UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jokunen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jokunen »

viki1970 kirjoitti:"Evira muistuttaa, että kaikilla tiloilla tuotantosuunnasta riippumatta tautisuojaus on tärkeää. Lintuja tulee hankkia vain tiloilta, joiden eläinten terveydentila tunnetaan. Tilalla lintujen kontaktit luonnonvaraisiin lintuihin tulee estää. Virus voi siirtyä lintujen lisäksi tilalta toiselle myös välineissä, vaatteissa ja jalkineissa."

Eli käytännössä tarkoittaako tää nyt sitten sitä, että testaamattomien kanaharrastajien pitäisi myydäkseen tipusiaan testoittaa/maksaa itse jotta tiedetään tilan lintujen todellinen terveydentila ja näin ollen voidaan puhua faktoista, eikä musta tuntuu tai mielestäni??
Testeistä en tiedä, mutta tuo Eviran lausahdus on .. No, tyhmä. Tässä maailmassa on hankala varsinkaan harrastajan pitää kanoja steriilissä ympäristössä vailla kontaktia mihinkään. Jos testaan tässä kuussa että kanat on salmonella ja ib vapaita (vaikkapa) niin ensi kuussa tilanne saattaa olla ihan vallan toinen. Eikä siihen tarvita edes omaa huolimattomuutta, saastunut rehusäkki riittää... Joten lopulta minkään tilan eläinten terveydentilaa ei 100% varmuudella tunneta. Voidaan vain todeta että ne on testaushetkellä olleet terveitä ja/tai eivät oireile mitään yleisesti tunnettua tautia.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mua kiinostais edelleen se, että mitä tapahtuu, jos mun kanat elää nyt täällä, niin,että en tuo niitä minulle mistään muualta. Onko esim 2 vuoden kuluttua, kun kanakanta on varmaan taas osaksi luonnollisesti uusiutunut,meillä enemmän vai vähemmän positiivisia.
Tässä voiskin olla mulle sopiva tutkimusaihe, jos mun oma tauti ei hellitä, niin että töihin pääsis. :smt005
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Onkohan mussa joku vika :smt017 Kun en taaskaan nähnyt Eviran tekstissä mustamaalaamista, minusta ne kertoivat faktoja.
Evira muistuttaa, että kaikilla tiloilla tuotantosuunnasta riippumatta tautisuojaus on tärkeää. Lintuja tulee hankkia vain tiloilta, joiden eläinten terveydentila tunnetaan. Tilalla lintujen kontaktit luonnonvaraisiin lintuihin tulee estää. Virus voi siirtyä lintujen lisäksi tilalta toiselle myös välineissä, vaatteissa ja jalkineissa.

Eiköhän tämä tarkoita nimen omaan tuotantokanaloita, vaikka tietenkin harrastajakanaloidenkin tautisuojaus on tärkeää, mutta tuskin kukaan pitää lintujaan sisällä estääkseen luonnonlintukontaktit.
Myydä saa ja ostaa saa, mutta rehellinen täytyy olla. Ja jokaisen on tiedostettava riskit, näinhän on toimittu myös marekin kanssa. Eikä me testaamattomat kanalat olla sen puhtaampia kuin positiivisetkaan.
Iät ajat on suositeltu, että uudet linnut pidettäisiin vähintään kaksi viikkoa erillään vanhoista, tätä tapaa noudattaisin. Eikä se pahasta olisi jos kanalavierailijoille hommattaisiin vieraskengät tai kengänsuojukset. jne.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Eipä kai se syyttelystä miksikään muutukaan. Faktaa on myös se, että edes muniksen kautta tuskin tavoittaa kaikkia harrastajia. Jos tiedotus olisi 100%, niin mikä sitten on tiedotukseen reagointi prosentti?
En tunne näitä(kään) asioita tarpeeksi, että pystyisin esittämään parannus ehdotuksia tai muuta. :smt009
Odotellaan, minkä taudin edessä seuraavaksi nöyrrytään. :smt024
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

hernande9 kirjoitti:Moikka Roussin !
Mites nyt kun mulla on noita IB negatiivisia niin voinko mä alata myymään tipuja ??? :smt017 ja uskallanko hakea buttitiput IB positiiviselta kotiin ???

Ja mitä immeiset tuumaa jos alan myymään ilmajokisia ????
lpn
Tirpukoita voit myydä vallan hyvillä mielin kun ovat IB-negatiivisia :smt023. Moni muukin myy, testattuja ja testaamattomia.
Vaan jos tuot IB+ butit kotiin, niin mitään sun tirppoja ei sen jälkeen voi enää puhtoisin mielin myydä IB-negatiivisina, kait :smt018. Eli jos aikoo pitää IB- "-statuksen", niin saa ostaa vain toiselta tutkitusti IB-negatiiviselta tilalta. Ilmiksiä taitaa olla vain kahdella semmoisella tai ainakaan muista negoista ei ole kuulunut mitään... buteista ei tietoa.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Samaa mieltä kuin Rusina - jos haluaa statuksen pitää, on suojauduttava tautia vastaan kunnolla - ei eläinten tuontia +-tiloilta, eikä tutkimattomilta tiloilta - ja siltikin tauti saattanee jonkun vierailijan mukana kanalaan tulla. Eli jos haluaa oikeasti myydä takuuvarmasti IB- tipuja, niin on harrastus ennen pitkää hiukan haastavaa tai sitten vaan täytyy ottaa testejä tuon tuostakin. En tarkoita, että kenenkään kannattaisi tämä tauti ehdoin tahdoin kanalaansa hankkia ja kannattaa tietenkin yrittää pysytellä tästä(kin) erossa, mutta helppoa se ei varmaan tule olemaan.
Kyllä mä, Hernande, voin vallan hyvin ostaa nuo sun butit ostaa itselleni.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Negatiivisuus vaatisi kait myös sen mitä tuottajapuolelle nyt korostetaan, eli hyvä tautisulku ihmisten ja myös villilintujen osalta.
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Uskaltaako tuota nyt ees kyykkypaskalla metässä käydä kun voi olla vaikka minkä linnun paskaa pyyhintäsammaleessa :smt003 :smt006 :smt010 :smt096 :smt093 :smt098 :smt099

Virkon S:ssää ostin juuri Agrista ja nyt meinaan vaimon pestä sillä, on nimittäin semmoinen kana, että paras desifisioida :smt038 :smt116 :smt115 :smt095
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^ :smt005 :smt005
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

:smt005 :smt005
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Komppaanedellisiä :smt005 :smt005
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hernande, uskaltaakohan teillä enää käydä, jos kaikki "kanapuoleiset" uitetaan virkonissa :smt040. Vaikka kyllä mä ja mun IB varmaan desinfektiota kaivataan :smt043. Vai riittäiskö ne siniset kumpparit?
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Veisköhän virkon kans mun vatsataudin aiheuttajat, onhan se kärsitty jo kahdesti :smt047 Ostan pian ittelle shamppooks sen virkonin ja otan kanat mukaan suihkuun, kissaa unohtamatta. Vois tulla hurja siivo ja bakteerit ym unohtuis äkkiä sen älämölön kanssa :smt037
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Riittää ne siniset, mutta olis mulla punaisetkin.

Tuli tuossa myös mieleen, että laitan sumutepulloon Virkonia ja sitten kun olen metässä kyykky¤¤¤lla niin sumutan munat sillä Virkonilla niin ei ainakaan tuu siitosmunien mukana sitä IB positiivista luonnonlinnuista mun ilmajokisille, riittäiskö Eviralle :bom: :smt067 :smt120 :grommit: :downtown: :headbang:
Viimeksi muokannut hernande9, 13 Touko 2011, 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

:smt042 :smt043 :smt044
Vastaa Viestiin