarin tautitila, ei taida ees virkonit auttaa enää. Perjantai 13. päivä toi kanatarhurille NOROn Eilinen oli kyllä ihan yhtä helevettiä, mutta nyt alkaa vähitellen olo tokkeentua, vaikka ei tämä juhlaa ole vieläkään.
Kiitos hongattarelle, joka kävi eilen illalla lypsämässä vuohen Tänä aamuna selvisin jo talliin itsekin ja sen jälkeen nukuinkin taas kolme tuntia...
Susku, evira päätti taudin jäävän Suomeen, joten karanteenit lopetetaan. Kaupantekotilanteessa vaaditaan kuitenkin rehellisyyttä ettei tautia tarkoituksella levitetä. Tätä on juhlittu jo pari sivua, kun ei kenenkää on pakko saneerata lintuja
Onpa vaikee kirjottaa kun meni oikeen etusormen kynsi poikki...
Siis minä - testaamaton, voin käydä kauppaa toisen testaamattoman tai IB - positiivisen kanssa. IB - negat tuskin haluavat kauppaa kanssani käydä. MUTTA näinhän tauti leviää. Voihan olla että meillä ei ole sitä tai voi olla että meillä on mutta toisella testaamattomalla ei. Kukaan ei velvoita testaamaan. (Tosin eihän tarvitse käydä kauppaakaan.)
Karanteenit on purettu ja tauti on täällä. Eikö mitenkään voisi purkaa myös päämme sisällä olevaa karanteenia ja vaan käydä kauppaa kaikkien kanssa. Niinhän sen marek-taudinkin kanssa tehdään. Sanonpahan vaan että vaikeaksi menee kun yrittää selvittää että onkohan tuolla tilalla IB:tä vai ei ja kun on jo kauppa sovittuna niin tuleekin sairaus ilmi ja kauppa peruuntuu. Ja onko kaikkien päässä nyt samanlaiset "säännöt" taudin välttämiseksi?
Mä olen pohtinut kanssa tota, että miten vaikuttaa kauppaan jatkossa, vaikken itse olekaan kova kaupankävijä... Jos tila on IB-negatiivinen, niin kuinka usein on testattava, että voidaan olla varmoja siitä, että ei muutu positiiviseksi. Tautihan kuitenkin leviää kai jonkin verran ilman kanakontaktejakin?
Meillä ei ole kanoilla ollut oireita ja testejä ei ole tehty. Kontakteja muihin kanallisiin ei juurikaan ole. Enkä testejä ajatellut teettääkään. Tautia on täällä verrattu paljon marekiin ja sen kanssa eletään ilman suurempia ongelmia. Eikö kumpikin tauti ole vähän sellainen, että heikot kuolee pois ja vahvat jatkaa elämää kuin ei mitään olisikaan? Onko se nyt niin huono asia? Kuinka monta prosenttia esim. munislaisten tiloista on testattu? Jatkuuko kauppa nyt niin, että negatiiviset toimivat keskenään, positiiviset keskenään ja sitten ollaan me testaamattomat?