Varin projektit, ja kanojen...

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Varin projektit, ja kanojen...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ton verkosta väännetyn aidan kattamiseen menevän ajan voi paremmin suunnata uuden paremman häkin rakentamiseen. Alkaa olla ulkona oikein hyvässä mallissa, piti vaan välillä tulla syömään. En voinu tipuille äsken olla vihanen, kun olivat taas karannee, mutta kaikki juoksi kovin mun jalkoihini piipittämään. Mun pienet lapseni :smt055 Onpahan helppo saada kiinni :smt005 Nytkin on ääni ihan sellanen että taas ollaan vapaalla :smt018 Meen taas nostelemaan takasin...
vardenji

Kaksiosainen tipula melkein valmis. Jatkan sitä joskus myöhemin täysin valmiiksi, kun nyt se on kuitenki jo käyttövalmis. Tiput on muutettu(ah kun on niin hiljasta...) mukaan vein ruokakupin, uuden isomman vesikupin ja lämmittimen. Kopin sisämitat on 1,01mx50cmx1,84m. Toinen puol on vaan verkotettu, muokkaan joskus paremmalla ajalla siihen avattavan luukun, toisella puolella on saranoitu luukku ja vesivanerikatos, jossa lämmitin on. Katokseen teen vielä, kunhan vaan taas jaksan ja rakot paranee, kolme seinää laudasta, jotta on sopivan suojaisa. Toistaseks seininä toimii vanha matto...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Hienoa Vardenji, kyllä nainen osaa kun vain haluaa :smt003
vardenji

Toisessa munassa reikää tulollaan ja piipitys on kova :smt044 Toisessa väsy iski ja muna on hiljaa vaikka pientä sykkimisen oloista liikettä sisällä. Kolmes meni kesken jo tokan viikon puolessavälissä :smt010 Mutta nyt menen pesemään poikastarhan valmiiks!
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Voi kun se hiljaisempi kaverikin kuoriutuisi sieltä ongelmitta. Tsemppiä kovasti!
vardenji

Nyt kävi vahinko! :smt009 Poistin koneesta muutaman tyhjän munan, jotta noilla kahdella on tilaa kuoriutua ja pudotin vahingossa yhden. Se pysy ehjänä, mutta teki tohon ei-enää-niin-hiljaiseen munaan melkosen lommon :shock: Tipu piipittää jo kovin, kalvo ei menny rikki ja mistään ei tuu verta. Alkureikää ei ollu ehtiny tekemään vielä... Voisko tässä vaiheessa selvitä lommosta? Kuitenkin on jo ulos tulemassa... Tarkkailen nyt molempia munia, kun toi eilen reikää tehny ei ollu saanu reikää vielä suurennettua kun ihan vähäsen. Yritän nostaa vielä kosteuksia, oli laskenu yöllä :smt012
vardenji

Pieni tumma tipu kuoriutu :smt044 Toista varrotaan vielä :smt003
vardenji

Toinen kuoriutui myös :smt041 Ihania pingviinejä molemmat, joskin todella kova äänisiä :smt005 Nyt kun vaan pysyisivät hengissä... Saavat kuivua yön yli koneessa ja laitan huomenna aamulla uuteen asuntoonsa, tai sitten vasta töistä kotiin tullessa...
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

HIENOO, :wav:
-miten sen tippuneen munan kanssa kävi? ´...tipu, tipu -älä tipu...`
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Hienoa!!!
vardenji

Siis se tippunu oli tyhjä ja vahingoitti toista noista kuoriutuneista ennen alkureiän tekoa. Tirppa vaan käytti halkeemaa hyväkseen ja tuli siitä mistä kuori oli heikoin :smt002 Kolme siis oli hedelmöittyneitä/itäneitä ja kaks kuoriutu. Molemmat on tossa aika pirteinä, keitin pikapikaa niille munia kun toinen puri mua sormeen :smt005 Nälkä oli jo. Siinä sitten opeteltiin kuinka syödään muutakin kun mun kynsiä ja sormenpäitä, lepäilevät ruuan päälle sen päällä :smt042
4-viikkoset alhot sai apua koiralta ketun karkottamiseen ja voivat pihalla tarhassaan oikein hyvin :smt045
vardenji

Oho, noi pingviinithän täyttää pian 2 kk :shock: Mihin aika meni? Yritystä on haudonnassa ollu, kaverille laitoin horniolaisia koneeseen, mutta sit tuli ukonilma. Meiltä oli ehkä 6 tuntia sähköt poikki ja kone jäähty huoneenlämmön tasolle( n. 25c*) Kaikissa itäneissä läpivalastessa veriset renkaat ilmakuplan reunoilla... Vielä en oo kaverille ilmottanu vaan seuraan vielä tilannetta :smt009

Orppirouva Pepita oli vuorostaan lättynä illalla kun menin kanalaan ja alla oli kaks orpin munaa. Kurko riias rouvia niin kovin jalan parannuttua, että taidan taas kokeilla niiden itämistä. Lämpimiä ilmoja kun on taas luvattu niin laitan munat suosiolla kanan alle. Se ei mee kylmäks sähkökatkolla. Pepita ei ollu vaan nyppiny vattasulkia pois, leiköhän tosissaan haudonnassa :smt017 Viimeks kun niist joku hauto, siel oli pesässä sekä Mutsikka että Tai, molemmilla mahat paljaana ja kumpikaan ei suostunu lopettamaan tyhjän pesän hautomista ennenkun otin pesän pariks päivää pois. Välillä näytti siltä et Mutsikka hauto Taita :smt005 Tai kun pienenä kanana kurkki Mutsikan siiven alta :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

kerro sit heti, ovatko orpinmunat hedelmöittyneet. Mä oon halukas ostaan jokusen munan ja pääsen hakeen melkeen koska vaan.

Mullakin oli koneessa helmikanan munia. Huonossa pistorasiassa. Olin varmaankin tönässyt pistoketta siivotessa ja kone pois päältä. Huomasin sen, kun asteita oli 27. 7 munasta ainakin 3 elossa.
vardenji

Mulla pääsi alle 25,5 astetta... Kaikki meni kesken. Ilmotan heti kun tiedän orpeista :smt002
vardenji

No niin, orppikokeilu alotettu. Sähelsin eilen ton koneen säätöjen kanssa vähän pidemmän aikaa kun muistelin ettei talvihaudonnoissa koneen lämpö noussu 38 asteeseen. Nyt kun laitoin koneen päälle, lämpöö tuli 38,6 ja 38,7 joten laskin sen varovasti 37,5:een. Uusi yritys tällä säädöllä. Lisäks pidän kosteuden alle 50% ton koneen ohjeiden mukaan. Munat on kerätty ekat Kurkon jalan parannuttua viikko eteenpäin. Jos Kurko on sillon polkenu ja munita tulee jotain, mä olen onneni kukkuloilla :smt003
Nyt tosin Kurkon koipi on taas kipee, joten sen parantelua alotellaan jossakin vaiheessa. Jos ykskään muna ei oo hedelmöittyny alkaa kiukuttaa ja menee Kukko vaihtoon, valitettavasti :smt009
Vastaa Viestiin