UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
onnikas

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Miun ymmärtääkseni lehteen ei keretty muka tehdä enää muutoksia, eli poistaa myynti-ilmoituksia.
vanttu

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Meillä on kanojen muninta laskenut - nyt tulee pari munaa päivässä, kun reilu viikko sitten toistakymmentä. Soitin eläinlääkärille ja kysyin, että pitäisikö kanat testata IB:n tutkimiseksi. Lupasi selvittää asiaa, lähinnnä sen ,että onko itse maksettava kulut.

Mulla on pari kukonvaihtokontaktia, ja olen ihan juuri ennen tätä kohua lahjoittanut kukon ja toiseen paikkaan siitosmunia.

Minunkin nimeni oli siinä MTT:n säilyttäjien myynti-ilmoituksessa, ja kananpojista on tullut monta soittoa. Olen sanonut, että ei edes ole tipuja, ja nyt ei saisi niitä edes liikuttaa.

Onko se nyt niin,että konehaudonnallakaan en saa puhdasta kanakantaa omista munista haudottamalla - siis jos ovat IB-positiivisia?
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä kuoli lauantaina yksi maaliskuun lopulla syntynyt kanatipu. Tietty mun harmikseni kaksi normaalista poikkeavaa munaa tuli myös, meillä kyllä kanat munii tosi hyvin eikä kellään ole mitään oireita. Juttelin Eviraan ja lähetin sen nyt sitten sinne, toivottavasti saavat vielä siitä tutkia. Me ollaan kahden tilan kontakti niin pitäis saada tuo ilmaiseksi. Mua risoo eniten tää odotus. Ja tietty pelottaa että jos onkin itse siinä joukossa jotka on IB-positiivisia ja niitä tiloja löytyykin niin vähän että tauti yritetään vielä eristää Suomesta :(
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meille tullaan huomenna ottamaan verinäytteet jos ell ei tule mitään kiireellisempää juttua.
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Voihan nenä, el ja eläintenhoitaja (katseli kiinnostuneesti ja piteli verituubeja) kävi sitten puoleltapäivin ja 3:sta eri porukasta (munivat kanat ja kukot, nuorikot ja 9 viikkoiset tiput) otettiin verinäytteet eli 9 kanasta ja 1 kukosta lähti. Siististi meni kun pidin kanaa sylissä seljällään ja jaloista kiinni ja laitoin siiven toisella kädellä sivulle, että siiven alla näkyivät verisuonet hyvin. Koko homma kesti noin reilut puoli tuntia. Toivotaan, että huomenna kun el Suvi soittaa niin tulos on NEGATIIVINEN. :smt037

El oli nuori nainen ja hyvin asiallinen ja kontaktit pyysi antamaan puolen vuoden ajalta (3 kpl minulla oli) ja soitin heti el:n lähdettyä kontakteille, että odotettavissa ehkä el:n soitto ja vierailu ja molemmat olivat hyvin asiallisia ja kiittivät, että ilmoitin heille tilanteesta. :smt007

El sanoi, että nyt kartoitetaan levinneisyys ja sitten katsotaan mitä tehdään (Evira) ja hänen näkemyksensä suhteen IB on ollut vuosia piilevänä tautina harrastekanaloissa ja ehkä muissakin, mutta sitä ei ole osattu ottaa huomioon ja testata. :smt017

Minua ihmetyttää ETT:n rooli koko IB asiassa, mm. Maaseudun tulevaisuuden kirjoituksessa ETT ry ikäänkuin käyttää julkista valtaa ja väläyttää saneerausuhkaa IB-positiivisia harrastekanaloita kohtaan, mutta ETT r.y on vain Siipikarjayhdistyksen, Munantuottajien ja kananlihantuottajien ja muiden perustama yksityinen rekisteröity yhdistys ja sillä ei ole minkäänlaista julkista valtaa eikä viranomaisstatusta, eikä se voi määrätä harrastekanaloiden pitäjiä kohtaan minkäänlaisia sanktioita !!!

Soitan el. Suvin kunniaksi pienen kitara serenadin :smt035 ja kiitän häntä hyvästä ja asiallisesta toiminnasta ja hyvästä informoinnista ! :smt038
Viimeksi muokannut hernande9, 09 Touko 2011, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

mulle ei kyllä ole tullu ees mieleen ettei ees omassa kotona omista munista sais ja vieläpä vastuullisesti hauvottaa poikasia! tipahin ehkä pikkusen kärryiltä... jos noudatan täysin karanteenia vai miksi sitä sanois enkä liikuta kanoja niin eiks se oo sama jos ne tuossa kanalassa lisääntyvät, vai nappaanks mää äkkiä hautojan alta munat pois?!? meilä ei oo mitään oireita kanoilla, eikä taieta olla millään listoilakhan että niihin tutkimuksiinkaan päästäs...toivottavasti äkkiä menis tää souvi jo ohi, kukko tappeluja jo syntyy kun ei saa myyä, pakko kohta pistää paistiksi :smt025
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tuossa MT:n jutussa oli vain ETT:n tutkija haastateltuna, syystä että toimittaja ei lehden painoaikataulusta johtuen ehtinyt haastattelemaan siihen Eviraa ja harrastekanailijaa, kuten oli tarkoitus. Jutun piti siis alunperin valottaa tilannetta useammastakin näkökulmasta. Tiedän sen koska juttelin haastatellun tutkijan kanssa juuri ennen haastattelua ja hieman sen jälkeen. Toimittaja on myös ehkä hieman painottanut väärin joitakin asioita. Jutussa ei muuten puhuttu pakkosaneerauksista ja harrastajien vapaaehtoisuus lopettamistoimissa oli kaiketikin ymmärretty väärin :smt017.
Pisti miettimään lausahdus, että maahan tulee jatkuvasti uusia rotuja, joita ei näy tuontitilastoissa. Siis kyllähän tosiaan lailliset lintujen ja munien tuonnit ovat kirjoissa ja kansissa ihan roduittain, kun asiaa kysytään tuontilupien yhteydessä. Kiinnostaisi tietää mitä rotuja tilastojen (ei taida olla netissä listaa...) mukaan on tuotu maahan, ja mitkä sitten ovat niitä "villejä" (muuttolintuparvissa tulleita varmaan :smt002 :smt018) tulokasrotuja???

ETT:n tutkija oli muuten sitä mieltä, että omien kanojen munista voi aivan hyvin saada haudotettua viruksettomia tipuja, mutta ei siellä kotikanalassa! Pitäisi olla se IB-puhdas paikka ja hoitaja joka ei kuljeta virusta mukanaan.

Vähän tässä IB+ -kanallisena on semmoinen olo, että omakin pää on giljotiinin välissä. Pistää miettimään miten tästä eteenpäin, jos meitä positiivisia sattuisikin olemaan kovin vähän (johon en usko, itsesuojeluvaistoako vai mitä?). Voi loppua kanailu, jos entisistä pitää luopua.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Musta on sulaa hulluutta jos nyt lähtevät saneeraamaan harrastekanaloita. Veikkaan että muutama kuukausi ja taas putkahtaa joku uus tautipurkaus ja lopulta todetaan että se on nyt tullu jäädäkseen. Saattaa sitte hieman ottaa päähän niitä joiden kanat on jo lopetettu... En antais ite lopettaa kyllä!
Aika ärsyttävään sävyyn kirjotettu juttu oli kyllä Maaseudun Tulevaisuudessa!
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Niin Rusina käytin sanaa "väläyttää saneerausuhkaa", ei ole sama kuin käyttämäsi "pakkosaneeraus" ! :smt002
Viimeksi muokannut hernande9, 09 Touko 2011, 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hiukan asian vierestä, mutta ehkä asiastakin: suomi-tv:ltä tuli lintudokkari pari päivää sitten. Siinä ranskalaiset tutkijat totesivat, että muuttolinnut eivät levitä lintuinfluenssaa, vaan TEHOKANALAT! Mitäs jos tässä onkin sama tilanne?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tuo on kanamummo ihan vanha juttu, joka pyritään vaan aktiivisesti unohtamaan viranomais- ja tuottajataholla :smt002

Meille tulee testaaja sitten keskiviikkona, asiallisen oloinen lääkäri oli ainakin puhelimessa. Kysäisin tuosta saneerausuhasta ja hän sanoi että ei tiedä, mutta ei itse jaksa siihen uskoa. Lupasi sitä Evirasta vielä kysellä.

Mitäköhän kontakteja mulla on sitten tässä puolen vuoden aikana ollut :smt017 Pari muistan mutta muutamasta mulla ei ihan tottapuhuen ole enää yhteystietoja tallella :oops:
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ainakin minä :smt002 Ja en takuulla suutu tutkimuksista. Laitan yhteystiedot yksärillä välittömästi jos niitä tarvitaan. Nyt on toi rekisteröityminenkin kunnossa. Mä jotenkin olisin kans helpottunu siitä positiivisesta, niikun hilta joitain sivuja sitten totesi, ei tarttis pelätä et koska se tulee! Tehot ei muni enää :smt017
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Laita vaan yhteystiedot. Sut muisin kyllä :smt002

Minä myöskään en sinällään pelkää positiivista tulosta - se olis tavallaan ihan positiivinen juttu minustakin. Mutta se kyllä vähän hirvittää, että millainen tappelu siitä saneerausuhasta vielä tulee :smt017 Kysyin jo eläinlääkäriltäkin, että kuka ne saneeratut linnut sitten korvaa - vaikka määrät on pieniä tuotantokanaloihin nähden, niin linnut on kyllä kalliimpiakin! Ihan jo taloudellinen tappiokin se olisi harrastajakanallisellekin, paitsi myös aika karmea henkinen isku :smt012
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Laitan kohta viestiä. Mut jos positiivisiä tuliksia tulee alati lisää, niin luulis ton saneerausuhan menevän. Kunhan kaikki saa testattua. Mulla ei oo ainakaan hygienia pysyny tossa tipujen ja kanalan välillä :smt019 Jouduin jopa tiput kanalaan viemään yöks, joten sit on kaikilla 21 linnulla. Puhtaita on vaan torstaiseks lasketut munat, niihin en pesemättömillä käsillä edes uskaltaisi koskea, ettei vaan mee kesken :smt009
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kummastuttaa ja hämmästyttää se, kun edelleen sanotaan, että edellinen IB-tauti olisi ollut Suomessa 1970-luvulla. Luin aiemmin OIE:n raporttiin kirjatun vuoden 1997 ja luulin sitä painovirheeksi. Nyt kerkesin surffailla paremmin ja samoinhan tämä vuosiluku näkyy olevan myös Eviran omassa julkaisussa “Eläintaudit Suomessa 2009”:

“Taulukko 26. Eräiden siipikarjatautien esiintyminen Suomessa.
Taudin nimi Viimeksi todettu
Ankkojen tarttuva maksatulehdus Ei koskaan
ART/TRT/SHS (avian/turkey rhinotracheitis/swollen head syndrome) 1999
Gumborotauti (IBD, infectious bursal disease) 2006 1)
Kanakolera (fowl cholera, Pasteurella multocida) 1993
Kanatyfus (fowl tyhpoid, S. Gallinarum) Ei koskaan
Lintuinfluenssa Ei koskaan
Marekin tauti 2009
Mycoplasma gallisepticum -tartunta (avian mycoplasmosis) 1988
Mycoplasma synoviae –tartunta (avian mycoplasmosis) 2009
Newcastlentauti 2009 2)
Psittakoosi ja ornitoosi (avian chlamydiosis) 2008 3)
Tarttuva henkitorventulehdus (ILT, avian infectious laryngotracheitis) 1978
Tarttuva keuhkoputken tulehdus (IB, avian infectious bronchitis) 1997
Valkovatsuri (S. Pullorum) 1961
1) ei kliinistä tautia
2) vain luonnonvaraisissa kyyhkysissä
3) vain harrastelinnuissa”

Pikkuisenhan tuo on eri asia, että onko tautia tavattu n. 14 vuotta vaiko 30-40 vuotta sitten ;)

Samasta julkaisusta käy ilmi, että IB:tä on tutkittu vuonna -08 2358 terveystarkkailunäytettä ja vuonna -09 1764 terveystarkkailunäytettä.

Hmm…ei kovin tarkka seula yli kuuden miljoonan linnun maassa ;)

Eipä anna laittaa suoraa linkkiä em. julkaisuun, joten löytyy
tuosta.

Meille ei tullutkaan testaaja tänään, koska hän oli sairastunut. Sovitaan kai uusi aika tässä joskus…

Eihän vaan nyt kukaan IB-positiivinen suostu lintujensa lopetuksiin ns. hätäpäissään?! Toistaiseksi tämä tauti on luokiteltu siten, ettei mitään pakkosaneerauksia voi kenenkään toimesta tehdä.
Vastaa Viestiin