UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Tulokset tuli tänään: neljä positiivista ja kuusi negatiivista verinäytettä. Ei harmita hirveästi, sillä nyt ei tosiaankaan tarvi pelätä, että keneltä tauti meille tulee ja mitä se tekee.
Aikamoinen härdelli oli eilen, meille oli sovittu näytteidenotto ja juuri sitä ennen Evira päätti tutkimusten lopettamisesta. Ei rumat sanat riitä siihen mitä siitä ajattelen! Eikä veemäiset hymiöt! Mun mielipide kun oli se että olisi KATTAVASTI tutkittu IB:n esiintyminen Suomessa. Näytteet kuitenkin meiltä otettiin ja sain jo tuloksen, posiitiiivisia 70%. Ja vaikka kuinka koitan ajatella asian positiiviisia puolia, niin olo on kuin olisi jyrän alle jäänyt. Bean on kai ainut testattu jolla on tältä vuodelta kontakti vain meihin ja ne oli negatiivisia. Se pistää miettimään. Vi...taa, suututtaa, raivostuttaa, surettaa, itkettää.
**lähtee kokoamaan itseään ja yrittää miettiä niitä positiivisuuden positiivisia puolia**
**lähtee kokoamaan itseään ja yrittää miettiä niitä positiivisuuden positiivisia puolia**
Meillä testit tehty siis jo tiistaina eikä tuloksia ole vielä saatu.
Samaa mieltä olen Vetehinen ja Siimiksen kanssa eli minua ei harmita vaikka tulos olisi positiivinen. Ei tarvitsisi miettiä mistä tauti tulee ja kestääkö kanat sitä vai ei.
Samaa mieltä olen Vetehinen ja Siimiksen kanssa eli minua ei harmita vaikka tulos olisi positiivinen. Ei tarvitsisi miettiä mistä tauti tulee ja kestääkö kanat sitä vai ei.
Meillä kans tiistaina otettiin näytteet ja tän aamun soittelin vaikka kuinkamoneen numeroon ennenkuin osasivat oikealle osastolle antaa numeron. Eviran lääkäri soitti viimein. Kaikki kymmenen positiivisia
. Että silleen
. Muninta on ihan onnetonta, aikasemmin noin 12 päivässä, nyt ehkä 5-6 munaa. Hautojat otettu huomioon
. Kuinkahan mahtaa kanatipujen muninta sitten joskus luonnata 

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
^ Jos oletetaan, että tätä tautia olisi ollut jo pitkäänkin (siis vuosia/vuosikymmeniä) Suomessa, niin enpä muista, että kukaan olisi ainakaan täällä kertonut kanoista, jotka eivät ole pystyneet ollenkaan munimaan. Eli sikäli olisi kyse suhtkoht tuoreesta tapauksesta tai sitten siitä, että meidän harrastajien nykyiset kanat olisivat niin vastustuskykyisiä, ettei niillä enää esiintyisi totaalista munimattomuutta? Taas minä lunttaan sinne vuosikymmenien päähän: esim. jossain oli 200 kananuorikkoa, joista kukaan ei pystynyt munimaan. Hmm...ainakin mulla kaikki kanat ovat oppineet munimaan, vaikka tod.näk. IB on meilläkin, kuten ehkä suurimmalla osalla Suomen harrastekanaloissa? (Meillä siis ilmaiset verikokeet eivät onnistuneet, mutta en viitsi niitä itsekään kustantaa, koska en myy mitään.)
Oi voi vetehinen, smari ja kurinamasu, tervetuloa positiivisten kasvavaan joukkoon
. Läntinen Suomi näyttää olevan aika mustaa aluetta. Saa nähdä jatkuvatko testit niin pitkään, että virusta löytyy itäisemmästäkin osasta maata? Siellä ei ole tainnut tutkittuja kontaktitiloja vielä enemmälti olla. Onkos kukaan saanut nyt negatiivista tulosta?
Meillä ei muninnan lasku oo tosiaankaan mikään ongelma, päinvastoin. Jopa ruttumunakana pullauttaa säännöllisesti munan ja vielä ison. Samoin nuorikot munivat aivan liiankin kanssa. Pitäisi varmaan selvittää munivatko kaikki, vai ovatko jollakin munahanat liimautuneet
?
Eviran labran suora numero on 0505143926. Sieltä ainakin mulle löytyi heti oikeat tiedot.

Meillä ei muninnan lasku oo tosiaankaan mikään ongelma, päinvastoin. Jopa ruttumunakana pullauttaa säännöllisesti munan ja vielä ison. Samoin nuorikot munivat aivan liiankin kanssa. Pitäisi varmaan selvittää munivatko kaikki, vai ovatko jollakin munahanat liimautuneet

Eviran labran suora numero on 0505143926. Sieltä ainakin mulle löytyi heti oikeat tiedot.
Eipä ole tainnut täältä Itä-Suomesta kukaan päästä kontaktilistoille... Vähän kyllä itseäkin mietityttää josko sitä on + vai -...tai siis kanat on
. Tosin meilläkin nuo sekoitukset tekevät munan/päivä...silkit munivat noin joka toinen...eli ei sellaista notkahdusta ole ollut...molemmat silkit kyllä aivastelevat
...säännöllinen ''tsih'' kuuluu, mutta nokka ei vuoda, silmät kupli tai muutenkaan olla onnettomia...tiedä häntä sitten.
Vähän mietityttää tuon uuden kukon hankinta...sitä kun ei oikein voi desinfioida (vaikka autoklaavikin olis ihan omasta takaa
)...ja kukko meidän on kuitenkin pakko saada!

Vähän mietityttää tuon uuden kukon hankinta...sitä kun ei oikein voi desinfioida (vaikka autoklaavikin olis ihan omasta takaa

Voimia sinulle ja kaikille muillekin joita tämä riesa on koetellutkurinamasu kirjoitti: Kaikki kymmenen positiivisia. Että silleen
. Muninta on ihan onnetonta, aikasemmin noin 12 päivässä, nyt ehkä 5-6 munaa. Hautojat otettu huomioon
. Kuinkahan mahtaa kanatipujen muninta sitten joskus luonnata

Eli jos oikein ymmärrän niin meillä kun on pelkkiä ankkoja niin silti ne voivat olla viruksen kantavia

En kyllä ole aikonutkaan myydä ankkojani,koska kerään vasta itselle kantaa...mutta vastaisuuden varalle kyselen.
Ankka ei kannata virusta sen kummemmin kuin ihminenkään, aika lasketaan korkeintaan vuorokausissa. Niillä sen ei pitäisi säilyä elimistössä vaan ainoastaan höyhenpeitteessä. Joten jos sulla ei ole kanoja, niin huoletta voit myydä ankkoja kanallisille.
Moikka Roussin !
Mites nyt kun mulla on noita IB negatiivisia niin voinko mä alata myymään tipuja ???
ja uskallanko hakea buttitiput IB positiiviselta kotiin ???
Ja mitä immeiset tuumaa jos alan myymään ilmajokisia ????
lpn
Mites nyt kun mulla on noita IB negatiivisia niin voinko mä alata myymään tipuja ???

Ja mitä immeiset tuumaa jos alan myymään ilmajokisia ????
lpn
Kyllä keski Eviralla tuon nettiin saaminen.
Jotenkin jäi kyllä paha maku tuosta harrastekanaloiden "syyllistämisestä". Eikö toinen niistä ihan ekoista positiivisista tiloista ollut munantuotantotila vai olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin? Ja joko kaikki tuotantokanalat on tutkittu?
Mutta olen kyllä tosi iloinen siitä, että kanaharrastus saa jatkua
ja toivottavasti saamme Suomeen paljon lisää iloisia ja onnellisia kanoja, jotka pääsevät nauttimaan rakastavien omistajien hyvästä hoidosta!
Jotenkin jäi kyllä paha maku tuosta harrastekanaloiden "syyllistämisestä". Eikö toinen niistä ihan ekoista positiivisista tiloista ollut munantuotantotila vai olenko nyt ymmärtänyt ihan väärin? Ja joko kaikki tuotantokanalat on tutkittu?
Mutta olen kyllä tosi iloinen siitä, että kanaharrastus saa jatkua

"Evira muistuttaa, että kaikilla tiloilla tuotantosuunnasta riippumatta tautisuojaus on tärkeää. Lintuja tulee hankkia vain tiloilta, joiden eläinten terveydentila tunnetaan. Tilalla lintujen kontaktit luonnonvaraisiin lintuihin tulee estää. Virus voi siirtyä lintujen lisäksi tilalta toiselle myös välineissä, vaatteissa ja jalkineissa."
Eli käytännössä tarkoittaako tää nyt sitten sitä, että testaamattomien kanaharrastajien pitäisi myydäkseen tipusiaan testoittaa/maksaa itse jotta tiedetään tilan lintujen todellinen terveydentila ja näin ollen voidaan puhua faktoista, eikä musta tuntuu tai mielestäni??
Eli käytännössä tarkoittaako tää nyt sitten sitä, että testaamattomien kanaharrastajien pitäisi myydäkseen tipusiaan testoittaa/maksaa itse jotta tiedetään tilan lintujen todellinen terveydentila ja näin ollen voidaan puhua faktoista, eikä musta tuntuu tai mielestäni??
soittelin eviraan ja kymmenestä näytteestä yhdeksän on negatiivisia, yksi näyte vielä analysoidaan uudelleen. jos se yksi olisi positiivinen, niin eipä ainakaan ole tauti kovin hanakkaa tarttumaan kun porukassa ovat... siis odotellaan edelleen. *huoh*

Soitin tuohon eviran numeroon. Testit tehtiin keskiviikkona. 10 näytettä, 7 positiivista.
Oikeastaan olen enempi hämmästynyt, että negatiivisia oli joukossa. Koska painotetaan tuota helppoa tarttuvuutta. Kanoja on erillisissä rakennuksissa, mutta sujuvasti olen kuljetellu niitä eri rakennustan välillä. Rehuämpäri on sama,vien sillä tota täysrehua kaikille porukoille ym.
Mutta positiivisia ollaan. Ei oikeestaan harmita. Mä voin ihan hyvin olla myymättä kanoja. Jos joku välttämättä haluaa, niin sitte hän ottakoon omalla vastuulla.
Mietin myös, et onko isot tuotantokanalat kaikki testattu? Kukahan siihen osais vastata? Minusta ne ainakin tarvis testata, oli kontakteja tai ei.

On niin helppo osoittaa sormella toista tai tässä tapauksessa toisia, eli harrastelijoita, että ne oli nuo jotka tautia levittää.