UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tieto rajoittavien määräysten poistumisesta on ilmeisesti toimitettu vain läänineläinlääkäreille ja he ovat sitten tiedottaneet IB-positiivisille tiloille (jos ovat tiedottaneet :smt017). Tuskin tavallinen ell tietää asiasta hölkäsen pöläystä.

Kolmen IB-tilan poistuminen listalta taitaa olla rähmänäppisen nörtin syytä. Tai sit joku virus :smt047.

Hernande, ei taida tiputanssi enää tämän jälkeen irrota yhtä tunteella, ees sun pahnoilla :smt005. Mutta aamulla tais kyllä mennä lautapihdiltä kuulo :smt044.
Viimeksi muokannut Rusina, 11 Touko 2011, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

mulle on yks lysti. Teen viikonloppuna laajennuksen kanojen ulkotarhaan ja sisälle isken yhden orren enemmän. Viiriäiset meni jo omaan parveen, kalkkunaa sit varmaan syö koko suku ens vuoden, jos noist kalkkujen haudonnoista jotain tulee.
Säilytysohjelmasta erosin. Onneks en ehtinyt ostaa mitään hienoo ja kallista hautomakonetta, sit harmittais...
malla

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja malla »

katiska kirjoitti:http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/0 ... 78997.html

Mistähän tähänkin juttuun on kaiveltu taustatietoja?
Esim.: "Vaikka tauti ei tartu ihmisiin, se johtaa saastuneiden eläinten lopettamiseen ja kanalan desinfiointiin."

ja: "IB-tauti uhkaa erityisesti harrastekanaloita, sillä harrastuksena pidettävät kanat tepastelevat yleensä vapaasti pihamailla ja ovat silloin alttiita lintumaailmassa etenevälle keuhkoputkentulehdukselle."

Muoks: vielä yksi lainaus jutusta: "Viruksen vaivaaman kanalan kaikki kanat on lopetettava."
Sain tietämättäni - oletan näin - edustaa surutonta kanaharrastelijaa tossa radiojutussa, jota en kokonaisuutena itse edes kuullut. Munanetistä olivat kaivaneet yhteystiedot, asun kaiketi oikealla alueella maakuntaradion näkökulmasta. Vihaksi pistää kun nyt luen nuo "faktat". Mulle soitettiin ja pyydettiin "lyhyttä puhelinjutustelua" aamutuimaan ja vieläpä kanalassa koska radiolle on "äänimaailma niin tärkeä". Kanalan sakki siinä sitten saikin parhaiten äänensä kuuluville, oletan. Ei minulta mitään taudeista kysytty, kanan älykkyydestä lähinnä vaan. Ihan löpinää koko "haastattelu". Sähköpostitse olin saanut ennakkokysymyksiä, mm. voiko kanoja pitää parvekkeella, minkälainen kana on lemmikkinä... :smt019 . Radiotoimittaja ei loistanut tiedoillaan. Vaikutti :smt019 siltä että oli taustatyö jäänyt tekemättä; MTT oli vieras käsite, maatiaiskanojen säilytysohjelma samoin ja jopa käsitteet rotu ja laji taisivat horjua.

Kerroin kysyttäessä kanojen määräksi n. 30 mukaanlukien tiput ja kukot. Toimittaja sitten myöhemmin ihmetteli etteikö muniin huku kun tulee 30 munaa päivässä. Selvitä siinä sitten siitosmunien keruuta tms. Arvostaisin kovasti että jos juttuja tehdään, aiheeseen perehdyttäisiin. Nyt tuntui että olisi pitänyt vastata odotustenmukaisella tavalla,
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

RUSINA.MITÄhh emmä kuule :smt044 :smt043 :smt044
kaakatin

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

IHANAA, tätä lopputulosta odotinkin :smt003 Ajattelin kyllä, että olisivat vähän enemmän testanneet.
Onnea vaan kaikille karanteenista vapautuneille :wav:
Muistakaa kaikki postitiiviset, että teidän kanat ovat nyt vastustuskykyisiä tälle taudille :smt023
rilla

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä sain kyllä tiedon, kun ite soitin läänineläinlääkärille. Soitti toisesta numerosta vastaan, kun toiseen sanelin viestiä. Mutta varmaan monelle aiheutti pahaa mieltä tämä koko jupakka. Toi harrastelijoiden leimaaminen on tosi kurjaa.
Oikein ajattelee, miten asiat voi käännellä päälaelleen.
Kanojen päivä meni piloille, osaksi omistajankin. Mutta kai tästä toipuu.
:smt038
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kuva aiheesta IB. Virallinen taho kertoo mm. IB:n aiheuttamista munien kuorivirheistä. Meillä yksi kana munii tämän näköisiä ryppyisiä munia. Liittyiskö tautiin vai haluaako kananen vain erottua joukosta :smt017 ? Näistä munista tulee ihan kunnon tipuja.
Kuva
Silvia Sommarlat

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

:smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041 :smt041
Siis tämä tuuletus siitä ilosta , että IB:n peikko on kukistettu ja raskain aika takanapäin. Taitaa IB kuulua jatkossa ihan "normivarustukseen"harrastekanaloissa. Kannat siitä vahvistuu eikä saneerauksiin tarvitsekaan ryhtyä.Tää epävarmuuden aika on ollut rankkaa, etenkin niille joiden kanaparkoja on piikitelty ja niitä jotka on saaneet vavista odotellessaan "viimeistä tuomiota" :smt027 .Ite oon pyrkiny olemaan positiivinen :smt003 heh siis ei sentään IB-positiivinen, vaikka huoli omienkin kanasten kohtalosta on kalvanut mieltä. Ainut henkireikä on ollut muniksen vertaistukiryhmät. :smt056 Hienoa, että ne joilla on ollut ongelmia tän taudin kanssa ovat jaksaneet jakaa tietoa muille.
Viimeksi muokannut Silvia Sommarlat, 11 Touko 2011, 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kuutamofoxi

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Bean: vähänkö hymyilytti sun txt, kun en heti lukenut keneltä se tuli :smt005 Mut oli helppo arvata ;)

Olen seurannut tätä keskustelua, mutta täällä hämeessä kun hitaasti sytytään, niin en kerenny ees taudista hermostumaan ;) Ja ny suurin kalapaliikki alkaaki jo olla _onneksi_ ohi :)
Lady Liinamaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Lady Liinamaa »

Täällä ilmoittautuu Isonkyrön IB-positiivinen tila, eli ei ne varmuudeksi olleet ketään sinne merkinneet. :smt009
Meidän kanat otettiin huhtikuussa (vai maaliskuun lopussa? Aika menee niin äkkiä!) Lautapihdiltä, joten kontaktin takia testattiin. Kuudelta 8:sta löytyi vasta-aineet, mitään oireita ei ollut ollut ja munamäärätkin vain lisääntyneet, kun nuo nuorikotkin alkoivat munimaan! :smt003
P*skahalvaus meinasi tulla, kun töissä välitunnilla kuuntelin lääninell.:n jättämän viestin vastaajasta, mä kun en ollut edes täällä muniksessa ehtinyt käydä lueskelemassa koira-kiireiden takia... Kun sain ell:n langan päähän, ja selvisi mistä tarkalleen puhutaan, ei voinut enää kuin nauraa mun huonolle tuurille: Ainakin viisi vuotta haaveillut omista kanoista, ja kun ne VIHDOIN saan, niin heti jotain tällaista...! :smt017
Mutta onneksi kanat voineet hyvin, munineet ihania, onnellisia ja HYVIÄ munia sekä tuottaneet muutenkin paljon iloa sekä mulle, isännälle että lapsille! :smt060
Terkkuja vaan Lautapihdille; onnellisia on sekä kanaset että omistajat IB:stä huolimatta! :smt003

Meille tuli tänään vasta rajoituspäätös postissa Eviralta, ja kun soitin sinne tänään vähän ennen yhtätoista kysyäkseni tarkennuksia muihin lintuihin liittyen, niin ei ne mulle mitään tuosta yleisestä rajoituksen purkamisesta sanoneet! :smt013 Tosi ystävällinen ja asiallinen nainen kyllä oli ja avuliaasti selvitti kaiken mitä keksin udella. Samoin tuo meidän läänin ell., aivan uskomattoman mukavaa ja asiallista kohtelua olen kyllä tämän asian tiimoilta saanut viranomais-taholta! :smt023
Isäntä oli kuulemma samaa mieltä, se kun sai seurakseen kaksin kappalein nuoria sieviä eläinlääkäreitä ottamaan kanoista näytteitä kun mä olin töissä... :smt005
Ihan mahtava juttu kyllä, jos rajoitukset on purettu!!! :smt038 :smt038 :smt038 :smt038 :smt038 Vielä kun joku muistais asiasta soitella meillekin...
mervi.i.

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

ON se H U R J A ja K U R J A tauti :smt011 44 sivua :smt024 tekstiä tällekkin foorumille ja se on melko paljon SE . Mutta maassa kaikki hyvin ja kanat munikoon ja kauppa jatkukoon. Meikä hurraa uusista tulokkaista sekä kanoista että ankoista ja on ikionnellinen :smt060
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hurjempaa ja kurjempaa taisi olla toi saneerausuhalla asian tiedottaminen ja uutisissa taudinkuvan vääntely ja harrastajien parjaaminen :smt002
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

^Mä laitoin tosta Eviraan s.postia.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

VOI LADY LIINAMAA ku mä oon kattellu sun yhteystietoja,vain sukunimen muistin ja paikkakunnan,näköjään osasivat perille näytteitä ottamaan niinkin,mukava kun ootte olleet tyytyväisiä kanoihin,terveisiä vaan piparikanalle,lapset sitä on muistellu ja kyselly että mitähän sille kuuluu,niin ja tietenki terveiset koko perheelle,mieleen jäi kun teidän pikkutytöt maksoivat kanat pikkukukkaroistaan :smt001
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meilläpä kävi näytteiden ottaja, vaikka sulku oli jo purettu :smt003 Meni vielä valtion piikkiin ja saan sitten tietää tuloksenkin. Samalla eläinlääkäri antoi viimeisen piikin vanhuskoiralle, siitä ei tarvinnut mitään maksaa. Mukava ja asiallinen lääkäri oli ja ihaili kovasti kanoja.

Kontakteista ei kysellyt enää mitään, eli niistä ei olla enää kiinnostuneita lainkaan.

Nyt oikeastaan toivon, että voikun meille tulis positiivinen tulos :-" Sehän olis suorastaan myyntivaltti jatkossa, kanat IB:n kestävää kantaa :smt002
Vastaa Viestiin